۱۸:۵۳ - یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳

فصل زمستان بيشتر در برابر نور خورشيد قرار بگيريد

مكتب طب سنتي معتقد است هر فصلي از سال تأثير خاصي روي بدن مي‌گذارد و اين تأثير از جهاتي با تأثير ساير فصول متفاوت است؛

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نامكتب طب سنتي معتقد است هر فصلي از سال تأثير خاصي روي بدن مي‌گذارد و اين تأثير از جهاتي با تأثير ساير فصول متفاوت است؛

بنابراين در هر فصلي برخي بيماري‌ها گسترش ‌يافته و بيشتر مي‌شوند و شيوع برخي كمتر مي شود.

 دكتر حميد شمسي باغبانان متخصص طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي البرز گفت: از نگاه طب سنتي فصل زمستان فصلي است كه در آن بارش برف و باران بوده و هوا به حدي سرد مي شود كه مردم نياز به وسيله گرم كننده دارند و این فصل از نظر طب سنتي ممكن است با فصل زمستان تقويمي تطابق نداشته باشد و يا زمان آن متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال زمستان واقعي در شهرهايي مثل اردبيل نمود واقعي‌تري دارد تا در شهرهاي جنوبي؛ و يا ممكن است مدت زمستان واقعي در برخي شهرها كوتاه‌تر يا طولاني‌تر از 90 روز باشد.

وي ادامه داد: طب سنتي توصيه‌هاي كلي براي فصل زمستان دارد كه رعايت  آن‌ها باعث مي شود از ابتلا به بيماري‌هاي اين فصل  پيشگيري شود.

دكتر شمسي با اشاره به اينكه توصيه‌هاي عمومي طب سنتي در اين فصل براي افراد سالم است، اظهار داشت:  مسلماً توصيه به افراد بيمار متناسب با بيماري‌شان توسط پزشك ارائه خواهد شد.

اين متخصص طب سنتي توصيه كرد: با توجه به اينكه در فصل زمستان جهت  تابش نور آفتاب  مايل بوده  و اثرآن نسبت به  تابش نور خورشيد در فصل تابستان كمتر است از نور آفتاب بهره بيشتري برده شود .

وي با بيان اينكه با ورزش مواد زائد بدن دفع شده ، جريان خون افزايش يافته و موجب شادابي بدن مي شود افزود: به‌طوركلي منظور از ورزش آن است كه فرد در اثر حركات بدني عرق كند و ضربان قلب و تنفس وي شديد شود؛ بنابراين پياده‌روي كه منجر به تعريق نمي‌شود تمام اثرات مفيد ورزش را نخواهد داشت.

دكتر شمسي باغبانان بر زمان و مكان حركات ورزشي تاكيد كرد و گفت: بهترين حالت اين است كه ورزش در مكان گرم و ساعتي از روز كه هوا گرم است انجام شود و انجام ورزش در هواي آزاد سرد زمستان توصيه نمي‌شود .

وي در پايان توصيه كرد: مقدار ورزش در فصل زمستان نسبت به ساير فصول بيشتر باشد.

بهتر است در فصل زمستان حجامت انجام نشود

 دكتر حميد شمسي باغبانان در ادامه توصیه کرد:   لباسي را بايد در فصل زمستان استفاده كرد كه گرماي بدن را نگاه دارد و بهتر است لباسي را كه انتخاب مي كنيد از جنس پشم ، پنبه يا ابريشمي باشد .

وي در خصوص چگونگی گرم نگه داشتن خانه در این فصل افزود: خانه نبايد نمناك بوده و بهتر است داراي پنجره هاي آفتاب گير باشد و وسيله گرمايشي كه در خانه استفاده مي شود بايد بدون بو و بدون دود باشد و  استفاده از شومينه هاي چوبي  چندان توصيه نمي شود .

 دكتر حميد شمسي ادامه داد: از نشستن بر روي سراميك و لمينت و پاركت سرد پرهيز شود زیرا نشستن مداوم روي سطوح سرد موجب نفوذ سرما به بدن و آثار سوء آن در بدن  مي شود.

وي در هنگام  خواب براي جلوگيري از سرد شدن بدن و نفوذ سرما به بدن توصيه كرد: هنگام خواب به ويژه نزديك صبح روي خود را پوشانده و بدون پوشش گرم در مواجهه با هواي سرد قرار نگيريد.

اين متخصص طب سنتي با اشاره به اينكه خواب روز در زمستان موجب كسالت و سستي مي شود توصيه كرد : سعي كنيد در ايام زمستان در روز نخوابيد و دقت داشته باشيد كه خواب شبانه شما كافي باشد.

وي در ادامه در خصوص فصد و حجامت گفت: فصد و حجامت يكي از ابزار هاي درماني و جزيي از برنامه درماني يك بيمار محسوب ميشود و انجام آن بايد بنا به تشخيص پزشكان متخصص طب سنتي انجام شود . با توجه به برودت و سردي هوا و اثراتي كه اين سردي بر بدن ميگذارد به طور كلي در اين فصل توصيه ميشود حتي المقدور حجامت انجام نشود مگر آن كه فرد بيماري داشته باشد و بنا به ضرورت در حد نياز با نظر متخصصان طب سنتي فصد يا حجامت صورت بگيرد.

در فصل زمستان كرفس ، كلم ، سير، پياز و هويج را بيشتر مصرف كنيد

این متخصص طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي البرز توصيه كرد: در فصل زمستان غذا و نوشيدني هاي گرم ميل كنيد و از مصرف غذا و نوشيدني سرد پرهيز كنيد چراكه مواد غذايي گرم بدن را گرم نگاه داشته و مصرف مواد خوراكي سرد موجب برودت و سردي بدن مي شود.

اين متخصص طب سنتي افزود: در اين فصل ميوه و سبزيجاتي همچون  كرفس ، كلم ، سير، پياز و هويج بيشتر مصرف شود و توصيه مي شود مرباي هويج و يا يك ليوان آب ميوه ي هويج در وعده صبحانه ميل شود.

وي با بيان اينكه در فصل زمستان قواي هاضمه و گوارش قوي مي شود تصريح كرد: غذاهايي همچون  حليم‚ كله پاچه‚ آب گوشت‚ فسنجان  خورشت كرفس بهتر است  در فصل زمستان بيشتر مصرف شود.

دكتر شمس ، مصرف گوشت بلدرچين به علت طبع گرم آن در فصل زمستان را بسيار مفيد دانست و توصيه كرد : براي حفظ سلامتي خود و به ويژه كودكان در هفته يكبار غذاهاي مناسب فصل زمستان مصرف شود.

 اين متخصص طب سنتي تاكيد كرد : در زمستان  از مصرف  غذا هايي مانند آش دوغ و آش ماست به ويژه در شب خود داري شود زیرا مصرف اين گونه غذا ها سبب احساس سرما و كرختي در بدن مي شود.

وي توصيه كرد: از ميوه هايي  مانند خيار ، هندوانه و نارنگي كه مصرف آنها  سبب سردي در بدن مي شود حتي الامكان پرهيز و يا به مقدار كم مصرف شود .

دكتر شمس در پايان مصرف خشكبار مانند گردو ، فندق و بادام را توصيه كرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.