۱۴:۱۰ - دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳

شهردار وزوان خبر داد:

قنات ۲۵۰۰ ساله وزوان ثبت یونسکو می‌شود

شهردار وزوان گفت: قنات ۲۵۰۰ ساله وزوان که در عمق ۳۰۰ متری از سطح زیرزمین قرار دارد در سال ۷۹ به عنوان آثار ملی به ثبت میراث فرهنگی رسید و پرونده آن در حال ثبت در یونسکو است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نااباذر صرامی شهردار شهر وزوان در گفتگویی پیرامون معرفی ظرفیت‌های شهر وزوان اظهار کرد: شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه می باشد که با جعیتی بالغ بر 5 هزار نفر دارای پیشینه تاریخی چند هزار ساله است و 5 رشته قنات تاریخی، چندین آبگیر در مزارع و مراتع با طبیعت بکر و زیبا، آثار تاریخی متعددی از جمله آسیاب‌های آبی، تپه باستانی، قلعه تارخی، حمام‌ها و خانه‌های تاریخی از ظرفیت‌های تاریخی این شهر است.

موقعیت تاریخی شهر وزوان و استفاده از این موقعیت برای رشد شهر

وی با اشاره به ظرفیت‌های هم‌جوار شهر وزوان افزود: کاروانسرای عباسی، هم‌جواری با روستای ابیانه از خط شرق، هم‌جواری با زیستگاه حیات وحش موته از خط  غرب و در خط شمال شهر میمه است و بحث موقعیت منحصر به فرد جاده ترانزیتی اصفهان به تهران و وجود شهرک علمی تحقیقاتی و مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه پیام نور و بحث دسترسی به حمل و نقل عمومی و قطار سریع‌السیر اصفهان_تهران  و ظرفیت‌های عظیم منابع انسانی فرهیخته و نخبه از جمله ظرفیت‌های خوب این منطقه به شمار می‌رود.

شهردار وزوان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های منحصربه فرد این شهر، همایش و گردهمائی بزرگ شهر وزوان در 9 مرداد سال جاری در محل آمفی‌تئاتر شهرداری وزوان برگزار می‌شود که با حضور همه وزوانی‌ها و وزوانی تبارهای سطح کشور به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت‌ منابع انسانی و جذب سرمایه‌گذار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به صنایع دستی شهر وزوان بیان کرد: قالی‌بافی، قلم‌زنی، معرق‌کاری و منبت کاری از صنایع دستی این شهر بوده و نان محلی شهر وزوان نیز از جمله سوغات این شهر بوده که روند ثبت در میراث فرهنگی را می‌گذارند و از دیگر سوغات شهر وزوان می‌توان به لبنیات محلی، زعفران و زرشک اشاره کرد و محصولات کشاورزی این شهر گندم، جو، ارزن، ذرت، سیب‌زمینی و انگور و گردو است.

صرامی خاطرنشان کرد: فاصله شهر وزوان تا مرکز سیاسی کشور 314 کیلومتر و تا مرکز استان اصفهان 85 کیلومتر و تا مرکز شهرستان شاهین‌شهر 70 کیلومتر بوده و این شهرستان نزدیک به 50 شهید، 5 آزاده و چندین جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده و تعداد پیکر 5 تن از شهدای گمنام در بوستان شاهد این شهر به خاک سپرده شده‌اند.

بسیاری از آثار تاریخی وزوان در حال از بین رفتن هستند

وی اظهار کرد: بر اثر بی‌توجهی‌ها بسیاری از جلوه‌ها و نمادهای تاریخی شهر وزوان مانند آتشکده و قلعه‌ها را از دست داده اما ظرفیت‌هائی وجود دارد که می‌توان با جذب سرمایه‌گذار و کمک‌های سازمان میراث فرهنگی آن‌ها را احیا و حفظ کنیم که یکی از معتبرترین سندهای تاریخی شهر وزوان، گویش محلی شهر که باقی مانده از زبان رایج قبل از اسلام است و بیشتر لغات پهلونی، اشکانی و ساسانی است.

قنات 2500 ساله وزوان اصفهان به ثبت یونسکو می‌رسد

شهردار وزوان با اشاره به قنات بزرگ و تاریخی وزوان افزود: این قنات بیش از 2500 سال قدمت دارد و با وجود بند و سد زیرزمینی قنات و مصالح خاص به کار رفته در آن، ظرفیت عظیمی را ایجاد کرده که در 300 متر از سطح زیرزمینی 2 شکاف در فاصله 20 متری از هم است که به صورت خودجوش خارج می‌شود که در سال 79 به عنوان آثار ملی به ثبت میراث فرهنگی رسید و پرونده آن در حال ثبت در یونسکو است.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی شهر وزوان بیان کرد: در مراسمی که در 10 خرداد با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و بخش برگزار شد، 20 پروژه با رقم ریالی 40 میلیارد را بهره‌برداری کردیم و کلنگ 10 پروژه نیز با اعتبار اولیه 20 میلیارد ریال زده شده که از جمله احیا و پیرایی پارک لاله، کمپینگ گردشگری شهر وزوان، نصب پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در ارتقاع 40 متری، ایمن سازی مسیر آب، زیرسازی و آسفالت محورهای بلوار بسیج و بلوار امام خمینی(ره)، مسیر دسترسی شهر وزوان به امامزاده سید صالح و کندرو مسیر دسترسی به اتوبان اصفهان به تهران از جمله پروژه‌های شاخص این شهر است.

ایجاد موزه تاریخی شهر وزوان در دستور کار قرار دارد

صرامی با اشاره به پیگیری احیا و بازسازی آثار تاریخی شهر وزوان تصریح کرد: گردآوری آثار و اشیا قدیمی و تاریخی شهر برای ایجاد موزه تاریخی شهر وزوان، نورپردازی قنات تاریخی 2500 ساله شهر وزوان و معرفی ظرفیت‌های گردشگری تاریخی فرهنگی شهر در قالب بروشور و سایت شهرداری وزوان انجام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شهر وزوان بیان کرد: مشارکت فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در سطح شهر، مساعدت برای اعزام کاروان راهیان نور، مساعدت و همکاری با انجمن شعر ادبی سعدی، اکران فیلم‌های سینمائی، دفتر امام جمعه وزوان و بهره‌برداری از نشان و المان شهری شهر وزوان از جمله برنامه‌های فرهنگی شهرداری وزوان است.

شهردار وزوان با تاکید بر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر وزوان افزود: بحث مجتمع فرهنگی رفاهی و شهربازی، احیا و بازسازی اماکن تاریخی، ایجاد نمایشگاه دائمی ظرفیت‌های معدنی و سنگ منطقه، مجتمع خدماتی درمانی بین راهی، احیای تربیت‌بدنی و مجتمع فرهنگی خدماتی گردشگری، راه‌اندازی مجتمع‌های کشت و صنعت، احیای آثار تاریخی و گردشگری شهر به ویژه آسیاب‌های آبی و قلعه‌های قدیمی و مجنمع فرهنگی مذهبی مسجد الرضا از جمله ظرفیت‌های این شهر برای جذب سرمایه‌گذار است.

وی با اشاره به بودجه شهرداری وزوان تصریح کرد: تخصیص بودجه بر اساس مصوبات شورا نزدیک به 2 میلیارد و 600 میلیون تومان است که 2 برابر آن محقق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.