۰۸:۳۰ - دوشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۵

تحلیلی بر، رای شورای نگهبان برای انتخابات اصفهان؛

حقوقدانی که به قانون تمکین نمی کند/ قانون همیشه قانون است، چه قبل از انتخابات و چه پس از آن

قانون همیشه قانون است، چه قبل از انتخابات و چه پس از آن. اما اینکه افراد به قانون آنطور نگاه کنند یا قانون را طوری تفسیر می کنند که میلشان می طلبد موضوعی است که تازگی ندارد و مخصوص این ماجرا هم نیست.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ موضوع رد صلاحیت منتخب سوم مجلس شورای اسلامی اصفهان مهمترین خبر سیاسی روزهای آغازین سال جدید استان محسوب می شود.

طبق اخبار، در آخرین ساعات کاری سال ۱۳۹۴، شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور ضمن تائید صحت انتخابات حوزه انتخابیه اصفهان، راه یافتن چهار نفر از منتخبین این حوزه به مجلس شورای اسلامی را مورد تائید قرار داده ولی صلاحیت مینو خالقی، نفر سوم انتخابات اصفهان را تایید نکرد.

سیامک ره‌ پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اختیارات این شورا برای ابطال آرای منتخبان مجلس اعلام کرد که یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه اصفهان در مرحله دوم انتخاب خواهد شد.

وی افزود: پیش از این نیز مواردی بوده که بعد از برگزاری انتخابات، رای یکی از منتخبان با بررسی‌هایی که شورای نگهبان انجام داده باطل شده است.

در همین حال استاندار اصفهان گفت: ما از وزیر کشور خواستیم تا علت ابطال آرا منتخب سوم اعلام شود که این موضوع اکنون در حال پیگیری است و باید منتظر نتایج بمانیم.

بررسی رد صلاحیت منتخب سوم به علت تقارن با تعطیلات نوروزی تا امروز مسکوت مانده بود و همین فاصله یک هفته ای خود، بستر شایعات فراوان درباره این موضوع را فراهم کرد، این در حالی است که مینو خالقی، منتخب رد صلاحیت شده، امروز اعتراض خود را به رای شورای نگبهان اعلام کرده است.

در بیانیه خالقی آمده است:« امروز همانند روزهای گذشته و در شروع اولین روز کاری فروردین ماه به دنبال استیفای حقوق خود و مردمی که مرا منتخب خود دانسته اند، از طرق قانونی و حقوقی هستم.»

در حالی که هنوز مشخص نیست مینو خالقی رد صلاحیت شده یا آراء وی باطل شده است وی در بیانیه خود اعلام کرد:«همانطور که مستحضرید بنابر مصاحبه رسمی سخنگوی محترم هیات نظارت بر انتخابات، آراء اینجانب ابطال گشته و اصلا مساله رد صلاحیت مطرح نیست که البته این موضوع نیازمند مداقه ی حقوقی است».

اما ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان رد صلاحیت داوطلبان را در هر مرحله ای از روند انتخابات، حق شورای نگهبان دانست و تاکید کرد:« صرف تعلق به جناح‌های سیاسی و تعلق به گروه‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی باعث رد‌صلاحیت نمی‌شود، اما اگر مشخص شود شخصی واجد صلاحیت نبوده و ادله جدیدی در این زمینه پیدا شود می‌تواند باعث رد‌صلاحیت فرد شود»؛ نکته جالب آنست که خالقی تاکنون هیچ کدام از موارد مورد تشکیک شورای نگهبان را رد نکرده و حتی زمانیکه با مطالبه مردمی در اعلام برائت از کمپین آزادی های یواشکی(کشف حجاب) روبرو شد، حاضر به برائت از این کمپین نشد.

نکته دیگر اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در نامه‌ای سرگشاده ای که به حسن روحانی، در اعتراض به این موضوع، رد صلاحیت خالقی را متوجه یکی از منتخبین استان دانسته و شورای نگهبان را به خط گیری از وی متهم کرده است.در این نامه آمده:
«اکنون اعلام رد شدن صلاحیت منتخب تائید شده و تعیین تکلیف نماینده پنجم اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای از سوی شورای نگهبان و همچنین استناد به اظهارات یکی از منتخبان دیگر اصفهان در ردصلاحیت خانم مینو خالقی که برخلاف رویه‌های جاری قضائی و داوری در کشور است، شائبه برخورد حذفی را در اذهان مردم ایجاد می‌کند که بی‌شک زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست».

قانون همیشه قانون است، چه قبل از انتخابات و چه پس از آن. اما اینکه افراد به قانون آنطور نگاه کنند که میلشان می طلبد موضوعی است که تازگی ندارد و مخصوص این ماجرا هم نیست، شورای نگهبانی که امروز خالقی و دوستانش در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آنرا متهم به عدم استقلال و برخورد حذفی می کنند همان شورای نگهبانی است که آنان را علی رغم بسیاری از مسائل مورد تایید قرار داد و وارد گردونه رقابت مجلس کرد. خالقی خود یک حقوقدان است، حقوقدانی که در ابتدای کار، ساز مخالف با قانون می زند و عده ای هم این وسط و با همین ساز حرفه ای می رقصند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.