۱۶:۱۰ - چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵

برگی از دفتر تاریخ؛

مجلس شوراي اسلامي به تفکر مدرس نياز دارد

امروز ما در مجلس شوراي اسلامي به تفکر مدرس و تفکر کساني مانند او نياز داریم. کسي مثل شهيد بهشتي که در آخرين روز زندگيش قبل از شهادت گفت: ما نباید بار ديگر اجازه دهيم استعمارگران براي ما مهره‌سازي کرده و سرنوشت مردم ما را به بازي بگيرند.

به گزارش شاهین پرس، مجلس شوراي اسلامي  ايران در تاريخ ۲۳ تير سال ۱۳۷۲ با تصويب ماده واحده‌اي، روز ۱۰ آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سياستمدار متعهد آيت الله سيد حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاري کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس شوراي ملي به مجلس شوراي اسلامي تغيير نام داد. اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در ۷ خرداد سال ۱۳۵۹ با پيام رهبر کبير انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خميني (ره) شروع به کار کرد.

بر اساس قوانين جمهوري اسلامي ايران، مجلس شوراي اسلامي محلي براي تدوين نظام ارزشي مورد قبول جمهوري اسلامي ايران و تهيه و تصويب قوانين اسلامي براي کليه نيازهاي جامعه در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي،تبليغي، نظامي، اخلاقي و قضايي است.

اکنون 36سال از آغاز بکار مجلس شوراي اسلامي مي گذرد و در اين مدت اين مجلس همپا با انقلاب منتخب مردم روزها و سالهاي پرالتهابي راپشت سر گذاشته است. از حوادث 7 تيرسال 1360 که ۷۳ تن از ياران باوفاي خويش را در بمب گذاري دفتر حزب اسلامي از دست داد تا هشت سال دفاع مقدس و دیگر وقایع سالهاي بعد از آن تا عصر حاضر.

رهبرکبير انقلاب حضرت آيت الله خميني(ره) در اهميت جايگاه مجلس شوراي اسلامي فرموده اند: مجلس شوراي اسلامي تنها مرکزي است که تمام قوا بايد تابع آن باشد. اينجانب اکيداً علاقمندم که قداست مجلس معظم و وکلاي محترم محفوظ باشد تا الگويي باشند براي مجلس‌هاي جهان.شما (نمايندگان) بايد در انجام معلم اخلاق باشيد براي همه کشور، حضرات وکلا، مجلس را معبدي کنند منزه از اعمال و اقوال زمان طاغوت تا مجلس نمونه شود. باشد که مجالس ديگر کشورهاي اسلامي از آن تبعيت کنند.مرکز همه قانونها و قدرتها مجلس است، شکی نيست که مجلس به همه امور نظارت دارد و حق نمايندگان است که از هر انحراف و خلافي که از وزرا و ادارات مي‌بينند به حکم قانون جلوگيري کنند و دولت را تا حد استيضاح بکشانند.

رهبر معظم انقلاب نيز نيز درباره اهميت مجلس شوراي اسلامي و وظايف محوله فرموده اند: مجلس شوراي اسلامي، رکن مهم نظام اسلامي و انقلابي است و بايد پايگاه مستحکم اسلام و انقلاب باشد، چنين بوده و به تأييد الهي چنين نيز خواهد بود. نمايندگي از مردم داراي اهميت واقعي است، ما بدون مردم هيچيم، عنصر تعيين‌کننده و ريشه عميق براي نظام همين مردمند، مظهر حضور مردم، مجلس شوراي اسلامي است، اين که ما از مجلس تجليل مي‌کنيم و آن را در رأس امور مي‌دانيم تعارف و سخن تشريفاتي نيست، يک واقعيت است، مردم با بودن مجلس احساس حضور مي کنند. اين خيلي مهم است. نفس احساس حضور مردم با حضور نماينده خود در مجلس شوراي اسلامي همان معناي بسيار مهمي است که همه بايد در نظام جمهوري اسلامي به آن توجه کنند، بنابراين مجلس مظهر حقيقي حضور همه مردم از نقاط مختلف به صورت ويژه و خاص است.

باتوجه به  اين بیانات پربها بيش از بيش به اهميت اين پايگاه مستحکم اسلامي و انقلابی که اکثر قوانين مهم کشور در اين سالها در آن راي گيري و تصويب شده است پي مي بريم و در مي يابيم که مردم نيز بايد در انتخاب نمايندگان اصلح خويش و فرستادن آنها به مجلس نهايت توجه و دقت را به خرج دهند تا نمايندگاني که شايستگي اين پست حساس قانونگذاري مملکت را دارند بر صندلي هاي آن تکيه زنند.

روز دهم آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سياستمدار متعهد آيت الله سيد حسن مدرس روز مجلس شوراي اسلامي نامگذاری شده است. شخصيتی که براي شناخت او مي بايست صفحات تاريخ را ورق زد و بيش از پيش با شخصيت والاي اين مجتهد مجاهد آشنا شد.

آیت الله العظمی سید موسي شبيري زنجاني از مراجع تقليد خاطره‌اي را که از پدرشان شنيده مي‌گويد: “ايشان مي‌فرمود: مدرس راجع به مخالفينش که خيلي نطّاقي مي‌کردند و قبلاً همراه مدرس بودند ولي بعداً برگشتند مي‌گفت: «آنان که به صد زبان سخن مي‌گفتند، آيا چه شنيدند چه ديدند چه گرفتند چه خوردند که خاموش شدند؟!»

ايشان در جاي ديگري از همان کتاب مي‌گويد:”معروف است که رضاخان به مدرس گفته بود که: از من چه مي‌خواهي؟ وي گفته بود که: مي‌خواهم که نباشي!

حاج ميرزا فخر الدين جزايري نقل مي‌کرد: مدرس تشک و مانند آن زير خودش نمي‌انداخت. عمامه اش را روي متکا مي‌گذاشت و روي زمين مي‌خوابيد و عباي خودش را روي خودش مي‌کشيد و آن هم لحافش بود. مي‌گفت: اين شخص بايد زندان ببيند. اگر قرار بشود که روي تشک و امثال اينها بخوابد، نمي‌تواند زندان را تحمل کند!

محمد ترکمان محقق تاريخ معاصر در سخنان خود درباره مرحوم مدرس اظهار داشته اند: يکي از ويژگي‌هاي مرحوم مدرس آزادگي از تعلقات است. در شرح احوال آن بزرگوار ذکر مي‌کنند هنگامي که براي شرکت در مجلس دوم وارد تهران شد، دو منزل به او پيشنهاد گرديد. يکي از منازل اجاره‌اش يک تومان از ديگري گرانتر بود. مرحوم مدرس، بدون اينکه ويژگيهاي آن دو خانه را سئوال بکند، آن منزل ارزانتر را انتخاب کرد. شخصي که خانه را پيدا کرده بود به ايشان عرض کرد شما خصوصيات اين دو منزل را از من سئوال کنيد تا براي شما توضيح دهم آنگاه متوجه خواهيد شد، مطمئناً دومي بهتر است و شما با انتخاب آن در رفاه بيشتري خواهيد بود. مدرس عنوان مي‌کند که من مي‌خواهم آزاد باشم. احتياجاتم کم باشد، مخارجم کم باشد تا زبانم آزاد باشد و بتوانم آنچه را که در درون دارم بيان کنم.

آري امروز ما در مجلس شوراي اسلامي به تفکر مدرس و تفکر کساني مانند او نياز داریم. کسي مثل شهيد بهشتي که در آخرين روز زندگيش قبل از بمبگذاري دفتر حزب اسلامي گفتند: ما نباید بار ديگر اجازه دهيم استعمارگران براي ما مهره‌سازي کرده و سرنوشت مردم ما را به بازي بگيرند. تلاش کنيم کساني را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازي نمي‌گيرند انتخاب شوند.

انتهای پیام/ فاطمه داداشي

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.