۰۸:۰۵ - شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

خواص عجیب بادمجان درکلام امام رضا علیه السلام

بادنجان به دلیل داشتن پتاسیم و سدیم می‌تواند بهترین ماده غذایی برای کاهش فشارخون و کلسترول خون باشد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است. بادمجان بر خلاف آنچه که عوام اعتقاد دارند که بی بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است. مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.

إمام رضا علیه ‏السلام در این باره می فرمایند: 

لِبَعْضِ قَهارِمَتِهِ ـ : اِسْتَـکْثِروا لَنا مِنَ الباذَنـْجانِ، فَاِنَّهُ حارٌّ فى وَقْتِ الْبَرْدِ، بارِدٌ فى وَقْتِ الْحَرِّ، مُعْتَدِلٌ فِى الاَْوقاتِ کُلِّها جَیِّدٌ فى کُلِّ حالٍ؛

به یکى از پیشکاران خود: براى ما، بادمجان زیاد تهیه کنید، چرا که در هنگام سرما، گرم و در هنگام گرما، سرد است، در همه اوقات، معتدل و در هر حال، خوب است.                 طب الائمة، ص 139

و همچنین در حدیثی دیگر می فرمایند:

در هنگام خرما چینی، فراوان بادنجان (بادمجان) بخورید؛ چرا که شفای هر درد است، بر روشنی چهره می افزاید، رگ ها را نرم می کند و نیروی جنسی را افزون می سازد.                الخصال ، صفحه 443 ، حدیث 36

بادمجان به هر مزاجی سازگار است و معده را تقویت می کند. امام صادق “ع” فرمود: بادمجان بخورید، زیرا این گیاه بدون اینکه به کیسه صفراء زیانی برساند زهره را مفید خواهد بود. و برای سایر درد ها درمان است بدون اینکه موجب دردی بشود.

اگر به دنبال راهی برای کنترل و کاهش میزان فشارخون و کلسترول خون هستید بهتر است مصرف بادمجان را در برنامه غذایی خود بگنجانید، به شرط آنکه حتما از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن کنجد برای تفت دادن غذا و مواد اولیه آن استفاده کنید.

بادنجان به دلیل داشتن پتاسیم و سدیم میتواند بهترین ماده غذایی برای کاهش فشارخون و کلسترول خون باشد. در عین حال مصرف بادمجان با نزدیک شدن فصل بهار و تابستان و گرمتر شدن هوا میتواند بهترین راهحل برای از بین بردن بوی بد بدن باشد.

ضمن آنکه مصرف بادمجان دو تا سه بار در هفته موجب پیشگیری از گرفتگی و انسداد عروق خونی به ویژه در سالمندان میشود و خطر ابتلا به سکته قلبی در این افراد را کاهش میدهد. ضمناً بادنجان کم کالری بوده و برای کاهش وزن مناسب است.

منبع :

طب الائمة، ص 139

الخصال ، صفحه 443 ، حدیث 36

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.