استاد مطهری پایهگذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل
عدم سازش با افکار و جریانهای انحرافی نظیر؛ مارکسیسم، ناسیونالیسم، تحجر و التقاط و اخباریگری باعث گردید تا استاد مطهری پایهگذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل شوند.
به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی/ شهید مطهری یکی از شخصیتهای برجسته تاریخ معاصر است که علاوه بر حوزه اندیشه و نظریهپردازی، تلاشهای زیادی در عرصه سیاسی و اجتماعی انجام داده است که بررسی آنها نشان میدهد که سیره نظری و عملی ایشان در راستای تقویت گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. از خصوصیات اجتماعی شهید مطهری میتوان به علاقه وی به مسائل فرهنگی و سیاسی روز اشاره کرد. همسر شهید مطهری نقل میکند؛ «از سالها قبل، از برنامهریزی درباره انقلاب اسلامی حرف میزدند و بچهها و مرا در جریان مسائل سیاسی روز میگذاشتند و با بچهها درباره جریانهای موجود و گروههای فکری و برخوردهای بین گروهها حرف میزدند و آنها را روشن میکردند تا با قرار گرفتن در کنار منحرفان، خدا نکرده لغزشی از راه راست پیدا نکنند».
دغدغه و دل مشغولی اصلی شهید مطهری، دفاع از کیان اسلام بود وی در این زمینه هیچگونه سازشکاری را تحمل نکرد و با استواری، با کجاندیشان دین مقابله کرد و هرگونه بیمهری و آزار و اذیتی را به خاطر اسلام و حفظ آن به جان خرید. عدم سازش با افکار و جریانهای انحرافی نظیر؛ مارکسیسم، ناسیونالیسم، تحجر و التقاط و اخباریگری باعث گردید تا استاد مطهری پایهگذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل شوند. مطهری معتقد بود که قرآن با تساهل دینی یعنی سازش با غیر مسلمان بر سر دین، مخالف است. سیره نظری شهید مطهری نشان میدهد که سازش با غیرمسلمان اگر به معنای مصالحه کردن بر سر دین و حتی کوچکترین مواد دین باشد به شدت از ناحیه قرآن کریم، نفی شده است. مطهری اعتقاد داشت در میان جوانان و به اصطلاح طبقه روشنفکر مسلمان، تمایلاتى در جهت غربگرایى و نفى اصالتهاى شرقى و اسلامى وجود دارد که باید برای آن چارهای اندیشید. از اینرو وی معتقد بود که عمل سیاسی بدون پشتوانه ایدئولوژیک نتیجه مطلوب را نخواهد بخشید و از این رو به موازات همکاری در فعالیتهای مخفی سیاسی با سخنرانیهای پرمحتوای خود به روشنگری جوانان میپرداختند و با آثار علمی، فلسفی و اجتماعی در تداوم و تکامل این روشنگری میکوشید.
* شهید مطهری مرزبان اندیشه های دینی و ارزش های الهی
حساسیت شهید مطهری نسبت به مسئله حجاب از دیگر ویژگیهای وی محسوب میشود. در یکی از سالها که شمار داوطلب ورود به دانشکده الهیات سخت رو به فزونی نهاده بود، و این کثرت و فزونی در تاریخ آن روز دانشکده بیسابقه به نظر میرسید و داوطلبها عبارت از چند صد نفر بودند که شماری از آنها را دختران و طائفه نسوان تشکیل میدادند، قهرا در آن روز شماری زیاد از این زنان بیحجاب بودند. استاد بزرگوار این مطلب را قبلاً پیشبینی کردند و از آن جا که سخت تلاش مینمودند فضای دینی دانشکده با ورود زنان بیحجاب آسیب نبیند، در یکی از این جلسات رسمی شورای دانشکده پیشنهاد کردند که دختران و زنانی که میخواهند در این دانشکده به تحصیلات خود ادامه دهند باید با پوششی «محتشم» و دارای حجاب شرعی باشند و گرنه دانشکده از ادامه تحصیل آنها معذور است. این پیشنهاد مورد تصویب اعضاء شورا و رئیس وقت دانشکده که شخصیتی آرام و متین بود و به استاد ما بسیار احترام می گذاشت قرار گرفت.
مطهری از آن زمانی که تحصیلات علوم اسلامی را شروع کرد، می کوشید در حد توان، شرایط و ویژگی های یک مرزبان اندیشه های دینی و رسالت مدار ارزش های الهی را به دست آورد. سخنرانی و مقالاتی که توسط مطهری منتشر می شد صرفاً به دلیل علاقه وی به اسلام بود و این رفتارها از سوی ایشان به منزله یک شغل یا ابزاری برای کسب درآمد نبود؛ بلکه برای دفاع از اسلام نسبت به افکار و عقاید انحرافی، رسوخ تفکرات مادی و انحرافات عقیدتی در جامعه ایرانی بود. ایشان اگر کوچکترین انحرافی در یک برداشت تفسیری، فلسفی، اقتصادی و اجتماعی که درباره اسلام میدید، عکسالعمل قاطع نشان میداد. بمنظور معرفی کتب شهید مطهری با استفاده از ۵۲ کتاب استاد مطلب ذیل را تقدیم شما می نمایم:
* مطهری کیست؟
مطهری یک انسان کامل بود که در راه شناخت خود و خالق خود حرکت کرد و با الگو گرفتن از سیره نبوی و سیره ائمه اطهار در زندگی خود تماشاگه راز بزرگان دین شد و با گفتارهای معنوی آنها روح حماسه حسینی را در خود پرورش داد و با درک صحیح اسلام و مقتضیات زمان در ادامه راه نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، پیرامون انقلاب اسلامی تحقیق نموده و برای تحقق آن پیرامون جمهوری اسلامی جهاد نمود و با جاذبه و دافعه علی(ع) مقابل ظلم و ستم ایستاد تا عدل الهی اجرا شود و زمینه ای شود جهت قیام و انقلاب مهدی و در این راه از شهید شدن نهراسید چرا که انسان و سرنوشت را می دانست و به زندگی جاوید و حیات اخروی یقین کامل داشت.
مطهری چون خدمات متقابل اسلام و ایران را می دانست و مظلومیت امامت و رهبری را فهمیده بود جهت حمایت از ولاء ها و ولایتها خود را آماده کرد و در این مسیر با راههای علل گرایش به مادی گری مبارزه کرد تا احیاء تفکر اسلامی شود. او چون تکامل اجتماعی انسان را می دانست و می خواست که زنان و مردان این جامعه تکامل پیدا نمایند به دفاع از نظام حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب مهیا شد. اگر چه در این مسیر حقوق بشری ها صحبت از محکومیت می زدند اما او چون با علوم اسلامی آشنایی داشت و فلسفه اخلاق را می دانست هدف زندگی خود را فراموش نکرد و در مقابل داستانهای دروغین حقوق بشری ها ایستاد تا داستان راستان تحقق پیدا کرد.
مطهری در مقابل کسانی که پیرامون محلل فکر می کردند و دم از جدایی دین از سیاست می زدند و نمی دانستند مدیریت و رهبری اسلام چگونه است اعلام کرد که خورشید دین هرگز غروب نمی کند. او در مقابل کسانی که هنوز تعلیم و تربیت در اسلام را فرا نگرفته بودند و فریاد تخصص در مقابل تعهد را سر می دادند از پیامبر امی دفاع کرد چرا که او ختم نبوت نمود و خاتمیت او را در الغدیر خداوند تایید نمود.
مطهری با جهان بینی اسلامی نقدی بر مارکسیسم زد و با منطق و فلسفه –کلام و عرفان –فقه و اصول فقه و حکومت عملی در مقابل مقالات فلسفی آنهایی که فکر می کردند می توانند ماتریالیسم در ایران را زنده کنند اصول فلسفه و روش رئالیسم را حاشیه زد. و بالاخره مطهری در راه مبارزه با جهان بینی مادی و تحقق جهان بینی توحیدی با کمک امدادهای غیبی و با آشنایی با قران در شرح مبسوط منظومه با خون خود ارزش والای انسان در قران را در جامعه و تاریخ معرفی نمود.
انتهای پیام/