۰۷:۲۸ - شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

تبیین اندیشه امام راحل در ضعف ساختاری دنیای استکبار

چرا آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی بکند؟

در اندیشه امام خمینی (ره) همواره تأکید بر استعمارستیزی و القای سر فرود نیاوردن در مقابل تهدیدات آشکار با آمریکا وجود داشت که بازخوانی این اندیشه‌ها در برهه‌ای که گستاخی دشمنان نظام به حداکثر رسیده، لازم و ضروری است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ اگر نگاهی به تاریخ بیندازییم آمریکایی‌ها همواره به دنبال نفوذ و مداخله در امور سایر کشورها و پیش بردن عقاید امپریالیسمی خود بوده‌اند و این به حدی است که بسیاری از کشورها تاب این مداخله را نداشته و به مبارزه با آن ها برخواستند. نمونه‌ای از این دخالت‌ها که منجر به قلع و قمع شدن صدها تن از چریک های آمریکایی شد در “عملیات خلیج خوک‌ها” رخ داد، بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا؛ ایالات متحده آمریکا پیرو سیاست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌های مردمی اعلام کرد “دیکتاتوری در کوبا برقرار شده” و خصومت خود را آغاز کرد.

کاسترو رهبر انقلاب کوبا، اصلاحات خود را اجرا کرد و با ملی کردن منافع و دارایی های آمریکا در کوبا، حکومت سوسیالیست خود را آغاز کرد. بسیاری از ثروتمندان کوبا به آمریکا گریختند تا به کمک سیا دولت کاسترو را سرنگون کنند. در آوریل ۱۹۶۱ فراریان کوبا با کمک سیا عملیات “خلیج خوک‌ها” را اجرا کردند که شکست سختی برای آمریکایی ها به همراه داشت که بعد ها مردم آمریکا از عملیات خلیج خوک‌ها به عنوان یک تراژدی – کمدی خنده‌دار، که از اشتباهات رایج سیاستمداران این کشور بود، یاد می‌کردند.

این نکته از دیدگاه مقام معظم رهبری هم پنهان نماند و ایشان با سخنان مدبرانه خود و آوردن نام عملیات خلیج خوک‌ها که آمریکایی‌ها در آن شکست فراموش نشدنی خوردند به دنبال القای این موضوع  بودند که روحیه انقلابی کشورهای استقلال‌طلب و جمهوری‌خواه، قدرتمندتر از قدرت هر سلطه‌جویی خواهد بود و کاری نکنند تا دوباره بلایی که در جزیره خوک‌ها بر سرشان آمد دوباره در خلیج فارس ایران برایشان تکرار شود و دودمان سیاستمداران و اندیشمندان حاکم بر آمریکا را از بیخ و بن برچیند.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نیز همواره بر نقش منفی آمریکایی‌ها در مسیر کشورهای مستقل تأکید داشتند و آمریکا را مایه نفاق و گرفتاری ملت‌ها عنوان می‌کردند. البته امام خمین همواره بر نیروهای درونی نظام تأکید می‌کردند و معتقد بودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.دوهزار و هفتصد بار، این تعداد دفعاتی است که در سخنرانی‌ها و مکتوبات حضرت امام خمینی(ره)، واژه آمریکا به کار رفته است.

مسلم است در این میان شاید نتوان جمله‌ای یافت که بدون نکوهش آمریکا و دولتمردان آن به پایان برسد. همه جمله معروف امام خمینی مبنی بر شیطان بزرگ بودن آمریکا را به یاد دارند.

یکی از واکنش های مهم و قاطع امام در مورد آمریکا هنگام تسخیر سفارت آمریکا بود. ایشان در شانزدهم آبان 1358 سخنرانی کردند و یکی از جمله‌های معروف خود درباره آمریکا را به زبان آوردند. امام در این سخنرانی ضمن حمایت ضمنی از اقدام دانشجویان گفتند: «شما می‏بینید که الآن مرکز فساد آمریکا را جوان‌ها رفته‏اند گرفته‏اند، و آمریکایی‌هایی هم که در آنجا بوده گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و جوان‌ها هم مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‏تواند بکند».

اما چرا امام خمینی تا این حد روی آمریکا حساس بودند و تا این اندازه برخورد تندی با این کشور داشتند. از نظر امام خمینی، آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است و همه مصیبت‌ها و گرفتاری‌های ما در ایران از جانب این کشور است. ایشان در تعبیری ساده و گیرا می‌گفتند: «ما آن قدر صدمه که از آمریکا دیدیم از هیچ کس ندیدیم.» و به این ترتیب معلوم می شد که واکنش ایشان نسبت به مذاکره یا رابطه چه بود.

«آنهایی که خواب آمریکا را می‌بینند خدا بیدارشان کند»، «با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.» و «روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با ظالم است، روابط یک غارت شده با غارتگر است.» این سه جمله از میان جملاتی انتخاب شده که رهبر فقید انقلاب درباره رابطه با آمریکا گفتند و شاید همین جمله ها برای نشان دادن مخالفت شدید ایشان با هرگونه مذاکره و رابطه در آن برهه زمانی کافی باشد. در زمانی که هر کنشی از این دست به چشم یک سازش دیده می‌شد. به این ترتیب امام خمینی اواخر عمر خود این نظر را مورد تاکید قرار دادند که مشکل ایران و آمریکا بیش از آن که در رویدادها و حوادث تاریخی باشد در ایدئولوژی و مکاتب اعتقادی است و مسلم است که مذاکره در این مسیر کاری است بسیار دشوار.

امام خمینی در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره به مسئولین بر عهدشکنی مسلم آمریکا هشدار داده‌اند. امام، هیچ اعتمادی به دنیای زورگوی استکبار علی‌الخصوص آمریکای جنایتکار نداشتند.

حال که آمریکایی‌ها در هزاران کیلومتر دورتر از خاک ایران، برای ایران و منطقه خلیج فارس دستورالعمل تعیین می‌کنند و پاسخ دندان‌شکنی از سوی مقام معظم رهبری دریافت می‌کنند، جا داری یادی از رهبر و پیر فرزانه انقلاب بشود که فرمودند: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این سخنان امام راحل در شرایطی زده شد که اقتدار ایران بسیار محدودتر از شرایط کنونی کشور بود و امروز گستاخی آمریکایی‌ها تقریبا به یک لطیفه شبیه است زیرا خود آنها نیز خوب می‌دانند توان نظامی ایران قابلیت تهدید آمریکا را نیز دارد.

راه امام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.