۱۴:۵۰ - چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷

در دیدار مردمی دادستان و رئیس دادگستری شهرستان مطرح شد؛

بررسی 50 هزار پرونده قضایی در سال 96/ مردم با امر به معروف آمرانه و مؤدبانه دادگستری را یاری کنند

رئیس دادگستری شاهین شهر و میمه، از بررسی حدود 50 هزار پرونده قضایی در سال 1396 در سطح شهرستان خبر داد و اظهار کرد: عملکرد دستگاه های مختلف در صدور احکام صادره تاثیر دارد و مردم می توانند با امر به معروف آمرانه و مؤدبانه دستگاه قضا را یاری کنند.

به گزارش شاهین پرس؛ محمد باقری، در دیدار مردمی با نمازگزاران مسجدالمهدی(عج) شاهین شهر، به تشریح وظایف سازمانی دادگستری و دادسرا پرداخت و اظهار کرد: دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه شامل محاکم و دادسراها است که محاکم شامل هشت شعبه دادگاه که سه شعبه به دعاوی کیفری، چهار شعبه به دعاوی حقوقی و یک شعبه نیز به دعاوی خانوادگی رسیدگی می کنند، دادسراهای شهرستان نیز شامل پنج شعبه دادیاری و دو شعبه دادرسی می شود.

*رسیدگی به 50 هزار پرونده قضایی شهرستان در سال 96

رییس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه، با اشاره به اقتضای کار و ماهیت دستگاه دادگستری در ایجاد نارضایتی ها در اذهان عموم مردم، افزود: طبیعی است که وقتی فردی در دادگاه محکوم می شود، نمی تواند به راحتی اظهار رضایت از عملکرد دادگستری داشته باشد، اما همه سعی دستگاه قضا در شهرستان این است که حتی افراد محکوم هم در دل و وجدان خود از کار دادگستری راضی باشد.

وی با بیان اینکه در سال 1396 حدود 50 هزار پرونده در دادگستری شهرستان بررسی شده است، ادامه داد: این حجم پرونده برای شهرستان حدود 200 هزار نفری بسیار سنگین است که با توجه به تعداد پایین قضات در مقایسه با حجم پرونده ها، قطعاً رسیدگی به آن ها به زمان زیادی نیاز دارد، کمبود شدید کادر اداری و قضایی نیز یکی دیگر از مشکلات قوه قضاییه است.

*مسائل اقتصادی برای برخی افراد آبرومند مشکلاتی ایجاد کرده است

باقری، چهارچوب ها و محدودیت های قانونی تحت عنوان آیین دادرسی را سبب محدود شدن قضات در کار قضاوت دانست و گفت: این قانون از ابتدا تا انتهای کار محدودیت هایی را در سیر پرونده به همراه دارد که گاهی هم رعایت این قوانین موجب اطاله دادرسی می شود.

رئیس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه، با اشاره به جرائم مالی و احکام مربوط به سندهای مالی از جمله چک، تصریح کرد: هرچند عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شکل گیری جرم و محکومیت برای افراد مختلف و اختلافات افراد با یکدیگر نقش دارد ولی مشکلات مالی و اقتصادی در سطح جامعه برای افراد آبرومند مشکلاتی ایجاد کرده است.

*دادگستری خود را پاسخگو و متعهد به تلاش برای احقاق حق در جامعه می داند

وی ورودی دادگستری را وابسته به عملکرد دیگر نهادها، سازمانها و مراجع دانست و خاطرنشان کرد: قوه قضاییه و دادگستری مسئول ایجاد جرم و محکومیت در جامعه نیست، از طرفی محاکم قضایی برای دستیابی به مدارک و شواهد وقوع جرم و تشخیص و صدور حکم صحیح نیاز به همکاری دستگاه های مختلف دارد که عملکرد نهادهای مربوطه تأثیر بسیار زیادی در صدور حکم نهایی دارند.

باقری، تاکید کرد: دادگستری خود را پاسخگو و متعهد به تلاش در رسیدگی و احقاق حق می داند بر همین اساس علاوه بر اختصاص روزهای زوج به دیدار مردمی، دو سامانه پیامکی 100031445222066 ارتباط با رئیس دادگستری و 100031445222038 ارتباط با دادستان شهرستان آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شهروندان شهرستان است.

*کوتاهی دیگر نهادها موجب شلوغی و مراجعه به دادگستری و دادسرا ها می شود

محسن بوسعیدی، نیز در این دیدار با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،بخش مهمی از شلوغی و تجمعات در دادسرا و دادگستری را کوتاهی دستگاه های مرتبط دانست و اظهار کرد: همه افراد جامعه می توانند این نهادها و دستگاه ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند و مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب مهمترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر هم نسبت به مسئولان است که نباید با خواهش و تمنا همراه باشد و باید این امور را از مسئولان مطالبه کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهین شهر و میمه، با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ابراز کرد: ممکن است که حتی مسئولان متوجه بسیاری از اشکالات در کار نباشند و این مردم هستند که می توانند با امر به معروف و نهی از منکر و تذکر دادن بسیاری از مشکلات را برطرف و مسئولان را متوجه اشتباهات خود کنند، البته مردم باید مراقب باشند که در امر به معروف نسبت به مسئولان بی ادبی و توهین نباشد، در غیر این صورت مشمول احکام انضباطی تعیین شده در قانون خواهند شد.

وی با بیان اینکه همه مردم و دستگاه های مختلف باید در کاهش جرائم و رسیدگی به پرونده ها نقش خود را به خوبی ایفا کنند، اظهار کرد: مجموعه دستگاه قضا نسبت به همه مشکلات و معضلات جامعه آگاهی دارد اما نباید این انتظار را داشت که دستگاه قضا و نیروی انتظامی بتوانند همه مشکلات مردم را حل کنند، تصور نادرستی است بلکه تنها با مشارکت همه دستگاه های ذیربط و کمک مردم می توانیم بر مسائل مختلف غلبه کنیم.

*تذکر لسانی گروهی به خوبی در جامعه فراگیر نشده است/ مردم باید نسبت به معضلات محیط پیرامون حساسیت داشته باشند

بوسعیدی در پاسخ به پرسش نمازگزاران درباره اقدامات انجام شده در خصوص مشکلات فرهنگی و اجتماعی گفت: دستگاه قضا متولی کار فرهنگی نیست، و در این خصوص هر چند کارهایی انجام می شود ولی کافی و متناسب با میزان تهاجم فرهنگی بر علیه جوانان کشورمان نیست بنابراین باید از شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان مطالبه و خواسته شود که در این خصوص تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به تاثیر و اهمیت تذکر لسانی گروهی در کاهش معضلات جامعه و تاکید بر تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد با محوریت ائمه جماعات، اظهار کرد: متاسفانه تذکر لسانی گروهی در جامعه ما به خوبی فراگیر نشده است این درحالی است که در برخی از جوامع غربی غیر اسلامی به خوبی توسط شهروندان اجرا می شود بتابراین باید تلاش کنیم شهروندان نسبت به مسائل و مشکلات محیط پیرامون حساسیت داشته و بی تفاوت نباشند تا معضلات اجتماعی کاهش پیدا کند.

در این رابطه بخوانید

*در چهار سال گذشته ۷۰۰ واحد صنفی در شاهین‌شهر تعطیل شده است

*تفاوت قیمت اقلام در بازار شاهین شهر ناشی از کمبود نیرو نظارتی است

*عمل کرد تعزیرات حکومتی در شاهین شهر ناکافی است

*برپایی قسط و عدل در جامعه بر عهده مردم است

*برخی از دستگاه های فرهنگی به وظایف خود کامل عمل نمی کنند

*حکم اعدام سارق مسلح طلافروشی شاهین شهر صادر شد/ سگ گردانی های برخی، عموم شهروندان را آزرده خاطر کرده است

*شیوه غلط معماری شهری پرونده های محاکم قضایی را افزایش داده است

*در یک سال اخیر ۴۸ هزار پرونده قضایی مختومه شده است

*بازدید دادستان شهرستان شاهین شهر و میمه از روستای سیل زده سُه

*ایجاد فروشگاه های بزرگ بدون ضابطه در شاهین شهر، ۷۰۰ واحد صنفی کوچک را به تعطیلی کشانده است

*مسئول تراز انقلاب اسلامی خود را پاسخگوی مطالبات مردم می داند

*حاکمیت تفکر لیبرال بر بخشی از مدیریت اجرایی شهرستان از دهه هفتاد

*لیبرال ها و منافقین دشمنان اصلی شهید بهشتی بودند

*بررسی ۵۰ هزار پرونده قضایی در سال ۹۶

*نقش دوجانبه مردم و مسئولان در ارتقاء امنیت اجتماعی/ لزوم تشکیل هیئت های امر به معروف و نهی از منکر

*امر به معروف و نهی از منکر بهترین حوزه برای اقدام آتش به اختیار است

*دستگاه قضا اشراف اطلاعاتی کامل بر عملکرد نامزدهای انتخاباتی دارد/ با برهم زنندگان قانون برخورد جدی می شود

*فراگیر شدن تذکر لسانی به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند

*برخورد جدی با پدیده سگ گردانی در شاهین شهر/ بیش از ۲ هزار خودروی متخلف امنیت اخلاقی توقیف شده اند

*هیچ ماموری بدون شاکی خصوصی به منازل ورود نکرده است

*برخورد قاطع با متخلفان سگ گردانی در اماکن عمومی/ تکذیب ورود مامورین به منازل مردم در شاهین شهر

*باید برای آحاد مردم راه امر به معروف و نهی از منکر کردن مسئولان باز باشد

*کمبود قاضی و ازدیاد پرونده روند دادرسی را طولانی می کند

*رئیس جدید دادگستری و دادستان جدید شاهین شهر و میمه معرفی شدند/ تصاویر

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.