۱۱:۳۲ - جمعه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

رعایت بهداشت فردی مهمترین راه مقابله با بیماری شیگل لا است

نشست خبری به منظور رفع شبهات موجود اپیدمی بیماری اسهال و استفراغ در استان اصفهان با حضور  دکتر اصغری رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر صدری معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان، دکتر حسن‌خانی مدیر روابط عمومی دانشگاه و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ دکتر اصغری رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری با موضوع رفع شبهات موجود اپیدمی بیماری اسهال و استفراغ در استان اصفهان با تاکید بر اینکه مردم از سالم بودن آب اطمینان داشته باشند گفت: هیچ مشکل و نگرانی مبنی بر ناسالم بودن آب وجود ندارد و مردم به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه‌ای،‌ می‌توانند از آب شرب استان اصفهان استفاده نمایند.

وی همچنین مشکل بیماری بوجود آمده در استان اصفهان را به راحتی قابل رفع قلمداد کرد و  گفت: این بیماری که توسط یک میکروبی به نام «شیگل لا» به وجود آمده است به راحتی و با اقدامات ساده قابل درمان می‌باشد و می‌توان از طریق رعایت بهداشت فردی زنجیره انتقال بیماری را قطع نماییم.

در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه نیز در خصوص بیماری اسهال که در استان اصفهان و چند شهر دیگر شیوع پیدا کرده است تشریح نمود: در روز سی‌ام فروردین‌ماه مواردی از بیماری اسهال از شهرستان سمیرم گزارش شد که به محض رسیدن گزارش، اکیپی از کارشناسان به منطقه رفته و با توجه به فراگیر بودن آن، ابتدا شبکه آب‌رسانی شهرستان مورد ارزیابی و نظارت قرار گرفت و تمام سوابق نظارتی و نمونه‌های گذشته آن و همچنین میزان کلر موجود در آب و سالم بودن آن بررسی شد و مشخص گردید که آب منطقه هیچ‌گونه مشکلی ندارد. پس از آن گزارش‌هایی نیز از شهرستان شهرضا در خصوص بیماری رسید که با بررسی‌های صورت گرفته در آب منطقه شهرضا نیز مشخص شد آب موجود از لحاظ علمی سالم است. روز بعد و همزمان با پیگیری‌های مختلف در این خصوص مواردی از بیماری اسهال از تعدادی از بیمارستان‌های شهر اصفهان نیز گزارش داده شد و پس از آن نیز مشخص گردید به غیر از مناطق گرمسیر مانند شهرستان‌های نایین، اردستان، نطنز و خور و بیابانک که همگی این مناطق از سبزیجات محلی استفاده می‌نمایند، بقیه مناطق استان نیز دچار این اپیدمی شده‌اند. همچنین موارد بیماری نیز در استان چهارمحال و بختیاری نیز گزارش شد.

دکتر صدری افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و نمونه‌گیری از بیماران، مشخص گردید عامل این بیماری میکروبی به نام «شیگل‌لا» می باشد که این میکروب عامل ایجاد تهوع، اسهال و اسهال خونی، استفراغ و نیز مقداری تب می باشد که پس از مشخص شدن عامل بیماری نظام درمانی استان اعم از کلینیک‌ها و مراکز درمانی با آمادگی کامل، به ارائه سرویس‌دهی و خدمات درمانی بیماران پرداختند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به خوش‌خیم بودن بیماری تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری به سادگی قابل درمان است و درمان اکثر بیماران به صورت سرپایی می‌باشد و در کمتر از 25٪ موارد که بستری می‌گردند بین 6 تا 24 ساعت ترخیص می‌شوند.

رییس مرکز بهداشت استان با تاکید بر رد اتهام از آب شرب مصرفی اصفهان گفت: به دلایل موارد پراکنده بیماری، آب نمی‌تواند گزینه مناسبی برای بوجود آمدن این مشکل باشد، چرا که اگر موضوع آب درمیان بود هم‌اکنون با اپیدمی بیماری میلیون‌ها نفر از مردم مواجه بودیم، مهمتر اینکه در یک زمان مشخص نمی‌تواند سیستم آب تمام مناطق استان آلوده گردد.

وی ادامه داد: پس از جلسات مختلف با کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌ها و اعضای هیات‌علمی دانشگاه مشخص گردید که عامل بیماری می‌تواند از راه خوراکی وارد بدن شده باشد که به احتمال قوی سبزیجات و صیفی‌جات درست شسته و ضد عفونی نشده می‌تواند عامل بسیار قوی برای بوجود آمدن این بیماری باشد.

دکتر صدری در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین راه مقابله با این بیماری را رعایت بهداشت فردی عنوان نمود و افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر است که برای جلوگیری از این اپیدمی بایستی به افزایش آگاهی مردم در خصوص رعایت بهداشت فردی بپردازیم که مردم نه فقط برای رفع این اپیدمی بلکه برای یک زندگی سالم حتما دستها را مرتبا با آب و صابون بشویند، به خصوص پس از هر دستشویی و اجابت مزاج به مدت 1 الی 2 دقیقه دستها را با آب و صابون بشویند، زیرا این میکروب از طریق لمس دست آلوده به اشیا و انتقال به دیگران و ورود آن به دستگاه گوارش باعث بوجود آمدن این بیماری شود.

سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌جات دومین موردی بود که معاون بهداشتی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود:‌ بایستی این موضوع را مد نظر قرار دهیم که هرگونه سبزی و صیفی‌جاتی که خریداری می‌گردد ابتدا بوسیله آب گل و لای آن کاملا شستو و از سبزی جدا شود، سپس به ازای هر لیتر آب 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی استفاده و سبزی در آن شسته و پس از آبکشی با آب، از ماده پرکلرین یا محلول‌های ضد عفونی کننده در بازار به میزان 1 گرم به ازای هر 5 لیتر به مدت 5 دقیقه استفاده گردد و پس از آن کاملا شستشو شود.

دکتر صدری در خصوص مصرف نکردن سبزی و میوه در مکان‌های عمومی گفت: در حال حاضر مردم عزیز سعی نمایند در این برهه از زمان از رستوران‌ها و مکان‌هایی که نسبت به سالم‌سازی سبزیجات اطمینان ندارد سبزی و سالاد مصرف ننمایند.

وی همچنین به مردم تاکید نمود مردم در اولین لحظاتی که متوجه این بیماری در خود شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند و درمان را طبق دستور پزشک کامل نموده و حتما از مایعات فراوان استفاده نمایند.

معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه با رعایت بهداشت فردی مردم هیچگونه نگرانی در خصوص این بیماری نداشته باشند گفت: خوشبختانه برای خانواده‌ها هیچ‌گونه مشکل حادی در این زمینه ایجاد نشده و اقدامات درمانی نیز به خوبی در این خصوص صورت گرفته است و نکته حایز اهمیت اینکه خانواده‌های دارای بیماری و نیز دارای فرزندان کوچک بایستی بیشتر نکات ایمنی و بهداشت را رعایت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.