۱۷:۱۱ - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴

معاون قضايي دادگستري استان اصفهان:

کمبود قاضی و ازدیاد پرونده روند دادرسی را طولانی می کند

در حال حاضر میانگین رسیدگی به پرونده ها در استان به 20 روز رسیده که ممکن است در برخی مناطق به یک ماه نیز برسد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، معاون قضايي دادگستري استان اصفهان در آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری و دادستان شهرستان با اشاره به روایاتی از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام قوه قضاییه را قوه ای مستقل عنوان کرد.

وی به روایتی از حضرت علی علیه السلام اشاره و گفت: اقامه حدود بر نزدیک و دور، آشنا و غریبه، انجام واجبات و ترک محرمات و تابع قانون بودن از الزامات دستگاه قضا باید باشد.

حجت الاسلام و المسلمين موسوي نژاد به پرونده های تشکیل شده در دادگاههای استان اصفهان اشاره و با بیان اینکه: سال گذشته 800 هزار پرونده در دادگاه های استان اصفهان تشکیل و بررسی شده است. خاطر نشان کرد: شوراهای حل اختلاف که از نهادهای مردمی می باشد با رسیدگی به 200 هزار پرونده از این رقم بالای پرونده ها بار سنگینی از دوش دادگستری برداشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته از 700 قاچاقچی عمده دستگیر شده بیش از 3700 کیلو مواد مخدر کشف شده است.

معاون قضایی اداره کل دادگستری استان اصفهان افزود: به منظور ارتقاء همکاران قضایی، کارکنان اداری و ضابطین قضایی ساعتها جلسات آموزشی برگزار گردیده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر 800 هزار پرونده وارده سه هزار پرونده مفتوحه از سال قبل نیز در دست رسیدگی قضات استان قرار دارد خاطر نشان کرد: کوتاه کردن رسیدگی به پرونده ها از جمله اقدامات خوبی است که در دادگستری استان سعی بر انجام آن شده است.

معاون قضایی دادگستری استان کمبود قاضی و ازدیاد پرونده ها را علت اصلی طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده ها دانست و اضافه کرد: با تلاش همکاران در حال حاضر میانگین رسیدگی به پرونده ها به 20 روز رسیده  که ممکن است در برخی مناطق به یک ماه نیز برسد.

فرماندار شهرستان در این مراسم نخستين پايه گذار و معمار دستگاه قضاي انقلاب را شهيد آيت ا… بهشتي دانست و افزود: اگر چه فرصت حضور اين شهيد بزرگوار در دستگاه قضا كوتاه بود ولي ايشان در اين مدت توانستند به ساماندهي و سامان بخشي اين دستگاه همت كرده و تشكيلات نويني را ايجاد نمايند كه اين تاثيرات مهمي را بر سمت و سو و جهت دادن به اين دستگاه ايجاد كرده است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مراسم به سیاست های کلان برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود اشاره کرد و افزود: چند محور از سیاست های کلان برنامه ششم مربوط به مسائل قوه قضاییه است.

وی در ادامه خطاب به معاون دادگستری استان اصفهان گفت: بنده فکر می کنم که شهرستان به یک انجمن حمایت از زندانیان و همچنین یک ستاد دیه نیاز دارد تا خانواده های زندانی از حمایت بیشتری برخوردار باشند و فرزندانشان به راحتی تحصیل کنند.

حسینعلی حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: شاهین شهر یک شهر مهاجر پذیری است که از نقاط مختلف کشور اسلامی در این شهر ساکن می شوند و عمدتاً محل صدور شناسنامه هایشان خارج از شهر یا شهرستان شاهین شهر و میمه است یک مشکلی که الان وجود دارد زندانی ها را براساس محل صدور شناسنامه به شهرستان مربوطه انتقال می دهند این کار درستی است بار استان از جهتی کاسته می شود اما خانواده های آنها در این شهر ساکن هستند و اینجا زندگی می کنند باید رنج و هزینه سفر را متحمل شود تا بتوانند زندانی خود را ملاقات کنند.

وی ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری یک دوره آموزش آشنایی مردم با حقوق و مسائل قانونی و قضایی، در مساجد شهر افزود: بسیاری از افراد تفاوت بین دادگستری و دادسرا، بازپرس و قاضی و دادیار و مستشار را نمی دانند و در صورت بروز مشکل راه حل قانونی آن را نمی دانند.

حاجی افزود: در جایگاه خدمت گذاری به مردم یادآور می شوم برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی که به فرموده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از اوجب واجبات است، بایستی مردم دار باشیم و به معنای واقعی کلمه مردم را تکریم کنیم و اگر خواسته ای برابر قانون دارند خواسته هایشان را اجابت کنیم.

علیرضا بصیری با بیان اینکه پايه و اساس قضاوت و مهمترین ویزگی دستگاه قضا، اجراي عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم است خاطرنشان کرد: اساس قضاوت علوي نيز بر همين پايه و اساس استوار بود و در دوران حكومت عدالت گستر حضرت علي(ع)، اجراي احكام الهي و گرفتن حق مظلوم از ظالم و از بين بردن ستم و ستم كاران سیره و روش آن حضرت بود.

 وی بابیان اینکه: جامعه امروز تشنه قضاوت علوي و اجراي قوانين اسلامي است. تصریح کرد: متاسفانه امروز دیو اعتیاد، فقر، فساد، تبعيض، رشوه و رانت خواری و خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب آسیب هایی هستند که جامعه و فرهنگ ما را تهدید می کند که براي مبارزه با این تهدیدات همت و تلاش همه دستگاه ها لازم و ضروری می باشد.

فرماندار شهرستان با اشاره به سالروز فرمان تاریخی حضرت امام مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: همه همه دلسوزان نظام و انقلاب بايد آگاه باشند که قاچاق کالا و ارز چه بلایی بر سر مردم و کشور می آورد و با گرفتن فرصت های شغلی چه ضربات سهمگینی بر پیکر اقتصاد کشور وارد می کند.

وی اضافه کرد: مبارزه و مقابله با مفاسد اقتصادی و مجرمین نیاز به برخورد قاطع دارد که در بسیاری موارد موجب بازدارنگی از مفاسد می شود.

بصیری به نامگذاري امسال به نام “دولت و ملت همدلی و همزبانی” توسط  مقام معظم رهبري(مدظله العالي) اشاره و تاکید کرد: مطمئنا اين شعار زماني تحقق پيدا مي كند كه همه مسئولين در همه قوا و آحاد ملت با همدلي و هم زباني در پیشبرد اهداف نظام تلاش کنند.

بهاریان رئیس دادگستری سابق شهرستان در سخنانی کوتاه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و گرامیداشت یاد و خاطره شهید تولایی و شهید اشراقی از شهدای قوه قضاییه در شهرستان گفت: همواره در طول چندین سال خدمت در این شهرستان کاهش معضلات با اطاله دادرسی در دستور کار قرار داشت.

وی با اشاره به بهره بردری از ساختمان شورای حل اختلاف شهر گز خاطرنشان کرد: با همکاری مسئولان شهرستان موفق شدیم شعبات شورای حل اختلاف در شهرستان را از پنج شعبه به 7 شعبه برسانیم و در جال حاضر نیز هشتمین شعبه شوای اختلاف در حال راه اندازی است.

بهاریان تصریح کرد: تظلم خواهی، تعامل قانونی و همدلی و همزبانی با مسئولان شهرستان نقش بارزی در رسیدگی به پرونده ها در شوراهای حل اختلاف دارد.

مهرداد صیاف زاده داستان سابق شهرستان که از سال 82 در دادگستری این شهرستان در سمت های بازپرس و دادستان حضور داشت، پیگیری و صدور حکم پرونده آلودگی زیست محیطی نیروگاه شهید منتظری که منجر به تبدیل سوخت نیروگاه از مازوت به گاز شد و کاهش 17 درصدی آلودگی هوای استان را دی پی داشت و همچنین پیگیری پرونده کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی منطقه که با هماهنگی دستگاه های مرتبط موجب شد 30درصد از اراضی که کاربری آنها به کاربری غیر مجاز تغییر کرده بود دستور تخریب صادر شود را از جمله اقداماتی عنوان کرد که با استفاده از خرد جمعی و همدلی و همزبانی مسئولان در جهت کاهش مشکلات و معضلات شهرستان انجام شده است.

در ادامه محمدی رئیس دادگستری جدید شهرستان، رسیدگی و برخورد قاطع با مجرمین و ارتباط با مسولان و مردم و همچنین تشکیل شورای حفاظت از اراضی را از جمله برنامه های خود در دادگستری شهرستان عنوان کرد.

وی افزود: کمبود شدید نیروی کار و تجمیع و تمرکز دادسرا و دادگستری شهرستان را دو مشکل عمده در دادگستری شهرستان دانست و اضافه کرد: از پیشنهادات خوب نماینده شهرستان استقبال کرده و بطور جدی پیگیری خواهیم کرد.

محسن بوسعیدی دادستان جدید شهرستان نیز ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، تبعیت پذیری از ولایت فقیه و نصب العین قرار دادن فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری را از برنامه های خود در سمت دادستان شهرستان عنوان کرد و افزود: جملاتی از بیانات اخیر مقام معظم رهبری دردیدار با کارگزاران نظام و کارکنان دستگاه قضا را شعار خود انتخاب کرده و مسیر حرکت خود را بر اساس این بیانات تنظیم خواهم کرد.

در پایان پس از تجیلیل از خانواده دادستان شهيد حسين اشراقي با حکم رئیس قوه قضاییه از زحمات سعید بهاریان رئیس دادگستری و مهرداد صیاف زاده دادستان شهرستان تقدیر شد و محمدی به عنوان رئیس دادگستری و محسن بوسعیدی به عنوان دادستان شهرستان معرفی شدند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.