۰۹:۰۹ - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

سرقت امنیت روانی مردم با هک تلگرام +تصاویر

با رشد محبوبیت تلگرام در میان مردم، بازار کلاه‌برداری برای این اپلیکیشن پیام‌رسان نیز داغ شده و فروشندگان جعلی نرم‌افزار “هک تلگرام” علاوه بر دزدی پول؛ اعتماد و امنیت روانی مردم را نیز به سرقت می‌برند و همچنین بهانه‌ای به‌دست رسانه‌های اپوزیسیون برای تخریب نظام می‌دهند.

به گزارش شاهین نا؛ این روزها که تلگرام به محبوترین اپلیکیشن پیام‌رسان در گوشی‌های موبایل برای کاربران ایرانی مبدل شده و افراد زیادی در کشورمان مشغول استفاده از این برنامه هستند، تبلیغاتی با عنوان «هک واقعی تلگرام» در فضای مجازی دیده می‌شود که در آن ادعا شده تنها با داشتن شماره افراد و بدون نیاز به نصب در گوشی طرف مقابل و کد فعال‌سازی، می‌توانید به پیام‌های افراد دست پیدا کنید.

هک تلگرام/// در حال ویرایش
با محبوبیت تلگرام در میان مردم، بازار کلاه‌برداری برای این اپلیکیشن پیام‌رسان نیز داغ شده است

محتوای این تبلیغات شامل وعده‌هایی نظیر «با استفاده از این برنامه می‌توانید به صورت مخفیانه و بدون فهمیدن شخص، پیام‌های دریافتی و ارسالی او را مشاهده کنید؛ چه پیام‌هایی روی گوشی همسرتان دریافت و ارسال شده و نمی‌دانید!؟» و یا «اگر به کسی شک داری به دردت می‌خوره! به نامزدت شک داری!؟ به رفیقات چطور!؟» و همچنین «فرزندانتان را مدیریت کنید! به راحتی و در چند ثانیه اطلاعات لازم را به دست آورید!» است و در قبال دریافت این برنامه از افراد متقاضی هزینه به نسبت کمی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی دریافت می‌کنند.

هک تلگرام/// در حال ویرایش

با خرید نرم‌افزار مذکور علاوه بر اینکه هیچ‌گاه خریدار به هدفش نمی‌رسد، حتی به گفته کارشناسان امنیت سایبری ممکن است دستگاه خریدار با نصب این برنامه، مورد آسیب جدی قرار بگیرد.

تبلیغات فروش نرم‌افزار «هک واقعی تلگرام» یک عمل کلاه‌برداری است؛ زیرا با خرید نرم‌افزار مذکور علاوه بر اینکه هیچ‌گاه خریدار به هدفش نمی‌رسد، حتی به گفته کارشناسان امنیت سایبری ممکن است دستگاه خریدار با نصب این برنامه، مورد آسیب جدی قرار بگیرد. در این رابطه حتی مؤسسان تلگرام چندی پیش طی فراخوانی اعلام کردند که هرکسی بتواند رمز تلگرام را بشکند 200 هزار دلار جایزه خواهد برد و تا کنون کسی مدعی برنده شدن این جایزه نشده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد زمینه و دلایل فنی و منطقی برای نگرانی از هک‌شدن تلگرام وجود ندارد؛ و آن‌چه باید نگران آن بود، فریب خوردن کاربران و افتادن آن‌ها در دام شیوه‌هایی است که با تکیه بر جنبه‌های روان‌شناسی رفتاری کاربران، امکان نفوذ را ایجاد می‌کند.

1519624_858
نگرانی اصلی فریب خوردن کاربران و افتادن آن‌ها در دام شیوه‌هایی است که با تکیه بر جنبه‌های روان‌شناسی رفتاری کاربران، امکان نفوذ را ایجاد می‌کند.

بازی با “امنیت روانی” مردم

اپلیکیشن تلگرام اکنون به اصلی‌ترین ابزار پیام‌رسان اجتماعی در میان مردم ایران تبدیل شده اگرچه ممکن است چند صباح دیگر، یک پیام‌رسان اجتماعی دیگر در میان مردم رواج پیدا کند، اما مسئله اصلی امنیت روانی مردم در قبال استفاده از این ابزارهاست. البته این نکته منافی احتیاط کاربران این اپلیکیشن‌ها در خصوص استفاده نکردن از اسناد محرمانه و تصاویر خصوصی و خانوادگی برای ارسال توسط این پیام‌رسان‌ها نیست، با این حال ایجاد احساس امنیت برای استفاده مردم از فضای سایبر توسط نهادهای مربوطه یک امر ضروری تلقی می‌شود؛ زیرا همان‌طور که مردم در فضای کوچه و خیابان نیازمند احساس امنیت هستند، این نیاز را در فضای سایبر نیز حس می‌کنند و امروزه فضای سایبر به‌ویژه این ابزارهای پیام‌رسان جزو حریم زندگی مردم شده و مبارزه با ناامنی در این حوزه نیز به همان اندازه تأمین امنیت شهری مهم تلقی می‌شود.

1519627_173
پلیس فتا اعلام کرده که با سایت‌هایی که برنامه جعلی هک تلگرام می‌فروشند، برخورد خواهد کرد و با تعدادی نیز برخورد کرده، اما روند این‌گونه تبلیغات هنوز به‌صورت کامل متوقف نشده است.

تبلیغات فریبنده مانند «هک واقعی تلگرام» از مصادیق برهم‌زننده امنیت روانی جامعه به شمار می‌آید و با اینکه پلیس فتا اعلام کرده که با سایت‌هایی که برنامه جعلی هک تلگرام می‌فروشند، برخورد خواهد کرد و با تعدادی نیز برخورد کرده، اما روند این‌گونه تبلیغات هنوز متوقف نشده است. ادامه این تبلیغات و امثال این فعالیت‌های مخرب که با روان مردم جامعه بازی می‌کند، می‌تواند در بعد فردی موجب مشکلاتی مانند فعال نگه‌داشتن مکانیسم دفاعی بدن، افزایش اضطراب و بیماری‌های روان‌تنی شود و همچنین در بعد اجتماعی نیز می‌تواند باعث کاهش فرآيند تحولات اجتماعي گردد.

رواج فرهنگ تجسس

تبلیغات فریبنده اخیر کارکرد منفی دیگری به غیر از سلب امنیت روانی دارد و آن ترویج فرهنگ تجسس یا به زبان عامه، فضولی در زندگی دیگران است. هر كس در زندگی خصوصی خود مسائل و اسراری دارد كه نمی‌خواهد دیگران بدانند یا عیوب و ضعف‌هایی دارد كه از مردم پنهان است. (1)

تجسس در امور دیگران حتی اگر آن افراد همسر و فرزندان شخص باشند، نوعی افشای راز و ورود به حریم زندگی خصوصی دیگران است و كاری زشت با هر انگیزه‌ای كه باشد؛ قرآن كریم با عبارت “ولا تجسسوا” با نهی از سوء ظن به افراد و تجسس می‌خواهد مسلمانان را از این خصلت ناپسند باز دارد و جلوی خراب‌شدن روابط اجتماعی و خانوادگی را بگیرد. از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است: «دنبال كشف و یافتن لغزش‌های مؤمنان نباشید؛ هر كسی دنبال خطاهای برادرش باشد، خدا هم در پی خطاها و عیوب او خواهد بود و هر كس را خدا در پی لغزش‌هایش بیفتد، او را رسوا می‌سازد، هر چند در درون خانه‌اش باشد.» (2)

هک تلگرام/// در حال ویرایش
ترویج فرهنگ تجسس و فضولی در جامعه علاوه بر بردن آبروی دیگران، باعث ترویج فساد و فحشاء‌ در میان مردم نیز می‌شود.

از این رو می‌توان این تبلیغات کلاه‌برداری را مغایر با سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز دانست، زیرا ترویج فرهنگ تجسس و فضولی در جامعه علاوه بر بردن آبروی دیگران، باعث ترویج فساد و فحشاء‌ در میان مردم نیز می‌شود.

دادن بهانه به‌دست رسانه‌های اپوزیسیون برای تخریب “نظام”

گستردگی تبلیغات «هک تلگرام» در مدت اخیر موجب شده که رسانه‌های اپوزیسیون بهانه جدیدی برای حمله به نظام ایران پیدا کنند تا دوباره اتهاماتی را مانند جمهوری اسلامی از اساس با شبکه‌های اجتماعی مخالف است”، مطرح کنند.

همان‌طور که در سطور بالا اشاره شد، پلیس فتا برخورد با سایت‌هایی را که مدعی فروش نرم‌افزارهایی هک تلگرام هستند شروع کرده و این‌گونه نیست که نظام ایران از این اقدام مجرمانه خشنود باشد، اما گستردگی و مدت‌زمان به‌نسبت‌زیاد حضور این تبلیغات در فضای مجازی، شائبه علاقه جمهوری اسلامی به از دست دادن اعتماد کاربران در ایران به این گونه پیام‌رسان‌ها را در رسانه‌های معاند نظام زیاد کرده است.

1519629_261
گستردگی تبلیغات «هک تلگرام» در مدت اخیر موجب شده که رسانه‌های اپوزیسیون بهانه جدیدی برای حمله به نظام ایران پیدا کنند تا دوباره اتهاماتی را مانند جمهوری اسلامی از اساس با شبکه‌های اجتماعی مخالف است” مطرح کنند.

بارها مسئولان کشور در مناصب مختلف حکومتی اعلام کرده‌اند که با شبکه‌های اجتماعی مخالف نیستند، اما با ترویج فساد و فحشا مخالف هستند؛ به همین دلیل در تلاش برای اجرای فیلترینگ هوشمند برای جلوگیری از انتشار محتوای غیراخلاقی و مستهجن بوده‌اند.

با توجه به دلایلی که ذکر رفت، ضرورت شدت‌بخشیدن به برخورد با عوامل پشت پرده و افرادی که اقدام به فروش جعلی نرم‌افزار هک تلگرام” می‌کنند، احساس می‌شود و پلیس فتا باید هرچه سریع‌تر و با کمک دیگر نهادهای امنیتی ریشه این کلاه‌برداری و فریب‌کاری را از بین ببرند، زیرا که آنها فقط سارق پول مردم نیستند، بلکه سارق روان، اعتماد، امنیت و اعتقاد مردم نیز هستند.


 

پی‌نوشت:

(1) سوره حجرات، آیه ۱۲

(2) كنزالعمال، حدیث ۸۸۲۷

مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.