۲۰:۱۵ - پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶

پدر علم جغرافیای استان اصفهان:

مدیریت یکپارچه آب از سرچشمه تا گاو خونی، تنها راهکار کمبود منابع آب استان است

شفقی پدر جغرافیای استان اصفهان گفت: با مدیریت یکپارچه آب از سرچشمه تا گاوخونی می توان زاینده رود را از خشکی و روستاها را از خالی شدن نجات داد.

به گزارش شاهین پرس، پنجمین همایش ملی علوم جغرافیایی با هدف بررسی مسائل و مشکلات تغییرات اقلیمی کشور و با حضور پژوهشگران و اندیشمندان برجسته این رشته در دانشگاه پیام نور شاهین‌شهر به مدت دو روز برگزار شد.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهین‌شهر در این همایش گفت: همایش ملی علوم جغرافیایی که هر دو یا سه سال یکبار در یکی از استانها برگزار می شود آوردگاهی است برای ارائه آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی پژوهشگران رشته های علوم جغرافیایی کشور که مورد داوری استادان همایش قرار می گیرد.

سید رامین غفاری با بیان اینکه این همایش در گرایش های مختلف علوم جغرافیایی از جمله گردشگری، مخاطرات محیطی، ساماندهی سیاسی فضا، مطالعات و برنامه ریزی شهری، منطقه ای، روستایی و محیطی برگزار شده است خاطرنشان کرد: یافته ها و دستاوردهای همایش برای استفاده و بهره برداری بصورت کتابچه در اختیار مدیران دستگاه های اجرایی ذی ربط قرار می گیرد که عملی کردن آنها منوط به تصمیم دستگاه مربوطه است.

دبیر پنجمین همایش ملی علوم جغرافیایی گفت: از مجموع یکصد و 10 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش تعداد 20 مقاله بصورت سخنرانی و 40 مقاله نیز بصورت پوستر پذیرفته و تعداد نیز حائز امتیاز لازم برای شرکت در همایش نشدند که با توجه به بعد ملی همایش تنها بخشی از مقالات مربوط به حوزه جغرافیایی شهرستان است که در اختیار فرمانداری و مدیران اجرایی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر مجری دوره های کارشناسی مدیریت های مختلف و کارشناسی ارشد جغرافیا است و پیشینه مثبتی که در تعامل و همکاری داشته و برگزار کننده کارگاه های پیش درس تخصصی و همایش های ملی بوده سازمان مرکزی دانشگاه با برگزاری این همایش در این واحد موافقت کرده است.

غفاری از پرفسور سیروس شفقی بنیان گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان و حسن افروخته رئیس انجمن جغرافیای روستایی کشور به عنوان سخنران و میهمان ویژه همایش نام برد و افزود: برگزاری چنین همایش هایی برای ارتقاء سطح علمی دانشجویان بسیار موثر است و مقالات پذیرفته شده نیز از اساتید امتیاز لازم را دریافت خواهند کرد.

بنیان گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان در این همایش تغییرات اقلیمی را با مسائل جوامع شهری و روستایی مرتبط دانست و گفت: در این همایش عوامل طبیعی و انسانی موثر بر تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی مورد مطالعه قرار می گیرد.

سیروس شفقی اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی در سالهای اخیر بویژه در ایران مرکزی باعث شده هر ساله چندین روستا در استان اصفهان خالی از سکنه شده و روستائیان به سمت شهرنشینی مهاجرت کنند که به عقیده بنده این خود یک فاجعه است.

وی خالی شدن روستاها از سکنه را یک فاجعه عنوان کرد و افزود: شهرها نیز بدلیل اینکه توان پذیرش این تعداد مهاجر به لحاظ سکونتی و شغلی را ندارند مشکلات و آسیب های اجتماعی دیگر پدیدار می شوند.

پدر جغرافیای استان اصفهان با اشاره به خشک شدن زاینده رود و اثرات منفی آن بر شهرها و روستاهای پیرامون تاکید کرد: هرچند تغییرات اقلیم در بالا دست حوزه آبگیر زاینده رود باعث کاهش بارندگی در چهار دهه گذشته شده است اما با مدیریت یکپارچه منابع آب از سرچشمه تا گاو خونی می توان کمبود منابع آبی را جبران کرد و با جاری شدن زاینده رود روستاها را از خالی شدن جمعیت نجات داد.

برگزاری کارگاه تخصصی یکروزه، نمایشگاه آثار و دستاوردهای دانشمندان و دانشجویان شامل کتب و مقالات رشته های علوم جغرافیا از دیگر بخش های این همای دو روزه بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.