۱۷:۰۵ - پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴

به مناسبت 28 صفر برگزار شد؛

آیین سنتی، نخل برداری در روستای مورچه خورت/ تصاویر

مراسم عزاداری و آئین نخل برداری به مناسبت ۲۸ صفر ظهرامروز با حضور گسترده عزاداران در روستای مورچه خورت شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ همزمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت نبی مکرم اسلام صلوات اله علیه و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، آیین سنتی، مذهبی نخل برداری در روستای مورچه خورت شهرستان شاهین شهر و میمه برگزار شد.

آیین سنتی نخل برداری در روستای مورچه خورت شاهین شهر قدمتی بیش از سیصد ساله دارد. در این مراسم نخل یا همان سازه ی چوبی عظیمی که در واقع نمادی از تشییع پیکر مطهر امام حسین(ع) است. جوانان روستا به همراه ریش سفیدان و بزرگترهای محل هر ساله در صبح روز عاشورا و  28 صفر سازه چوبی را پس از آماده شدن با پارچه های سبز و مشکی می پوشانند و با آینه و گل و پارچه های ابریشمی و پولکی، زنگوله و شمشیر تزیین می شود،

هر کدام از چهار پایه این نخل توسط قویترین افراد یکی از طوایف نگداشته می شود و پس از عزاداری هیئت های عزادار از مقابل حسینیه بنی زهرای روستا بلند می شود و تا گلزار فاطمیه روستا حمل همراه مردم عزادار حمل می شود. پس از زیارت اهل قبور، عزاداری و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر مجددا نخل به سمت حسینه حرکت داده می شود. در پایان مراسم نیز عزاداران با غذاهای نذری اطعام می شوند.

این آیین که مختص روز عاشورا است همه ساله در سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز برگزار می شود و با استقبال بی نظیر مردم شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان و دیگر شهرهای اصفهان روبرو می شود. جمعیت این روستا که در حدود 1٬400نفر می باشد در روزهای عاشورا و 28 صفر به بیش از سه هزار نفر می رسد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.