۱۰:۱۰ - دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱

آنچه در حادثه متروپل آبادان گذشته است/ حادثه متروپل تنها بخش از آوار ناکارآمدی دولت بی تدبیر اصلاح طلبان است

حادثه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان و جانباختن تعدادی از هموطنان که همه مردم ایران را داغدار کرده بخشی از آوار ناکارآمدی دولت های سراسر بی تدبیر است که امروز کفتارها و لاشخورها را به طمع انداخته است.

به گزارش شاهین پرس؛ حدود ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر روز دوم خرداد بود که صدای مهیبی اهالی خیابان امیری منطقه ته‌لنجی آبادان را وحشت زده به خیابان ها کشاند دود و گرد و غبار غلیظی همه جا را فرا گرفته بود هنوز شیشه درب و پنجره ساختمان ها از صدای انفجار می لرزید بعد از اینکه کمی گرد و خاک غلیظ فروکش کرد مردم هاج و واج به دنبال علت و منشا صدا و گرد و خاک غلیظ بودند که با کوه بزرگی از آوار یک ساختمان بزرگ مواجه شدند.

حدود 40 درصد ساختمان نیمه تمام 11 طبقه مجتمع اداری ـ تجاری یکی از دو برج دوقلوی متروپل متعلق به هلدینگ ساختمان‌سازی عبدالباقی که به تازگی طبقات پایینی آن افتتاح شده و به گفته یکی از ساکنان اطراف این ساختمان بیش از ۷۰ درصد آن آماده بهره برداری بوده و قرار بوده در روزهای آتی ۳۰ درصد مابقی آن هم تکمیل و در اختیار مشتریان قرار گیرد بر اثر شکست سازه‌ای فرو ریخته بود و به همین علت خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد.

به‌ گفته اهالی منطقه ته‌لنجی امیری، شدت این حادثه به‌قدری بود ‌که ساختمان‌های اطراف نیز به‌شدت لرزیدند. نیروی های امدادی بلافاصله با حضور در محل حادثه اقدام به ایمن سازی و تخلیه کامل ساختمان و انتقال مجروحان به مراکز درمانی می کنند. کار آوار برداری و جستجو برای پیدا کردن افرادی که در زیر آوار مانده بودند بلافاصله شروع می شود و همان ابتدای کار بیش از 30 نفر زنده خارج می شوند.

به گفته شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان علاوه بر تیم واکنش سریع استان، چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با 2 تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست‌نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن سازی صحنه آغاز می شود همچنین بیش از 50 نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه در حالت آماده‌باش قرار می گیرند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از مصدومان در دست نیست‌ از احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان با توجه به مسدود شدن ساختمان‌های اطراف و یا ریزش آوار برج به‌ روی تعدادی از عابران و خودروهای حاضر در محل خبر می دهد.

تمام بیمارستان‌های اهواز و آبادان به حالت آماده‌باش در آمدند. به برخی پزشکان اعلام می شود برای خدمات جراحی و اورژانسی به آبادان اعزام شوند و همچنین برخی بیماران نیز برای درمان به شهرهای مجاور به‌ویژه اهواز اعزام خواهند شد.

لحظه به لحظه به جمعیت مردم در محل حادثه اضافه می شود و این کار امدادرسانی را دشوار می کند فرمانده انتظامی آبادان از مردم می خواهد از ورود به محدوده خیابان امیری و معابر منتهی به آن خودداری کنند و به هیچ عنوان در محل حادثه حاضر نشوند.

وی با اعلام اینکه تیم‌هایی از یگان‌های انتظامی و راهور برای تأمین نظم و امنیت در محل حادثه حضور دارند با تخلیه لایه به لایه جمعیت از معابر و نوارکشی در محل اقدام می‌کنند تا مسیر تردد خودروهای امدادی باز شود.

فرماندار آبادان با بیان اینکه حدود 30 تا 40 درصد ساختمان تخریب شده است اعلام می کند: ساختمان درحال ساخت بوده و احتمال وقوع تلفات به‌دلیل حضور در منطقه مسکونی و ازدحام جمعیت وجود دارد به همین منظور تمامی دستگاه‌ها در منطقه حضور دارند و در حال انجام وظیفه امداد رسانی هستند علاوه بر اینکه دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.

 

* اعزام یک بالگرد و آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس

عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان از آماده باش اورژانس خوزستان در پی حادثه فروریختن برج متروپل در آبادان خبر داد و با اشاره به اعزام یک بالگرد و آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس استان خوزستان در پی بروز این حادثه اظهار کرد: 20 دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس و همچنین کلیه نیروهای ستادی اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه اهواز نیز به محل حادثه اعزام شده اند.

* دستور ویژه وزیر کشور به استاندار خوزستان در پی ریزش یک ساختمان مسکونی

احمد وحیدی وزیر کشور به‌دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.

وی در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالاً در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود.

وزیر کشور همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به‌کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.

علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی می شود.

* دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه آبادان

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان ده‌طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تأکید و دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این حادثه شد.

* بازداشت تعدادی از مرتبطین وقوع حادثه متروپل آبادان

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان ضمن صدور دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با کلیه مرتبطین و مسببین حادثه، از بازداشت‌ 8 نفر از متخلفان پروژه که 6 نفر دیگر از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران از جمله (شهردار فعلی و دو شهردار سابق آبادان و تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) خبر داده و گفت: دادستان استان و شهرستان پیگیر رسیدگی این موضوع هستند و با تمامی عواملی که ترک فعل یا نظارت ناقص داشته باشند برخورد خواهند کرد و پس از بررسی دقیق نتایج به آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

وی همچنین از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.

* حضور استاندار خوزستان در محل حادثه ساختمان متروپل

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با حضور در محل حادثه ریزش یکی از ساختمان های برج‌ دوقلوی تازه‌ احداث‌ شده متروپل آبادان، ضمن تأکید به بررسی دقیق علل وقوع این حادثه دستورات لازم را در جهت تسهیل در عملیات امداد و نجات صادر کرد.

وی تاکید کرد: درصورتی که مشخص شود حادثه ناشی از تخلف، بی‌توجهی یا سوءمدیریت بوده با متخلفین طبق ضوابط قانونی برخورد قاطعانه‌ای خواهیم داشت.

* دستور سرلشکر سلامی برای استفاده از جهادگران در هرگونه کمک‌رسانی به حادثه دیدگان

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی ‌فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌نیز با بیان اینکه تمام امکانات سپاه متعلق به مردم آبادان است از حضور فرمانده سپاه استان، شهرستان آبادان و همه عزیزان سپاهی و بسیجی در محل حادثه برای خدمت‌رسانی خبر داد.

سرلشکر سلامی در خصوص استفاده از ظرفیت‌ جهادگران برای کمک به حادثه ساختمان متروپل آبادان ابراز کرد: طبیعی است که کار جهادگران خدمت به مردم ایران است و قطعاً از ظرفیت این عزیزان در تمام حوادث استفاده خواهیم کرد.

* ساختمان متروپل در شش طبقه طراحی شده بود

به گفته صادق خلیلیان استاندار خوزستان، سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و این ساختمان ابتدا در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و سپس مجدداً دو طبقه دیگر به آن اضافه می شود.

* حضور وزیر کشور و بسیج تمام امکانات برای تسهیل در امدادسانی

احمد وحیدی وزیر کشور بامداد سه شنبه به محل حادثه متروپل رسید و بلافاصله پس از بازدید همانجا جلسه اضطراری کمیته بحران را با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار کرد.

وی در این جلسه با تاکید بر اینکه اولویت تیمهای امداد و نجات باید نجات جان افراد گرفتار شده در زیر هزاران تن آوار باشد. خاطرنشان کرد: تا زمان جستجو و نجات همه افراد زنده گرفتار شده در آوار متروپل هیچ مسئولی نباید خواب به چشمانش برود.

وزیر کشور سپس جلسات تخصصی با کارشناسان امور، اعم از امداد و نجات، مهندسی سازه، لرزه نگاری و … نیز تشکیل داد و پس از رایزنی و مشورت با آنها تصمیمات لازم را اتخاذ می کرد.

وی هر دو ساعت یکبار با بازدید از محل حادثه، مکان هایی که به دلیل ریسک بالای خطر کسی در آنجا حاضر نمی شد می رفت و پس از بررسی دستورات لازم را صادر می کرد علاوه بر این با افراد آسیب دیده از این حادثه و خانواده های نگران افرادی که در زیر آوار متروپل گرفتار شده اند به آرامی حرف می زد و آنها را به آرامش دعوت می کرد و مدام به این آنها انرژی مثبت و امید بخش می داد و حتی برای اینکه دلشان آرام شود اجازه می داد آنها هم در نزدیکی محل حادثه مستقر شوند.

وزیر کشور جلسات شبانه خود را تا صبح ادامه می داد و بر کارها نظارت مستقیم می کرد چیزی که تاکنون در هیچ دولتی مشاهده نشده است و سابقه ندارد وزیری شش شبانه روز در محل حادثه اینچنینی مستقر شده و در روزهای سخت در کنار مردم باشد و این یکی از بزرگترین امتیازات دولت مردمی سیزدهم است.

* رهبر انقلاب: مقصران متروپل آبادان مجازات عبرت‌آموز شوند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت هموطنان در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه‌ی تاسف‌بار آبادان علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ی اول اهمیت است، وظیفه‌ی پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه‌ی قضائیه، و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ی نقاط کشور، برعهده‌ی همه‌ی ما مسئولان کشور است. لازم میدانم باتشکر از فعالیت چند روزه‌ی مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم. به مصیبت دیدگان حادثه تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان صبر و اجر مسالت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای

*  ۴ دستور رئیس جمهور به مدیران اجرایی در جلسه فوق‌العاده بررسی حادثه متروپل

جلسه فوق‌العاده بررسی گزارش‌های هیات‌های اعزامی و پیگیری و نظارت بر آخرین اقدامات انجام شده در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در دفتر ریاست جمهوری و با حضور آیت الله رئیسی و مقامات مسئول برگزار شد.

رئیس جمهور در این جلسه پس از دریافت آخرین گزارش‌ها از آواربرداری و امدادرسانی به حادثه دیدگان متروپل، با تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان حادثه و مردم آبادان بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد و نجات آسیب دیدگان و مفقودان تاکید کرد و گفت: دولت تمام امکانات وهمت خود را بکارگرفته تا به نحو فوری و کامل به آسیب دیدگان کمک شود و عملیات نجات نیز تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند تا در جریان امدادرسانی، حادثه غیرمترقبه ای برای مردم و امداد رسانان اتفاق نیفتد.

رئیس جمهور در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری، ضمن تقدیر از حضور میدانی وزیر کشور و همه دستگاههای امداد رسان و تشکر از رسانه ملی خاطرنشان کرد: رسانه ملی و تمام افراد و رسانه های دلسوز کشور، کمک کنند تا مردم در جریان اخبار صحیح و دقیق این تلاشها قرار گیرند.

رئیس جمهور در دومین بخش از دستورات خود بر شناسایی و پیگیری مقصرین و قاصرین این حادثه تاکید کرد و گفت: با هر فرد در هر رده ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده باید به شدت برخورد شود.

سومین دستور رئیس جمهور به دستگاههای مجری و ناظر در فرآیند ساخت و ساز بود. آیت الله رئیسی تاکید کرد: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استاندارهای مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان های با سازه های نا ایمن جلوگیری گردد.

رئیس جمهور در چهارمین دستور خود به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها ماموریت داد تا ساختمانهای ساخته شده نا ایمن و در معرض آسیب را شناسایی و معرفی نمایند تا اقدامات لازم برای مقاوم سازی، تخلیه یا تخریب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.

* فساد گسترده باعث‌ بروز حادثه تلخ آبادان شده است

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که روز جمعه ششم خرداد با هدف پیگیری وضعیت رسیدگی به حادثه ریزش متروپل وارد آبادان شده بود در گفت‌وگوی تلفنی با اخبار نیمروزی، با اشاره به دستورات رئیس‌جمهور و ابلاغ کتبی و پیگیری‌های مقام معظم رهبری از روز اول حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای رسیدگی به وضعیت مصدومان، نجات بازماندگان و عملیات آواربرداری اظهار کرد: تمام امکانات و تجهیزات از همان روز اول بسیج شدند و امروز هم به دستور رئیس‌جمهور برای بازدید میدانی از نحوه عملیات آواربرداری و کمک به حادثه‌دیدگان در این منطقه حاضر شدیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه وزیر کشور، استاندار خوزستان و تمامی دستگاه‌های دولتی و امدادی و مردمی از ابتدای این حادثه حضور فعالانه و شبانه‌روزی داشته‌اند، اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها تا پایان عملیات آواربرداری و جست‌وجوی افرادی که احتمال می‌رود در زیر آوار زنده مانده یا جان خود را از دست داده‌اند، با قوت و تمام توان حضور خواهند داشت و امیدواریم ظرف دو روز آینده عملیات در این منطقه پایان یابد.

* حادثه متروپل آبادان با حوادث مشابه از جمله پلاسکو قابل مقایسه نیست

وی با بیان اینکه حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان با حوادث مشابه در کشور از جمله پلاسکو قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: به دلیل بافت منطقه و وضعیت نامناسب ساختمان با عملیات و کار بسیار پیچیده‌ای در جست‌وجو و آواربرداری مواجه هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه متاسفانه در ساخت و ساز این ساختمان فساد گسترده بین پیمانکار، سازنده، ناظر و دستگاه‌های ارائه مجوز را شاهد هستیم که به این فاجعه بد و غیرقابل تحمل و همچنین رنج و درد مردم خونگرم آبادان و منطقه منجر شد، خاطرنشان کرد: البته با اتخاذ تصمیمات مناسب و برخورد قاطع و بدون اغماض با تمام خاطیان و‌ مقصران، منبعد نباید شاهد تکرار اینچنین حوادثی در کشور باشیم.

* طمع کفتارها و لاشخورها به حادثه متروپل آبادان

حادثه متروپل آوار ناکارآمدی دولت سراسر بی تدبیر است که امروز کفتارها و لاشخورها را به طمع انداخته است حادثه متروپل فقط آواری بر سر هموطنان آبادانی نیست بلکه گوشه ای از آوار ناکارآمدی دولت سراسر بی تدبیری است که برای چند روزی بیشتر در قدرت ماندن از هیچ تهمت و دروغ و افترایی برای انحراف افکار عمومی فروگذار نکردند

حادثه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان و جانباختن تعدادی از هموطنان موجب داغدار شدن خانوادهای این عزیزان و همه مردم ایران شد و زحمتی مضاعف برای مسئولان دولتی شد که هشت ماه گذشته انواع ناسزاها را به جان خریده و آبروی خود را وسط گذاشته تا کاستی های دولت های قبل را جبران و با اوار برداری معشیت به تنگ امده مردم را بهبود ببخشد بماند که در این رهگذر هم مسببان وضع موجود چگونه با کارشکنی و عملیات روانی ناکارآمدی دولت مطبوع خود را به حاشیه رانده و از اذهان عمومی پاک کنند.

آوار متروپل آبادان متاسفانه فرصتی برای ضد انقلاب هم شده در حالی که این حادثه تاسف بار قلب میلیونها ایرانی را مجروح و داغدار کرده، باعث شده کفتارها و لاشخورهای ضدانقلاب هم سر از آخور برداشته و عوعوکنان تلاش کنند با استفاده از این فرصت عواطف و احساسات مردم داغدار را تحریک کرده و آرامش و امنیت را از مردم بگیرند. گرگ هایی که روزی با گرا دادن مناطق حساس شهر آبادان به دشمن بعثی بمب های ویرانگر بر سر مردم مظلوم و بی دفاع این شهر آوار می کردند امروز لباس میش به تن کرده و با پیام تسلیت عقده گشایی می کنند ظاهرا کهولت سن باعث بیماری آلزایمر شده و فراموش کرده اند که چه جنایت های بی رحمانه ای در حق این مردم روا داشته اند روزی که برای انتقام گرفتن از مردم انقلابی حتی به طفل شیرخواره هم رحم نکرده و زنده زنده او را سوزاندن و یا پاسداران و حتفظان وطن را زنده زنده پوست از تنشان جدا و آنها را مثلح می کردند. در حمله فروغ جاویدان به بیماران ناتوان بیمارستان و نوزادان بخش اطفال بیمارستان رحم نکردند و آنها را به آتش کشیدند. فسیل های به جامانده از دیکتاتور ملعون که تاریخ مملو از جنایت های ساواک در حق مردم رنج کشیده دوران طاغوت است بهتر است به جای ارسال پیام تسلیت کمی تاریخ جنایت های پدرش را خوانده و در خلوت به عاقبت آنها فکر کند…

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.