۱۸:۰۴ - یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شاهین شهر و میمه:

جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس در شاهین شهر برگزار می شود

سرهنگ قریشی دفاع مقدس را یک گنجینه پایان ناپذیر نام برد و گفت: برای انتقال مفاهیم گنجینه پایان ناپذیر دفاع مقدس هنر کاربردی ترین ابزار است.

به گزارش شاهین پرس، سرهنگ دوم پاسدار سید احمد قریشی بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن حججی، شهادت ایشان را سبب دمیده شدن روح تازه در کالبد فرهنگ ایثار و شهادت در ابعاد ملی و بین المللی دانست و گفت: بازسازی عملیات محرم در قالب رزمایش، برگزاری نمایشگاه هفته دفاع مقدس، یادواره های شهدا و دیدار با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، غبارروبی و عطرافشانی قبور مطهر شهدا و جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس موسوم به «پلاک» از جمله برنامه های امسال هفته دفاع مقدس در شهرستان شاهین شهر و میمه است.

هنر در انتقال مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس می تواند بسیار موثر باشد

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شاهین شهر و میمه، دفاع مقدس را یک گنجینه پایان ناپذیر بیان کرد و ادامه داد: بنا به نظر رهبر معظم انقلاب باید با استفاده از ابزارهای مختلف این گنجینه را در اختیار مردم قرار دهیم و اجازه ندهیم تا گرد و غبار فراموشی بر روی این گنجینه بنشیند و هنر یکی از کاربردی ترین این ابزارها است.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته کمتر وارد حوزه هنری می شدیم و بیشتر بر روی قالب های رزمایش و مشابه آن متمرکز بودیم، افزود: تصمیم گرفتیم تا برای انتقال بهتر مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس به صورت جدی از هنر کمک بگیریم و شروع این امر هم امسال با افتتاح جشنواره تئاتر دفاع مقدس کلید می خورد و در آینده هم بخش سرودهای انقلابی و دفاع مقدس هم شکل خواهد گرفت.

جشنواره تئاتر استانی پلاک در چهار محورنمایش خیابانی، صحنه ای، نمایش نامه خوانی و عکس برگزار می شود

فرمانده سپاه ناحیه شاهین شهر و میمه برای رویکرد جدید برنامه های هفته دفاع مقدس در سال آینده با محوریت جشنواره های فرهنگی هنری در قالب تئاتر، سرود، عکس و سایر موارد ابراز امیدواری کرد و گفت: امروزه گرایش جوانان برای کسب مفاهیم بیشتر به سمت هنر است.

قریشی اظهار کرد: طرح اولیه جشنواره تئاتر دفاع مقدس موسوم به « پلاک» در تیرماه 96 از سوی معاونت فرهنگی و بسیج هنرمندان آماده شد و در این زمینه با اهل فن هنر نشست هایی برگزار شد و قرار شد از 26 لغایت 30 شهریورماه جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس در شاهین شهر برگزار شود، فراخوان جمع آوری آثار نیز از 20 مرداد تا 15 شهریور و سپس داوری آثار انجام خواهد شد.

وی محتوای خوب و جامع جشنواره و بازدهی بالای آن را حائز اهمیت فراوان دانست و افزود: تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره می تواند نقش مؤثری را در این خصوص ایفا کند که در صورت تحقق اهداف جشنواره این دبیرخانه بطور دائمی ایجاد خواهد شد.

فرمانده سپاه ناحیه شاهین شهر و میمه تصریح کرد: نگاه بیرونی به شهرستان شاهین شهر و میمه آن چیزی نیست که واقعیت دارد و اصحاب رسانه و هنر می توانند این طرز نگرش بیرونی به شهرستان را در پیش چشم مردم به واقعیت نزدیک کنند و لازم است تا ذهنیت و نگاه بیرونی به شهرستان اصلاح شود.

قریشی از همه هنرمندان دغدغه مند در عرصه هنر برای پیشرفت برنامه های فرهنگی هنری برای انتقال ارزش های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دعوت به همکاری کرد و گفت: از همه برنامه ها و طرح های هنری کاربردی در این حوزه استقبال می کنیم.

جشنواره «پلاک» در تقویت تئاتر شهرستان به لحاظ محتوا و اجرا و موثر خواهد بود

دبیر جشنواره تئاتر دفاع مقدس ضمن تشکر ویژه از حمایت های سپاه ناحیه شاهین شهر و میمه، گفت: معاونت فرهنگی سپاه ناحیه شاهین شهر، کانون بسیج هنرمندان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ما را در برگزاری اولین دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس با عنوان«پلاک» یاری کردند که می تواند در بعد گسترده در استان با محوریت شاهین شهر مطرح شود و امیدواریم در سال های آتی ادامه پیدا کرده و یک دبیرخانه دائمی به این امر اختصاص یابد.

صادق فرهمند افزود: هنر نمایش یک هنر ویژه و کاربردی است و رهبر معظم انقلاب هم برای این حوزه اهمیت بالایی قائل هستند، محتوا و ابزار نمایش می توانند در کنار یکدیگر اهداف مورد نظر جشنواره در حوزه دفاع مقدس را محقق کنند.

وی افزود: سازمان رفاهی تفریحی شاهین شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان، ‏کانون بسیج هنرمندان و انجمن هنرهای نمایشی کارگروه مشورتی برای تعیین برنامه ها و سیاستگذاری جشنواره هستند و سپاه ‏ناحیه شاهین شهر و میمه هم به عنوان متولی این امر نقش محوری را ایفا می کند.‏

فرهمند تصریح کرد: جشنواره پلاک در نخستین گام خود در چهار بخش خیابانی، صحنه ای، نمایش نامه خوانی و عکس تئاتر وارد عمل خواهد شد و تصمیم گرفته شده تا بخش صحنه ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار شود، در بخش عکس تئاتر هم یک تقدیر از عکس ویژه داریم که این عکس یک سری مؤلفه هایی دارد، پیرامون برنامه های هفته دفاع مقدس نظیر در بازسازی رزمایش، نمایشگاه و یادمان های شهدا اتفاقاتی می افتد که این صحنه ها تنها از طریق لنز دوربین می تواند ثبت شود.

وی با بیان اینکه سعی شده از همه ابعاد و توان هنری برای انتقال مفاهیم ارزشی دفاع مقدس در جشنواره استفاده شود، تصریح کرد: ما برای انتقال بهتر و هنرمندانه مفاهیم ارزشی نگاه ویژه ای نسبت به عکاسان و اصحاب رسانه داریم.

دبیر جشنواره استانی پلاک با اشاره به معضل محتوای نامناسب نمایشنامه در عرصه دفاع مقدس برای نشان دادن زوایای بکر و پنهان جنگ تحمیلی و فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: در صورت موفقیت در برگزاری اولین دوره جشنواره و جلب اطمینان همه متولیان امر در سال دوم بخش نمایش نامه نویسی را هم به بخش های جشنواره اضافه خواهیم کرد.

وی افزود: از میان همه آثار ارسالی به جشنواره، با نظر داوران در بخش تئاترخیابانی شش یا هفت اثر را پذیرش خواهد شد و در بخش اثر صحنه ای پنج اثر و سه کار نمایش نامه خوانی از آثار یا کتاب های فاخر در حوزه دفاع مقدس انتخاب خواهد شد، در بخش عکس نیز هیچ محدودیتی نداریم و همه می توانند تا دو روز قبل از اختتامیه عکس های خود را برای داوری به جشنواره ارسال کنند.

شاهین شهر هزارو 137 هنرمند عرصه نمایش دارد

فرهمند یکی از برکات جشنواره «پلاک» را تقویت تئاتر شهرستان در محتوا و اجرا و کمکی برای حل رکود حاکم بر هنرهای نمایشی شاهین شهر و میمه ارزیابی کرد و افزود: برخی از دستاوردهای جشنواره قطعاً به نفع جامعه هنری شهرستان خواهد بود، گرچه فراخوان ارسال آثار برای همه شهرستان های استان است.

وی با اشاره به کار کارشناسی در جشنواره و ابعاد مختلف آن برای پیشرفت هنری، ابراز کرد: جشنواره «پلاک»، چهار روز کارگاه آموزشی با حضور استادان برجسته هنر نمایشی در عرصه دفاع مقدس کشور، در رشته های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری برگزار خواهد کرد.

دبیر جشنواره تئاتر استانی «پلاک» با بیان اینکه یکهزارو 137 هنرمند در شهرستان شاهین شهر و میمه وجود دارد خاطرنشان کرد: به برکت ایجاد دبیرخانه جشنواره« پلاک» بانک اطلاعاتی این افراد موجود است و از همه این عزیزان برای فعالیت در کانون بسیج هنرمندان دعوت می شود، این جمعیت ویژه هنرمندان در شهرستان سبب پویایی بیشتر جشنواره و کانون خواهد شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.