عکسنوشته/سن مصرف لوازم آرایش به 10 سالگی رسید
استفاده از لوازم آرایشی در بین زنان از قدیم و در طول تاریخ همواره وجود داشته است و موضوع جدیدی نیست ولی مشکل آن است که متغیرهای جدید اجتماعی این مساله را برجسته کرده است.
به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ این واقعیت که زنان ایرانی بسیار بیشتر از حد میانگین لوازم آرایش مصرف میکنند دیگر حرف تازه ای نیست؛ رتبه دوم ایران در خاورمیانه در زمینه مصرف لوازم آرایشی و رتبه هفتم کشورمان در این زمینه در سطح جهانی خود روشنکننده وضعیتی است که در آن قرار داریم. بررسیهای تازه اما نشان میدهد علاوه بر اینکه ایرانیان همچنان در مصرف لوازم آرایشی حائز رتبههای برتر هستند سن مصرف این لوازم حتی تا 10 سالگی نیز پایین آمده است.
عالیه شکربیگی جامعه شناس در این باره میگوید: «یکی از عوامل برجسته شدن این مساله، پایین آمدن سن آرایش است به طوری که سن استفاده از لوازم آرایش در کشور ایران به زیر 15 سال رسیده است. جوان بودن جمعیت کشور، مهاجرت از روستا به شهر و تغییر چرخه تولید کشور، بر نوع رفتار افراد تاثیر گذاشته و افزایش بیشتر لوازم آرایشی نیز از جمله این تغییرات رفتاری است. شکربیگی میگوید: سوال من این است که چرا باید عادت جامعه این باشد که به جای افزایش آگاهی فقط به مساله زیبایی ظاهری توجه کنیم. مساله این است که آرایش در جایی انجام میشود که نباید باشد، مثلا در بین دختران 10 ساله و این افراطی است که باید آسیبشناسی شود.»