۲۰:۵۵ - شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

حاجی دلیگانی:

تیم اقتصادی دولت کنونی از ابتدا فشل بود/ فرونشست 16 متری زمین واقعیت تلخ شاهین شهر و اصفهان که باید تبیین شود

عضو هیئت رئیسه مجلس فرونشست 16 متری زمین در شاهین شهر و اصفهان را واقعیتی تلخ دانست و گفت: خشکسالی 50 سال اخیر باعث از بین رفتن رگ حیاتی زمین شده است و این فرونشست زمین از هر حادثه خطرناکی که تصور کنید از قبیل سیل، زلزله و حتی صاعقه هم خطرناکتر است.

به گزارش شاهین پرس؛ حسینعلی حاجی دلیگانی در جمع اصحاب رسانه شهرستان شاهین شهر و میمه و برخوار از حرکت هماهنگ همه قوای کشور به سمت مشکلات کشور در روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: این یورش همه جانبه به سمت مشکلات کشور در حالی صورت می گیرد که در سالهای ابتدایی گام دوم انقلاب قرار داریم و با توجه به شرایط کنونی کشور این بورش همه جانبه قوای کشور اجتناب ناپذیر است.

نماینده شهرستان شاهین شهر و میمه و برخوار مشکلات تلنبار شده کشور را ناشی از ناکارامدی و سوء مدیریت برخی از مدیران و مسئولان کشور دانست و افزود: شاهد هستیم که ناکارامدی ها و سوءمدیریت ها در برخی نقاط کشور با ایجاد مشکلاتی بروز کرده است و اگر این مشکلات حل نشود مشکلات تلنبار شده سالهای اخیر در آینده نزدیک اشکالاتی را بوجود خواهد آورد.

* حرکت هماهنگ و منسجم قوای کشور برای رفع مشکلات تلنبار شده کشور

وی با تاکید بر اینکه این حمله همه جانبه برای حل مشکلات کشور باید به طور هماهنگ و متناسب خاص شرایط و مشکلات، بدور از منیت ها، خودخواهی ها، سهم خواهی باشد خاطرنشان کرد: برای این حرکت منسجم مجلس به طور کامل آماده است، دولت هم با آمادگی در روزهای اینده مستقر خواهد شد قوه قضائیه نیز با ریاست محسنی اژه ای در این حرکت هماهنگ حضور خواهد داشت سایر دستگاه ها و نهادها و نیروهای مسلح که توانایی دارند در این عرصه فعال خواهند بود که امیدوار هستیم این عملیات آثار روشن و شفافی برای کشور و مردم داشته باشد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه باید به مطالبات به حق مردم توجه داشته باشیم تصریح کرد: برخی از مشکلات با اشاره و شیطنت اتاق های فکر و هماهنگ خارج از کشور دنبال و القا می شود و خواسته های فراتر از آنچه در توان کشور است ارائه می شود که باید آنها به دقت و براساس ظرفیت های کشور توجه شود خصوصا دستگاه هایی که به نوعی دریافت کنندگی از دولت دارند باید در حد معقول و ظرفیت کشور و رفع تبعیض انجام شود.

وی از اصلاحات و تغییرات دفتر ارتباطات مردمی خود خبر داد و افزود: این اصلاحات که شامل توسعه تعداد کمیسیون ها و کاربردی شدن فعالیت آنها در زمینه های تخصصی تر است برای رفع مسائل و مشکلات در حوزه انتخابیه، استانی و کشوری است و همچنین تجربه موفق خانه ملت در ستاد و محلات شاهین شهر تعمیم داده خواهد شد.

* طرح منع خروج از کشور مسئولان پس از پایان مسئولیت 

عضو هیئت رئیسه مجلس شوای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار شاهین پرس در خصوص طرح ممنوعیت خروج مسئولان پس از پایان دوران مسئولیت از کشور ابراز کرد: همزمان سه حرکت را انجام دادیم تهیه طرحی که مسئولان اعم از نمایندگام مجلس، وزرا، معاونین، استانداران و دیگر مسئولان همطراز تا سه سال پس از پایان دوران مسئولیت از کشور خارج نشوند مگر در موارد خاص که باید با اجازه باشد تا در این سه سال وضعیت مالی آنها بررسی شود.

وی افزود: رئیس قوه قضائیه برابر قانون موظف است میزان اموال فعلی مسئولان نسبت به قبل از مسئولیت را حسابرسی کنند و چنانچه تخلفی وجود داشته باشد برخورد شود این طرح هم اکنون در کمیسیون قضایی مجلس است و بزودی در صحن علنی مطرح خواهد شد. همزمان نامه ای با بیش از 70 امضاء نیز تهیه و به آیت الله رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه داده شد مبنی بر اینکه با توجه به زمان بر بودن تصویب قانون، برای جلوگیری از اتلاف وقت، از خروج از کشور مسئولان کنونی که در دوران پایانی مسئولیتشان هستند جلوگیری شود.

وی ادامه داد: از طرفی آنچه که در این سالها استنکاف از قانون، ترک فعل، نقض قانون و امثالهم اتفاق افتاده هم در کمیسیون ها تحت رسیدگی است که حداقل سه مورد از آنها را بنده تهیه کرده و خوشبختانه در کمیسیون ها مصوب و در صحن علنی مجلس نیز به تصویب نمایندگان رسید و به رئیس قوه قضائیه ارسال شد که این حرکت با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از طرح ها در کمیسیون ها در حال رسیدگی است بایستی استمرار داشته باشد.

* توجه نکردن مسئولان به توصیه های سال 95 حضرت آقا مشکلات برای مردم خوزستان بوجود آورد

حاجی دلیگانی در خصوص اقدامات مجلس برای رفع مشکلات کم آبی استان خوزستان بیان کرد: ما خودمان را در کمبودهایی که در خوزستان عزیز است شریک می دانیم و اعتقاد داریم موضوع آب موضوعی ملی است و بایستی در سطح ملی تدبیر و با عدالت تصمیم گیری شود و معتقد هستیم که اگر براساس فرمایشات حضرت آقا خصوصا در سال 1395 در خصوص آب و فاضلاب و کشاورزی دشت خوزستان عمل می شد الان این اتفاقات نبایستی می افتاد کاملا مشهود است که این مشکلات ناشی از سوء مدیریت ها و ناتوانی ها بوده است و اتفاقا ما مرتب شاهد بودیم که همکاران نمایندگان استان خوزستان راجع به استاندار قبلی و مدیران مربوطه در استان از دولت گلایه داشتند ولی متاسفانه به آنها توجهی نمی شد.

 * تیم اقتصادی دولت کنونی از ابتدا فشل بود

حاجی دلیگانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شاهین پرس در خصوص افزایش بی رویه قیمتها و بی تفاوتی مسئولان و دستگاه های نظارتی که روز به روز فشار مضاعف بر مردم وارد می کند گفت:گرانی ها همه اجزایی متفاوت ولی مرتبط با هم هستند که اگر به هر کدام از اینها درست رسیدگی و تصمیم گیری نشود روی سایر اجرا تاثیر می گذارد به طور مثال وقتی برای برق درست تدبیر نشود و برق کارخانه سیمان به طور کامل قطع می شود طبیعتا برای تولید سیمان مشکلاتی بوجود آمده و در قیمت گذاری نشان داده می شود. یا در صنعت فولاد هم همینطور. وقتی که کوتاهی می شود و چند میلیون تن نهاده های دامی که در گمرگ متوقف شده و به دامداری ها نمی رسد و به درستی توزیع نمی شود باعث می شود که خوراک دام کمیاب شود وقتی خوراک دام کمیاب شد روی قیمت گوشت و لبنیات اثر می گذار مثل موضوع مرغ.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت کنونی از ابتدا فشل بود و امروز در ماها و هفته های پایان عمر دولت فشل تر شده است خاطرنشان کرد: وقتی تصمیم گیری هرچند غلط در دولت انجام می شود دستگاه نظارتی نمی تواند غیر منطقی وارد شود نظارت وقتی موثر است که کار مدیریتی به درستی انجام شده باشد ولی کسی یا کسانی از چارچوب قانون تخطی کنند آنجا اثر دارد وگرنه باید به سراغ علت رفت و آن را پیدا کرد.

* پیش بینی می کنم بیش از یکی دو نفر از نمایندگان مجلس به دولت دعوت نشوند

وی در خصوص گمانه زنی ها در خصوص احتمال حضور تعدادی از نمایندگان مجلس در کابینه دولت آیت الله رئیسی پاسخ داد: براساس توصیه حکیمانه حضرت آقا این بود که درخواست حضور نمایندگان در دولت از طرف خود نمایندگان دنبال نشود ولی اینکه آیا آقای رئیسی چنین استمدادی از مجلس داشته باشد یا خیر به خود ایشان بستگی دارد با این حال پیش بینی می کنم حداکثر بیش از یکی دو نفر از نمایندگان مجلس به دولت دعوت نشوند و این باعث می شود هم مجلس و نمایندگان بتوانند در جایگاه خودشان مسئولیتشان را انجام دهند و از طرفی هر نماینده ای که از مجلس خارج شود تا انتخابات بعدی مجلس آن حوزه انتخابیه بدون نماینده خواهد بود از طرفی الحمدالله نیروهای جوان و کار آزموده و با تجربه از جریان انقلابی در بیرون از مجلس وجود دارد که بتوانند در دولت سیزدهم حضور داشته باشند.

* فرونشست زمین خطرناک تر از سیل و زلزله و صاعقه 

عضو هیئت رئیسه مجلس معضل بزرگ فرونشست زمین در اصفهان و شاهین شهر را خطرناک تر از سیل، زلزله و صاعقه و هر چیزی که تصور کنید دانست و خاطرنشان کرد: بواسطه احساسی که به موضوع فرونشست زمین داشتم شروع کار تحقیق در این خصوص را خود بنده شروع کردم و متاسفانه احساسم هم درست بود چون پس از شرکت در چندین جلسه مهم با موضوع فرونشست زمین متوجه شدیم فرونشست زمین از هر حادثه خطرناکی که تصور کنید از قبیل سیل، زلزله و حتی صاعقه هم خطرناکتر است.

وی افزود: سیل و زلزله صاعقه گرچه موجب تخریب ساختمان ها می شوند ولی امکان بازسازی وجود دارد اما فرونشست زمین امکان بازیابی و اصلاح ندارد و ترسالی سال های آینده هم هیچ نفعی برای آب خوان زمین نخواهد داشت مشکل اصلی هم ناشی از استخراج و استحصال رگ حیاتی زمین و برداشت های بیش از حد آب های زیر زمینی است.

* فرونشست 16 متری زمین واقعیت تلخ شاهین شهر و اصفهان که باید تبیین شود

حاجی دلیگانی با بیان اینکه خشکسالی سالهای اخیر باعث شده سطح آب در برخی جاها به حدود 250 الی 300 متری برسد خاطرنشان کرد: وقتی هرچه آب بوده تخلیه شده و همچنان هم تخلیه می شود طبیعتا این اتقاق می افتاد. سرنوشت دشت برخوار و اصفهان اینجا به هم گره خورده است تا نگاه های تبعیض امیز نسبت به این منطقه برداشته شود.

وی فرونشست زمین را واقعیتی تلخ است که اتفاق می افتد دانست و خاطرنشان کرد: علت اصلی فرونشست زمین برداشت بیش از حد آب است چرا که در 50 سال گذشته برداشت آب از شش متر به 250 متر رسیده است. مهمترین مسئله در این موضوع تبیین گفتمان و اهمیت این موضوع است که نقش رسانه های محلی و استانی در این زمینه بسیار با اهمیت است و با توجه به اصفهان ستیزی که در خیلی جاها وجود دارد خواهشمند است همه همکاری کنند تا اهمیت موضوع تبیین شود که 16 متر فرونشست زمین چه آثار زیانباری دارد آن موقع راهکار هم پیدا خواهد شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.