۱۵:۳۰ - دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

گزارش مرکز مطالعات ارتش آمریکا؛

نگرانی آمریکا از افزایش دقت و قدرت تسلیحات ایران + دانلود

وزیر دفاع ایران از تاثیر اکتوژن در کشنده‌تر شدن کلاهک‌های موشکی سخن می‌گوید و این در حالی است که اکتوژن را می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای هم به کار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به دو موضوع  بازدید هیات سرمایه‌گذاری چین از زیرساخت‌های بندر چابهار و افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع ایران پرداخت.

افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع ایران

نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع نوشت: «سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاح کارخانه تولید مواد منفجره نسل جدید (اکتوژن) گفت: با ایجاد زیرساخت‌های قدرتمند و روزآمد دفاعی، پشتوانه‌ای مطمئن برای صنایع دفاعی خواهیم داشت. وزارت دفاع هم‌زمان با تلاش برای افزایش دقت سامانه‍‌های تسلیحاتی، ‌افزایش قدرت و نفوذ سرجنگی سلاح‌های مختلف را مورد توجه قرار داده و دستیابی به دانش فنی تولید مواد منفجره اکتوژن و محصولات ترکیبی آن را در دستور کار قرار داده است. آمریکایی‌ها با توسل بر تبلیغات، سعی می‌کنند ایران را به عنوان عامل ناامنی، ‌بی‌ثبات‌کننده کشورهای منطقه و حتی اقدام خودشان یعنی تربیت تروریست و سازماندهی آنها معرفی کنند. این اقدام نقطه آغازی است برای برداشتن گام‌های بلندتر به منظور تضمین امنیت ملی». مواد منفجره اکتوژن(octogen) محصولی راهبردی است که در انواع سلاح‌های موشکی بالستیک، کروز، پدافند هوایی، تسلیحات ضدزره و دریایی کاربرد دارد و موجب افزایش کارآیی و اثر بخشی آن‌ها می‌شود».

1702220_439

این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: «ایران به‌رغم آن‌چه در برجام قید شده بود، پس از برجام اقدام به آزمایش‌های موشکی کرد و با ادعای اینکه موشک‌های بالستیک‌اش مجهز به کلاهک هسته‌ای نیست، آن را ناقض برجام ندانست. علاوه بر این، اقدام به تقویت کارخانه‌های اکتوژن خود کرده که نشان می‌دهد حرکت این کشور به سمت تولیدات و تجهیزات نظامی فقط محدود به موشک نیست».

این نشریه در ادامه با ادعای اینکه اکتوژن را می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای هم به کار گرفت، مدعی شد: «از طرفی، وزیر دفاع ایران از تاثیر اکتوژن در افزایش قدرت مرگ‌باری این کلاهک‌های موشکی سخن می‌گوید. این، تازه بخشی از تجهیزات نظامی ایران است».

این بولتن در انتهای این بخش از گزارش با اشاره به این‌که هیچ مدرک و سندی دال بر فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد، اما با این وجود تلاش ایران برای تولید انبوه اکتوژن را نشانه خوبی نمی‌داند، چرا که مدعی است این اتفاق: «خبر از نیاتی می‌دهد که به رغم ادعای ایران مبنی بر دفاعی بودن فعالیت‌هایش، می‌تواند به‌صورت پرتاب موشک مجهز به اکتوژن از سوی گروه‌های نیابتی همچون حزب الله لبنان به سمت دشمنان ایران پرتاب گردد».

چینی‌ها به بندر چابهار چشم دوخته‌اند

نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر بازدید هیات سرمایه‌گذاری چین از زیرساخت‌های بندر چابهار نوشت: «نیک یی، رییس شرکت‌های “دابل یووی” چین طی دیدار با مدیران سازمان دریایی و بندری چابهار، شرکت‌های دابل ویوو را به عنوان شرکت‌ ساخت و ساز و مهندسی بین‌المللی معرفی کرد که در زمینه ساخت ریل راه آهن، فرودگاه، بندر، پل، بزرگراه، پتروشیمی، عمران و صنعت فعالیت دارد. 500 شرکت زیر نظر هلدینگ دابل ویوو با 1700 نیروی متخصص و زمینه فعالیت در 157 کشور قرار دارد. نیک یی، از زمینه‌های همکاری متقابل بین چین و ایران سخن گفت و با پر اهمیت دانستن بندر چابهار، خواستار همکاری در زمینه ساخت ریل و سرمایه‌گذاری در بنادر ایران شد».

1702074_636

این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: «بندر چابهار پیش از این خیلی مورد توجه ایران نبود؛ در عملیات «آزادی بلندمدت» که آمریکا برای افغانستان و چند کشور دیگر تدارک دیده بود، اعضای ناتو تصمیم گرفتند که از پتانسیل چابهار در جهت تغذیه افغانستان بهره بگیرند اما به دلیل اختلافات بین ایران و آمریکا و همچنین فقر زیرساخت‌های چابهار، این عمل ممکن نشد».

این نشریه با اشاره به دیدار «پانگ سنگ» سفیر چین در ایران و سپس «نیک یی» از بندر چابهار، معتقد است در ماه‌های اخیر، چین اصرار زیادی بر سرمایه‌گذاری در چابهار داشته است و در این رابطه می‌نویسد: «طبق ادعای سازمان بنادر، دیدار این چهره برجسته چینی و هیات همراه از بندر چابهار، به جهت سرمایه‌گذاری عظیم در این بندر بوده است. هیات چینی، از بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری هم دیدار به عمل اوردند. چینی‌ها قصد دارند که بنادر ایرانی را به طرح «رشته‌ مروارید» خود وارد کنند. بدین ترتیب، چابهار در این زنجیره، به گوآدر پاکستان، چیتاگونگ بنگلادش، کلمبوی سریلانکا، و مارائو آتول مالدیو اضافه خواهد شد. چین، همچنین علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر سودان در دریای سرخ است. تلاش چین برای حفظ دسترسی‌اش به منبع انرژی در خلیج فارس، ضریب برخورد این کشور با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را بالا می‌برد».

این بولتن در انتهای این بخش از گزارش با بیان این‌که ایران میلی به این ندارد که خاکش میزبان پایگاه نظامی چین باشد، اما با این وجود معتقد است که ایران با سپردن بندر چابهار جهت بازسازی به دست چینی‌ها، عملا با دست خود پایگاه تقویت مودت و اتحاد استراتژیک با روسیه را برای چینی‌ها ایجاد می‌کند.

نشریه ارتش آمریکا در حالی به حضور چینی‌ها در چابهار پرداخته است که نخست‌وزیر هند در سفر اخیر خود به تهران، توافق‌نامه‌ای را جهت سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در این بندر با مقامات ایرانی به امضا رسانده است.

1702076_466

دانلود شماره ماه “ژوئن” بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» ارتش آمریکا

منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.