۱۰:۴۰ - یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

شرکت تعاونی گلستان میمه فرصتی برای اشتغال و درآمد زایی اهالی منطقه

مدیر عامل شرکت تعاونی میمه گفت: 110 هکتار از اراضی شرکت به کشت گل محمدی اختصاص دارد که در فصل برداشت روزانه حدود 400 نفر و در شور گلزار هم هزار نفر مشغول به کار می شوند.

به گزارش شاهین پرس؛ اردیبهشت ماه معطری است که همراه خود عطر گلها و ریاحین از جمله گل محمدی را از مزارع و عطر بهار نارنج را از نارنجستان ها به ارمغان می آورد. گل محمدی یکی از خوشبوترین انواع گل سرخ است که عطر بی نظیرش در اردیبهشت فضا را آکنده می کند و به آن گل سرخ عطری نیز گفته می شود، گل محمدی طبعی معتدل دارد و برای همه افراد گرم مزاج و سرد مزاج مناسب است و خواص آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد.

مزارع گل های زیبا و معطر محمدی در گوشه و کنار کشور ایران برخی با هدف اقتصادی در سطح وسیع و برخی برای حصار دور باغ و به جهت حفاظت و زینت باغ و مزرعه خود این درختچه را می کارند این روزها به وفور دیده می شود و عطردل انگیز آنها استشمام می شود از گل محمدی اغلب برای تهیه گلاب، اسانس، عصاره و غنچه خشک استفاده می شود.

شرکت تعاونی گلستان میمه از جمله مزارع شمال شهرستان شاهین شهر و میمه با یک هزار و 500 عضو و سهام دار در 133 هکتار از اراضی بخش میمه است که سال 94 و در مرحله اول با کاشت ۱۲ هزار درختچه گل محمدی و سیستم آبیاری نوین شروع به فعالیت کرد. با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک استان اصفهان گل محمدی از کشت های مورد حمایت جهاد کشاورزی است که علاوه بر سازگاری با اقلیم به آبیاری زیاد نیاز ندارد و همچنین در فصل برداشت گل، زمینه اشتغال زایی بالایی را نیز فراهم می کند

110 هکتار از اراضی شرکت تعاونی گلستان میمه به کشت گل محمدی اختصاص دارد

عبدالرضا شیبانی در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ اظهار کرد: شرکت تعاونی گلستان میمه در 133 هکتار از اراضی میمه است و بخش عمده کشت در این شرکت ( حدود 110 هکتار) به کشت گل محمدی و مابقی به کشت زعفران، گردو، پسته، بادام، به و انگور اختصاص دارد که گل محمدی در سه مرحله در سال های 94، 95 و 96 کاشته شد.

مدیر عامل شرکت تعاونی گلستان میمه با بیان اینکه برداشت گل محمدی حدودا از 20 اردیبهشت شروع می شود افزود: سال گذشته 147 تن گل محمدی برداشت کردیم البته گل محمدی چهار الی پنج ساله به گل دهی و سن اقتصادی می رسد که بیش از نیمی از مزرعه گل محمدی این شرکت(60 هکتار) در دو سال آینده به مرحله گل دهی خواهد رسید پیش بینی می شود نسبت به سال قبل برداشت گل 20 تن افزایش داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای شروع فعالیت شرکت، به دنبال مجوز برای احداث کارخانه عرقیات و گلاب گیری بودیم که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش قیمت ها، احداث کارخانه حدود 11 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت و از طرفی قیمت گل هم در چند سال گذشته هیچ افزایشی نداشت بنابراین از ادامه پیگیری ها فعلا صرف نظر کردیم.

شیبانی به فعال بودن کارگاه سنتی گلاب گیری شرکت اشاره کرد و افزود: سال گذشته در کارگاه سنتی گلاب گیری شرکت گلستان روزانه 500 کیلو گل محمدی گلاب گیری می شد که امسال با دیگ مخصوص با ظرفیت یک تن از شیراز تهیه کردیم گلاب گیری انجام می شود.

وی افزود: در صورت احداث کارخانه با ظرفیت 600 تن علاوه بر گلاب گیری، عرقیات گیاهان معطر و دارویی و اسانس گیری نیز می توان انجام داد که علاوه بر ارزش افزوده محصولات زمینه اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم برای اهالی میمه هم فراهم می شود.

شیبانی در خصوص تاثیر شرکت گلستان میمه در ایجاد اشتغال زایی منطقه ابراز کرد: گرچه کار گل چینی فصلی است اما با این حال سال گذشته به طور تقریبی روزانه 300 الی 400 نفر و در شور گلزار تا هزار نفر در شرکت تعاونی گلستان مشغول به کار بودند که بخش اعظم آنها از اتباع بودند که حدود یکصد تن گل برداشت کردند مابقی از اهالی بخش میمه بودند که امسال پیش بینی می شود با افزایش میزان برداشت گل افراد بیشتری از اهالی در گل چینی همکاری کنند.

مدیر عامل شرکت تعاونی گلستان با اشاره به سیستم آبیاری گلستان ابراز کرد: گرچه گلستان با استفاده از سیستم نوین قطره ای آبیاری می شود ولی بارندگی در میزان غنچه دهی، گل دهی و کیفیت گل تاثیر بسزایی دارد سال های گذشته 25 الی 28 اردیبهشت برداشت گل شروع می شد اما امسال بدلیل کاهش بارندگی ها و گرمی هوا پیش بینی می شود برداشت گل زودتر شروع شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های گل محمدی مقاوم بودن در برابر کم آبی و سازگاری با اقلیم خشک و کم آب است همچنین ارزش افزوده بسیار بالای این گیاه از جمله دلایل توجه کشاورزان برای کشت و پرورش گل محمدی محسوب می شود.

50 درصد مزارع استان اصفهان زیر کشت محصول زراعی پر رونق گل محمدی است

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه گل محمدی به عنوان یک محصول استراتژی در حوزه کشاورزی کشور شناخته می شود اظهار کرد: کشت گل محمدی نسبت به هرگونه شرایط آب و هوایی گرمسیر و سردسیری مقاوم بوده و همین باعث شده تا سطح بیشتری از اراضی به کشت این گیاه پر رونق قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: مزارع گل محمدی به صورت عمده در ۱۴ استان کشور به ترتیب سطح کشت در استان‌های فارس، اصفهان، مرکزی، سمنان و کرمان و آذربایجان شرقی کشت می شود.

وی با بیان اینکه گل محمدی به عنوان یک محصول زراعی پر رونق و یک گیاه دارویی هم اکنون بیش از۵۰ درصد از مزارع کل استان اصفهان را به خود اختصاص داده است افزود: خوشبختانه سطح اراضی کشت گل محمدی در استان علاوه بر شهرستان کاشان در دیگر شهرستان‌های استان از جمله آران و بیدگل، شاهین شهر و میمه و بخش‌هایی از شهرستان نجف آباد نیز گسترش پیدا کرده است.

برخی از خواص متعدد گل محمدی

دم کرده یا دمنوش گل محمدی علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، ضدعفونی کنندگی، ضد افسردگی و تشنج و دیابت، بر بهبود عملکرد سیستم عصبی، سیستم تنفسی و کارکرد ضربان و انقباضات قلب و عروق و گوارش بدن تاثیر دارد همچنین از ابتلا سلول های مغزی به آلزایمر جلوگیری کرده و موجب تقویت معده، کلیه، روده و کبد می شود.

 درمان تپش قلب، بازکننده دهانه عروق بسته قلبی، درمان پرولاپس دریچه میترال قلب و خاصیت ضد اسپاسم از کاربردهای گیاه دارویی گل محمدی برای سیستم قلب و عروق بدن است.

 مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند. چون روی کبد و صفرا تأثیر داشته و باعث تمیزی آن‌ها می‌شود.

 این نوشیدنی معطر ادرارآور است و به کنترل حالت احتیاج آب در بدن کمک می‌کند..

 اگر تب دارید می‌توانید به این چای اعتماد کنید. چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می‌دهد.

این چای برای پاکسازی بدن و کاهش التهاب و همچنین برطرف کردن ضایعات پوستی نیز مؤثر است.

این گل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و به‌ویژه پلی فنول‌های موسوم به کاتچین است به این ترتیب از بروز انواع سرطان پیشگیری می‌کند.

• نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گل محمدی از تشدید عفونت جلوگیری می‌کند.

• چای گل محمدی برای مقابله با انواع مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی آنفلوانزا مفید است.

• اگر به طور منظم از این چای میل کنید از مشکلاتی مانند بی خوابی و خستگی خلاص خواهید شد.

• مصرف دمنوش این گل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و به این ترتیب فرد از ابتلا به بیماری هایی، چون سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا ایمن می‌ماند.

گل محمدی علاوه بر تهیه گلاب و عطر کاربردهای متعدد دیگری دارد به عنوان مثال از برگ‌های گل محمدی برای تهیه مربای خوش طعم و مفید استفاده می‌شود. برای این منظور از برگ‌های تازه و یا از برگ‌های خشک شده استفاده می‌شود. علاوه بر آن برای تهیه بسیاری از دمنوش‌ها می‌توان از آن بهره گرفت.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.