۰۷:۵۴ - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه:

کسب رتبه اول معاونت غذا و داروی شاهین شهر در استان / 2200 نفر در گرگاب غربالگری دیابت شدند

مدیر شبکه بهداشت شاهین‌شهر و میمه گفت: معاونت غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در ارزشیابی سالیانه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان رتبه اول استان را کسب کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگویی با  پایگاه خبری شاهین نا؛ ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) از کسب رتبه اول معاونت غذا و داروی شهرستان در سطح استان خبر داد و گفت: كسب این رتبه، حاصل پایش عملی، ارزیابی و نظارت دارویی استان طی یکسال گذشته می باشد.

وی افزود: در جلسه هماهنگی مدیران شبکه ها و معاونین غذا و دارو که با حضور معاون غذا و دارو، معاون بهداشتی و مدیران شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های استان اصفهان تشکیل شده بود، نظارت های دارویی شبکه مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به عملکرد مناسب معاونت غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه، رتبه اول را از بین معاونت های غذا و دارو استان کسب کرد.

دکتر علی پارسا در ادامه یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت را تغییر سبک زندگی و افزایش عادات و رفتارهای نادرست از جمله استفاده از تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی، استرس که منجر به افزایش وزن، بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا می باشد عنوان کرد.

وی به آمار 400 میلیون نفری مبتلایان به دیابت در جهان اشاره و با بیان اینکه این بیماری سالانه عامل مرگ و میر 1.5 میلیون نفر در جهان می شود اعلام کرد: با توجه به بی علامت بودن بیماری فشار خون بالا به منظور شناسایی مبتلایان به بیماری فشار خون و دیابت طرح غربالگری بیماری های غیر واگیردار در شهر گرگاب اجرا شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاطرنشان کرد: واحد مبارزه با بیماری‌ها و امور آزمایشگاه‌های این شبکه بهداشت از ابتدای دی‌ ماه تا پایان اسفندماه قریب به 2 هزارو 200 نفر از افراد بالای 30 سال شهر گرگاب را مورد معاینات غربالگری شامل اندازه‌گیری قند خون، چربی خون و فشار خون قرار داد.

وی با اعلام اینکه این طرح غربالگری بر اساس نظارت استانی 92/5 درصد ارزیابی شد تصریح کرد: به منظور شناسایی و پیشگیری از بیماری های غیر واگیردار در سال آینده این طرح در همه شهرهای زیر 20 هزار نفر شهرستان اجرا و افراد بالای 30 سال مورد غربالگری و معاینه قرار خواهند گرفت.

10

پارسا به مجهز شدن بازرسان بهداشت محیط شهرستان به لوازم و تجهیزات ویژه و مرتبط بازرسی اشاره کرد و افزود: به منظور توانمندسازی، تقویت و ارتقاء کیفی و نظارت دقیق کارشناسان، گروه مهندسی بهداشت محیط به ابزار و تجهیزات نمونه برداری و آزمایش از مواد مشکوک در حین بازرسی مجهز شدند.

وی این تجهیزات را شامل نور سنج، دماسنج نفوذی، رطوبت سنج، دستگاه PH متر، دستگاه تست روغن خوراکی، رفراکتومتر و دماسنج محیطی نام برد و سپس به اختصار کارکرد هریک را به شرح ذیل برشمرد.

دستگاه تست روغن یا TPM: برای سنجش میزان پروکسید روغن در زمان مصرف در مراکز تهیه مواد غذایی می باشد.

دماسنج نفوذی: جهت بررسی میزان برودت قسمتهای داخلی مواد غذایی استفاده می شود.

دستگاه PH متر: جهت اندازه گیری میزان اسیدیته و PH مواد غذایی استفاده می شود.

نور سنج: به منظور اندازه گیری لوکس متر نوری در کارگاههای فعال با توجه به مساحت و میزان نور استاندارد مورد نیاز کارگاه می باشد.

رطوبت سنج: جهت اندازه گیری رطوبت محیط انبارهای نگهداری مواد غذایی بکارمی رود.

رفراکتومتر: جهت اندازه گیری میزان خلوص مایع توسط شکست نور می باشد.

دماسنج محیطی: جهت اندازه گیری میزان برودت سردخانه ها و یخچال ها به نسبت ظرفیت و به میزان مواد غذایی موجود در آنها استفاده می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در ادامه با تاکید بر اهمیت سلامت مردان در جامعه به اقدامات ستادی بهداشت و درمان شهرستان در هفته سما (سلامت ملی مردان ایرانی) اشاره و خاطرنشان کرد: هفته ملی سلامت مردان امسال با شعار «فرمان سلامتی در دستان شماست» از یکم تا هفتم اسفندماه برگزار شد که به منظور دسیابی به اهداف این برنامه کمیته ای با حضور کارشناسان ستادی تشکیل شد

وی افزود: بر اساس برنامه زیزی های کمیته ملی سلامت مردان شبکه بهداشت و درمان شهرستان در این هفته ضمن تهیه و توزیع تراکت و بروشورهای آموزشی و اطلاع سانی در کلیه ادارات و ارگان ها، در سطح شهرستان نیز با هماهنگی با سازمان آتش نشانی، راهنمایی و رانندگی و کارشناسان مربوطه کارگاه های آموزشی ویژه آقایان برگزار و توصیه های ایمنی و سلامتی در محیط کار یادآوری و تذکر داده شد.

7

پارسا با بیان اینکه پوســيدگي دنــدان شــايع تــرين بيمــاري مــزمن دوران كــودكي و نوجــواني اســت كــه در بــين اقشار جامعه بـا هـر نـژاد و رده اجتمـاعي مشـاهده مـي شـود خاطرنشان کرد: بطـور متوسـط هـر كـودك 6 سـاله ايرانـي در بـدو ورود بـه مدرسـه داراي 5 دنـدان شـيري پوســيده اســت و از ســن 6 تــا 12 ســالگي نيــز ميــزان پوســيدگي دنــدانهاي دائمــي رونــد افزايشي پیدا می کند.

وی تصریح کرد: به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان و همچنین پیشگیری اصولی از پوسیدگی های دندانی، «وارنیش فلوراید تراپی» دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس سطح شهرستان که دارای جمعیتی بالغ بر 18 هزار و 600 نفر هستند انجام شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان با بیان اینکه آموزش، پیشگیری و درمان سه رویکرد اصلی اجرای این طرح بود اضافه کرد: کلیه دانش آمورانی که والدین آنها رضایت نامه مربوطه را تکمیل کرده بودند در این طرح توسط دندانپزشکان و کارشناسان بهداشت خانواده و با همکاری واحد های سلامت دهان و دندان، سلامت نوجوانان و جوانان مدارس تحت وارنیش فلوراید تراپی بر روی یونیت دندانپزشکی قرار گرفتند.

وی همچنین یادآور شد همراه با اجرای طرح وارنیش فلوراید تراپی، مراقبت های دهان و دندان نیز آموزش داده شد و به منظور ایجاد شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان، اطلاعات دانش آموزان وارنیش فلوراید تراپی شده درسامانه مربوطه نیز به ثبت رسید.

پارسا در پایان به طرح پایش و ممیزی مدارس مروج سلامت شهرستان شاهین شهر و میمه نیز اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف افزايش مشاركت اوليا و مربيان و دانش آموزان و توانمندسازی و ارتقاي سلامت نوجوانان و جامعه در زمینه مراقبت از خود،  فرهنگ خودمراقبتی و آموزش همسالان انجام می شود.

وی افزود: تعداد ۵۰ مدرسه منتخب شهرستان براساس چک لیست های ممیزی خارجی توسط تیم بهداشتی ستاد شبکه و واحد های محیطی پایش و ارزیابی شدند و مدارسی که رتبه آنها از سه ستاره به بالا بود به جشنواره مدرسه مروج سلامت استان در هفته اول اردیبهشت ماه دعوت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.