۱۱:۲۶ - سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

دومین روز جشنواره دفاع مقدس؛

پلاک دفاع مقدس همچنان روی صحنه است

دومین روز از نخستین دورۀ جشنواره دفاع مقدس پلاک در سه بخش نمایش های صحنه ای، نمایش های خیابانی و نمایشنامه خوانی در شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش شاهین پرس، در دومین روز از نخستین جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس «پلاک» که با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان، ناحیه مقاومت بسیج شاهین شهر و میمه و سازمان فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین شهر برگزار شده است نمایش های «به نظر شما من اونو کشتم؟»، «اشک ماهی ها را هیچ کس ندیده است؟» و «ژنرال» در پارک های فردوسی، رازی و انقلاب اجرا شدند.

دو نمایش صحنه ای «ایستگاه 12» و «خواب بی وقت حوریه» و همچنین نمایش «اروند خون» در قالب نمایشنامه خوانی نیز در تالار شیخ بهایی شاهین شهر اجرا شد.

نمایش «به نظر شما من اونو کشتم؟»

حس وطن‌دوستی در برابر حیله های دشمن همیشه پیروز بوده است

نمایش «به نظر شما من اونو کشتم؟» نوشته کورش نیک پیام و کارگردانی شاپور شفیعی از شهرستان اصفهان که به جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس راه پیدا کرده است در سه پارک فردوسی، رازی و انقلاب شاهین شهر بصورت خیابانی اجرا شد.

کارگردان نمایش «به نظر شما من اونو کشتم؟» به خبرنگار شاهین پرس گفت: داستان این نمایش درباره دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر است و حول محور مردی جنوبی و ساده دل و خانمی که بعنوان جاسوس بعثی ها فعالیت دارد و با این مرد صحبت می کند و با عشوه گری های خودش او را تحت تأثیر قرار می دهد تا برای عراق جاسوسی کند در مقابل رژیم عراق از او حمایت کرده و خانه و ویزا و امکانات خوب در اختیار او قرار خواهد داد.

شاپور شفیعی افزود: در نهایت این فرد به کشور خودش پشت کرده و همراه با این خانم حرکت می کند و در منطقه ای از خوزستان با یکی از بچه محل های خودش برخورد می کند و چون فریفته این خانم قرار گرفته بود به سمت دوستش شلیک می کند.

وی افزود: اما سرانجام مرد داستان متوجه اشتباه خود شده و به سوی وطن خود بازمی گردد و نشان می دهد که وطن و هموطنانش به قدری ارزش دارند که با وعده های پرفریب دشمن آنها را عوض نخواهد کرد این داستان بیانگر استفاده دشمن از هر وسیله ای برای ضربه زدن به ایران است.

شاپور شفیعی با اشاره به این که این نمایش از شهرستان اصفهان در جشنواره دفاع مقدس پلاک حضور یافته است، ادامه داد: نمایش به نظر شما من اونو کشتم؟ توسط کورش نیک پیام نوشته شده است و عبدالرضا آژ، دریا شنوبی و الهام فولادوند در این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند.

نمایش «اشک ماهی ها را هیچ کس ندیده است؟»

کودکان، بدون اینکه انتخابی داشته باشند وارد جنگ می شوند

کارگردان نمایش «اشک ماهی ها را هیچ کس ندیده است؟» با تأکید بر اینکه این نمایش از شهرستان شاهین شهر و میمه در نخستین جشنواره دفاع مقدس پلاک حضور دارد، گفت: طاها طهماسبی ، نویسندۀ این نمایش است ضمن اینکه بعنوان بازیگر نیز به ایفای نقش پرداخته است، همچنین ماهک نظری نژاد، دیگر بازیگر نمایش «اشک ماهی ها را هیچ کس ندیده است؟» است.

عقیل طهماسبی خاطرنشان ساخت: طراحی صحنه بر عهدۀ محمد خسروی و سروش زمان‌پور نیز طراحی لباس را بر عهده دارد؛ ضمن اینکه طراحی بروشور و پوستر توسط مصطفی سلیمانی انجام شده است.

وی افزود: این نمایش بصورت خیابانی و با رویکرد توجه به کودکانی که در کشورهای ظلم دیده مانند سوریه و عراق و اکنون نیز میانمار حضور دارند اجرا شده است. این کودکان با این که مکان جغرافیایی تولدشان را انتخاب نکرده اند و نقشی در بوجود آمدن جنگ ندارند اما بصورت وحشیانه ای کشته می شوند این نمایش بر این موضوع نیز تأکید دارد که انسان ها بجای اینکه با یکدیگر همدل و برادر باشند به برادرکشی می پردازند و یا حتی همزبان خود می کشد و این فاجعه ای برای انسانها است.

نمایش «ژنرال»

ژنرال، اولین زنی ایرانی است که توسط بعثی ها اسیر شد

نمایش «ژنرال» به نویسندگی امید پاریاب و پریسا کهکش پور و کارگردانی امید پاریاب پور دیگر اثر راه یافته از شهرستان شاهین شهر و میمه به نخستین جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس استکه با بازی پریسا کهکش پور در پارک انقلاب، رازی و فردوسی به اجرا درآمد.

این نمایش حکایت معصومه آباد است که بعنوان اولین زن ایرانی به دست بعثی ها اسیر می شود و با تحمل رنج اسارت به ژنرال شهرت می یابد. پریسا کهکش پور تنها بازیگر نمایش «ژنرال» است.

نویسنده و بازیگر نمایش «ژنرال» به خبرنگار شاهین پرس گفت: ژنرال حکایت معصومه آباد اولین زن ایرانی به اسارت گرفته شده توسط بعثی ها است که به نحوۀ اسارت وی اشاره دارد و به دلیل اینکه این زن دوران سخت اسارت را سرسختانه تحمل کرده به ژنرالیعنی یکی از سرداران پاسدار معروف شد.

پریسا کهکش پور که بعنوان نویسنده و تنها بازیگر این نمایش فعالیت دارد، افزود: نمایش ژنران به صورت مشترک توسط پریسا کهکش پور و امید پاریاب پور نگارش شده امید پاریاب پور کارگردان و الناز رضایی نیز مسئولیت منشی صحنه را بر عهده داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایش علیرضا تمیمیان بعنوان دستیار کارگردان، عماد قیصری مدیریت صحنه و محمدرضا گودرزی نیز مسئولیت هماهنگی گروه را به عهده دارند.

نمایش «ایستگاه 12»

دفاع مقدس سبب رشد ایثار و مردانگی ها شد

نمایش «ایستگاه ۱۲» نوشته صادق فرهمندیان و کارگردانی عباس اصلاوی دیگر اثر راه یافته به جشنواره پلاک از شهرستان شاهین شهر و میمه است که در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت.

 کارگردان نمایش «ایستگاه 12» در جشنواره دفاع مقدس پلاک گفت: نویسندۀ نمایش «ایستگاه 12» صادق فرهمندیان است و آرش جان نثاری آهنگسازی را بر عهده دارد همچنین ثمین شاب بعنوان مسئول نور و سالار شب نیز مسئول روابط عمومی نمایش هستند ضمن اینکه علی گنجی، محبوبه آرمون، میلاد خوشبخت، مهدی محمودی، مرضیه شیخ رباط در این مایش به ایفای نقش پرداخته اند.

عباس اصلاوی ادامه داد: این نمایش نشان می دهد که چگونه در جریان جنگ عراق علیه ایران اخلاقیات دچار رشد و تحول شد و حتی مردانی که از انها انتظار نمی رفت ایثار و مردانگی مشاهده می شد.

وی تصریح کرد: نمایش ایستگاه 12 داستان فردی است که برای دفاع از کشور در جنگ شرکت می کند و وقتی داستان زندگی خود را برای یک خبرنگار زن بازگو می کند نشان می دهد که چگونه فضای معنوی جبهه در او تاثیر مثبت گذاشته و از فردی بیکار به فردی فرهیخته و سپاهی تبدیل شده است.

بازی در نمایش «خاک و خون» را ابوالفضل شریفی، محمدتقی شیخ، سیدیدالله موسوی، فاطمه حسینی، سیدمحمد موسوی، ابوالفضل شجاعی، نجیب علی حیدری، عباس محمدی، علی حیدری، علیرضا آقایی، محرم حسین نوری، علی مراد محمدی، زهرا محمدی، زهرا حسنی و لیلا حسنی به عهده داشته اند.

نمایش «خواب بی وقت حوریه»

دهۀ شصت یادآور کشته شدن انسانهای بی گناه در جنگ تحمیلی است

نمایش «خواب بی وقت حوریه» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مهدی سه دهی دیگر اثر راه یافته به جشنواره پلاک از شهرستان کاشان است که به روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش «خواب بی وقت حوریه» با بیان اینکه این نمایش توسط گروه نمایشی نیم آرت شهرستان کاشان در جشنواره دفاع مقدس شرکت کرده است گفت: در نمایش «خواب بی وقت حوریه»، محسن ابوالفتحی، فرزنانه آریافر و شادی سعادتی به ایفای نقش پرداخته اند، همچنین و فاطمه توفیقی بعنوان منشی صحنه فعالیت دارد.

مهدی سه دهی ادامه داد: در این نمایش دستیار کارگردان نیلوفر جهانگیر، مدیریت صحنه و مدیریت تولید محمد اصفهانیان، طراحی پوستر و بروشور نازیلا جهانگیر، روابط عمومی نادر ملک زاده و دانیال نادراصلی نور و موسیقی نمایش را بر عهده داشتند.

وی درباره مضمون این نمایش تصریح کرد: داستان در دهۀ 60 و در زمان بمباران شهرها توسط عراق اتفاق می افتد و درباره خانواده ای است که در یک خانه قدیمی زندگی می کنند و به این موضوع تأکید دارد که در بمباران‌هایی که زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اتفاق می افتاد مردم بی گناه کشته می‌شدند.

نمایش «اروند خون»

اروند خون داستان غواصانی است که دست بسته در خاک شدند

نمایش «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی محمدرسول پریشانی از شهرستان خمینی شهر در جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس بصورت نمایشنامه خوانی در تالار شیخ بهایی اجرا شد.

کارگردان نمایش «اروند خون» به خبرنگار شاهین پرس گفت: این نمایش درباره پنج تن از غواصانی است که توسط بعثی ها بصورت دست‌بسته مدفون و به شهادت رسیدند است. این نمایش علاوه بر آنکه مخاطبان را با کلیت داستان غواصانی که توسط عراقی ها به شهادت رسیده اند آشنا می سازد علت آن را نیز بیان می کند، سیر داستانی بسیار خوبی دارد و از محتوای خاصی برخوردار است.

محمدرسول پریشانی افزود: نمایش «اروند خون» حول محور عملیات کربلای چهار است که توسط هنرمندان خمینی شهر به نام های محمدحسن مُجیری، محمدرسول پریشانی، علیرضا لطفی، حامد عابدی و پویا گلپا اجرا می شود رضا باقری افکتور نمایش، مهرشاد خانی مسئول نور صحنه و مسعود پریشانی منشی صحنه را بر عهده دارند.

در سومین روز از نخستین جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس پلاک، نمایش«روزها» نوشته مصطفی جعفری و به کارگردانی جلال مشتاقیان، «دام» به نویسندگی و کارگردانی سیدابوالفضل مرتضوی و نمایش «تولد» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاج حیدری در پارک های فردوسی، رازی و انقلاب شاهین شهر اجرا می شوند، همچنین نمایش«آخرین غروب» نوشته احمد نیک پیام به کارگردانی شاپور شفیعی و «خرگوش سفید با چشمان قرمز» نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی حسن وحید دستجردی در تالار شیخ بهایی به روی صحنه خواهند رفت؛ ضمن اینکه نمایشنامه «صفر مرزی، دشمن فرضی» با نویسندگی و کارگردانی فرزاد صادقی در قالب نمایشنامه خوانی نیز اجرا خواهدشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.