۰۸:۳۱ - دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

وزیدن بوی مهر در بازار لوازم التحریر

در خرید لوازم التحریر و کیف و… نکاتی هست که شاید در هنگام خرید به ذهن نرسد اما رعایت نکردن آنها، دانش‌آموزان را طی سال تحصیلی با مشکلاتی مواجه می‌کند. لوازم التحریر یکی از ملزومات امروزه خانواده‌هایی است که فرزند دانش‌آموز دارند. اما لوازم التحریر و کیف و کوله پشتی مناسب چه ویژگی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابا نزدیک شدن به فصل پاییز و بازگشایی مدارس، همه چیز حال و هوای مهر به خود گرفته، کوچه و خیابان‌ها پر شده از کیف و کوله پشتی و لوازم التحریر متنوع و رنگارنگی که دیدنشان هر دانش‌آموزی را سر ذوق می‌آورد. همین تنوع، انتخاب را برای والدین و دانش‌آموزان دشوار کرده است. به ‌طوری که گاه موجب اختلاف و جروبحث‌ هم بین آن‌ها می‌شود. دغدغه‌ای که همواره در آستانه بازگشایی مدارس برای پدر و مادرها و دانش‌آموزان وجود دارد. در حالی که در خرید لوازم التحریر و کیف و… نکاتی هست که شاید در هنگام خرید به ذهن نرسد اما رعایت نکردن آنها، دانش‌آموزان را طی سال تحصیلی با مشکلاتی مواجه می‌کند. لوازم التحریر یکی از ملزومات امروزه خانواده‌هایی است که فرزند دانش‌آموز دارند. اما لوازم التحریر و کیف و کوله پشتی مناسب چه ویژگی دارد؟


دکتر زهره فاطمی، روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با روزنامه ایران، با بیان اینکه در خرید لوازم التحریر باید به دانش‌آموز حق انتخاب و استقلال داد می‌گوید: والدین می‌توانند برای اینکه استقلال فرزندشان حفظ شود، در فروشگاه چند گزینه را انتخاب کنند و در مقابل او قرار دهند. سپس از او بخواهند که یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

به گفته وی، در صورتی که فرزندشان وسیله‌ای را انتخاب کرد که مناسب نبود، والدین نباید با جر و بحث با فرزندشان او را دلسرد کنند بلکه با صحبت و انتخاب لوازم مناسب دیگر می‌توانند فرزندشان را در انتخاب وسیله مناسب راهنمایی کنند.

فاطمی تصریح می‌کند: <طبیعی است که دانش‌آموزان در سنین پایین رنگ‌های ساده را نمی‌پسندند و با دیدن لوازم‌التحریر رنگارنگ مجذوب آن‌ها می‌شوند بویژه در دوران ابتدایی که دانش‌آموز علاقه به شخصیت‌های کارتونی دارد، بنابراین نمی‌توان به بچه‌ها ایرادی گرفت و این والدین هستند که باید با راهنمایی و مشورت فرزندانشان را در خرید لوازم مناسب راهنمایی کنند.

وی می‌افزاید: در صورتی که بچه‌ها برای خرید لوازم‌التحریر فانتزی زیاد اصرار کردند والدین می‌توانند این وسیله را برای او تهیه کنند، اما از او بخواهند آن را به مدرسه نبرد و به فرزندشان یاد بدهند که مدرسه قوانین خاصی دارد و او را متوجه این محدودیت‌ها بکنند.
 لوازم‌التحریر گران و فانتزی نخرید
این روانشناس می‌افزاید: همچنین گاهی مشاهده می‌شود که والدین بخصوص برای دانش‌آموز سال اولی خود لوازم‌التحریر فانتزی و گران قیمت می‌خرند، در حالی که والدین باید توجه داشته باشند که خرید این لوازم نه تنها برای فرزندشان نامطلوب است بلکه روی سایر دانش‌‌آموزان هم ممکن است اثر بدی بگذارد.
فاطمی با اشاره به اینکه در موقع خرید لوازم التحریر باید سن دانش‌‌آموز در نظر گرفته شود اظهار می‌کند: < برای دانش‌آموزان کم سن و سال باید نکات ایمنی بیشتری رعایت شود. برای نمونه ابزاری مانند مداد، پرگار و گونیا به دلیل نوک تیز بودن می‌تواند برای سلامتی دانش‌آموزان خطرناک باشد. علاوه بر اینکه رنگ‌های غیرمجاز بعضی از نوشت افزارها مانند ماژیک و مداد شمعی هم ممکن است تولید آلرژی کند.

وی با بیان اینکه خودکار و مداد نامناسب باعث درد انگشتان و مچ دست می‌‌شود می‌گوید: خودکارهایی با سطح مقطع سه‌ گوش از خودکارهای با سطح مقطع دایره‌ای بهترند همچنین خودکارهایی که دارای پوشش لاستیکی نرم هستند، باعث ناراحتی انگشتان نمی‌‌شوند. افرادی که به هنگام نوشتن خودکار را زیاد فشار می‌‌دهند، معمولاً در انگشت اشاره خود احساس درد می‌‌کنند. در این صورت باید از خودکارهای با پوشش لاستیکی ارتجاعی استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های یک خودکار خوب، کیفیت بالای جوهر و روان ‌نویسی آن است که باعث آرامش اعصاب نویسنده می‌‌شود.

فاطمی همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌کند که در کنار خرید لوازم التحریر، خرید وسایل بهداشتی ساده از قبیل دستمال کاغذی جیبی، صابون جیبی و لیوان کوچک آبخوری را فراموش نکنند. علاوه بر این بهتر است موقع خرید دفتر، دفترهایی با رنگ و طرح جلد متفاوت بگیرند تا بعد برای پرهیز از اشتباه فرزندشان در تشخیص دفترهایش، برای هر درس دفتری با یک رنگ یا طرح متفاوت اختصاص دهند.

 کوله پشتی برای دانش‌آموزان مفیدتر است

کمر درد و گردن درد یکی از بیماری‌های شایع در بزرگسالان است اما کم نیستند دانش‌آموزانی که به این درد دچار شده باشند. در این سنین یکی از علل شایع درد کمر و پشت و گردن استفاده نادرست از کیف مدرسه است. با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سن بلوغ اسکلتی قرار دارند، متخصصان بر انتخاب لوازم استاندارد و متناسب با جثه دانش‌آموزان تأکید دارند. چون کیف مدرسه همراه همیشگی دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی است از این رو والدین باید ضمن دقت کافی در خرید کیف مدرسه، طرز استفاده صحیح از آن را هم به بچه‌های خود آموزش دهند.

دکتر قاسم رحیمی، پزشک ارتوپد درباره اینکه برای دانش‌آموزان بهتر است کوله پشتی خریداری شود یا کیف دستی می‌گوید: کوله پشتی بهتر است چراکه بچه با گرفتن کیف به دست معمولاً به همان طرفی که کیف را می‌گیرد منحرف می‌شود بخصوص اگر کیف سنگین باشد یا بچه مجبور باشد مسافت بین خانه و مدرسه را طولانی طی کند. همچنین وقتی که دانش‌آموز کیف را با اتصال یک بند حمل کند، کم کم مهره‌ها به همان طرف انحنای غیر طبیعی پیدا می‌کند. بنابراین خیلی بهتر است که برای دانش‌آموزان کوله پشتی خریداری شود. البته باید از آن بدرستی استفاده کرد. علاوه بر اینکه اگر کوله کوچک‌تر باشد، آسیب کمتری به کودک می‌رساند اما لازم است جادار بودن کیف را در نظر داشته باشید و اندازه کوله پشتی نیز باید متناسب با جثه دانش‌آموز باشد.> وی با اشاره به اینکه وزن کوله نباید بیش از 15درصد وزن دانش‌‌آموز باشد، می‌افزاید: <در خرید کوله پشتی دقت شود که دارای دو بند قابل کوتاه و بلند کردن باشد تا با توجه به قد دانش‌آموز تنظیم شود و کیف در وسط پشت قرار گیرد. گذشته از دو بند روی شانه‌ها، یک بند هم باید در پایین کیف روی کمر بسته شود تا هنگام راه رفتن کیف روی پشت به طرفین حرکت نداشته باشد و به طرفین منحرف نشود. ضمن آن‌که بندهای روی شانه‌ها باید پهن باشد تا سطح تماس زیادی با شانه‌ها ایجاد شده و کشش آن‌ها توسط وزن کیف شانه‌ها را اذیت نکند. در غیر این صورت بچه کیف را از شانه‌ها و پشت بر می‌دارد و به دست گرفته و حمل می‌کند.>
رحیمی تصریح می‌کند: <کیف مدرسه و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان باید تا حد امکان سبک باشد تا وزن سنگین آن دانش‌آموز را آزار ندهد و کمترین وزن را به بدن او وارد کند. با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سن رشد هستند، تحمل وزن سنگین به بدن در این سن، آسیب‌های اسکلتی را به دنبال دارد. به‌طوری که وزن زیاد کیف‌ مدرسه در درازمدت موجب افزایش قوس کمر و بدشکلی ستون‌فقرات دانش‌آموز می‌شود.

به گفته وی، برداشتن کیف سنگین برای کودک مانند برداشتن یک وزنه سنگین است، پس باید طوری این وزنه برداشته شود که کمترین آسیب و فشار به کمر و ستون فقرات او وارد شود.

متأسفانه بنا به استقلال سال‌های اخیر بچه‌ها، والدین خواسته یا ناخواسته تن به خواسته‌های فرزندانشان می‌دهند. نمونه بارز آن را هم می‌توانیم این روزها در خرید لوازم‌التحریر ببینیم. با نگاهی به این بازار با حجم عظیمی از کیف و دفتر و دفترچه‌، مداد، پاک کن‌ و سایر ملزومات دانش‌آموزان مواجه می‌شویم که در طرح و رنگ‌های متفاوت رخ نمایی می‌کنند و همین بازار پر زرق و برق مشکلاتی را برای خانواده‌ها به وجود می‌‌آورد و گاه والدین را در مقابل فرزندانشان قرار می‌دهد؛ از یکسو هزینه‌های سنگین تهیه آن‌ها و از سویی نامناسب بودن آن. 

در حالی که با نگاهی به شرایط تحصیلی دانش‌آموزان المپیادی و موفق می‌بینیم که اتفاقاً این بچه‌ها با کمترین امکانات تحصیل کرده‌اند. موضوعی که گوشزد کردن آن توسط والدین به دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس می‌تواند در دید و تغییر نگاه بچه‌ها مثمر باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.