۱۰:۳۰ - پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۳

تغییر کاربری بازمانده ای از 400 سال تاریخ

طرح تغییر کاربری کاروانسرا که بسیاری از مفاهیم نوین در عرصه‌­ی معماری پایدار را درخود دارد، با هدف حفاظت و درنظرگرفتن مفاهیم گردشگری و اقامتی با خریداری آن آغازشد.

 به گزارش پایگاه خبری “شاهین نادر 50کیلومتری شمال اصفهان به سمت تهران و از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه روستای مورچه خورت قراردارد، روستایی با شاخصه های بارز تاریخی که از تمدنی غنی خبرمی دهد. فرصتی دست داد تا به بهانه‌­ی گشایش مجموعه‌­ی گردشگری عباسی، بازدیدی از این کاروانسرای عهد صفوی داشته باشم.

کاروانسرای مادرشاه(عباسی) در فاصله­ 40کیلومتری شمال اصفهان و در مسیر تهران واقع است. قدمت این کاروانسرای چهارایوانی با مساحتی در حدود 6500متر، به دوران شاه سلیمان صفوی و اتمام آن به زمان شاه عباس دوم صفوی بازمی گردد. ورودی کاروانسرا که به تاریخ 15/8/1384 با شماره­ی 13657 در فهرست آثار ملی ثبت شده است، در ضلع جنوب غربی آن واقع است. دو ردیف طاق نما در سردر آن قراردارد و کتیبه­ سردر کاروانسرا که به دوره­ محمدشاه قاجار تعلق دارد، نشان می دهد که این کاروانسرا در دوران قاجار نیز مورداستفاده بوده است.

در قسمت فوقانی هشتی که بی واسطه به سردر کاروانسرا و ایوان پشت آن متصل است، گنبدی قراردارد و در طرفین آن در اتاق برای نگهبانان کاروانسرا ایجاد شده است. در قسمت میانی کاروانسرا حیاط مستطیل شکلی است و چهار ایوان کاروانسرا در میانه­ اضلاع آن واقع است و ایوانچه هایی نیز دربین این چهار ایوان قراردارد، حجره ای نیز در پشت هر ایوانچه دیده می شود. اسطبل هایی با ساختار کشیده در پشت حجره ها و در سمت جنوب شرقی و شمال غربی کاروانسرا واقع شده است، اسطبل هایی ستون دار نیز در چهارگوشه‌­ کاروانسرا قراردارد.

چهار برج در هریک از چهار زاویه­ کاروانسرا به صورت استوانه ای و از امتداد اضلاع دیوار نمایان شده، در قسمت پشت ایوان واقع در ضلع شمال شرقی کاروانسرا، تالاری به شکل صلیب دیده می شود که در طبقه‌­ بالای این تالار، غرفه هایی نیز تعبیه شده است.

کاروانسرای مادرشاه(عباسی) از سال1321.ش به پادگان نظامی تبدیل شد و بعد از انقلاب اسلامی نیز در تملک سپاه پاسداران استان اصفهان قرارداشت. اجرای طرح تغییر کاربری این کاروانسرا که بسیاری از مفاهیم نوین در عرصه‌­ معماری پایدار را درخود دارد، با هدف حفاظت و درنظرگرفتن مفاهیم گردشگری و اقامتی، درسال1379.ش با خریداری آن آغازشد، و اکنون به منطقه‌­ ای مناسب برای گردشگری تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.