۱۲:۵۲ - شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

رئیس مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه:

آموزش سالانه 700 هزار نفر ساعت در آموزشگاه های آزاد شاهین شهر/ همه اقشار مردمی را آموزش می دهیم

مظفری از آموزش سالانه 700 هزار نفر ساعت در آموزشگاه های آزاد شهرستان خبر داد.

به گزارش شاهین پرس، طبق قانون اساسی کشور همه آموزش های رسمی برعهده وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت و درمان قرار دارد و کلیه آموزش های غیررسمی نیز از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور صورت می گیرد، با توجه به اینکه جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همه اقشار مردم در سنین مختلف است، از کودکان شش سال تا نوجوانان و بزرگسالان در فنی و حرفه ای آموزش می بینند،

کلیه فعالیت ها و آموزش های سازمان فنی و حرفه ای کشور به منظور ارتقای سطح مهارت جوانان و توانایی های افراد جویای کار می تواند نقش بسیار مؤثری در بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی داشته باشد، البته تدوین برنامه ها و تنظیم محورهای آموزشی و مهارتی در فنی و حرفه ای بایستی همراه با در نظر گرفتن نیازها، فرصت ها، تهدیدها و مقتضیات فضای کسب و کار کشور باشد.

تحلیل وضعیت نیروی انسانی و افراد جویای کار و تخمین سطح توانایی ها، استعدادها و علاقه و بررسی تناسب آن ها با واقعیت ها و پتانسیل های حال حاضر فضای اقتصادی و صنعتی کشور از موارد دیگری است که لازم است مسئولان حوزه کار و فنی و حرفه ای توجه بیشتری را به آن معطوف کنند.

برای بررسی و آگاهی از فعالیت های مرکز فنی و حرفه ای شهرستان شاهین شهر و میمه به سراغ سید علیرضا مظفری، رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شاهین شهر و میمه‏ رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم که توجه شما را به خواندن مشروح این گفتگو در متن ذیل جلب می کنیم.

رسالت اصلی سازمان فنی و حرفه ای کشور و وظایف اساسی آن چیست؟

در قانون اساسی کشور همه آموزش های غیررسمی بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، آموزش های رسمی از طریق وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت می گیرند. جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همه اقشار مردم در سنین مختلف هستند، از کودکان شش ساله تا نوجوانان و بزرگسالان در فنی و حرفه ای آموزش می بینند.

مرکز فنی و حرفه ای شهرستان شاهین شهر و میمه از چه زمانی آغاز به کار کرد و امروز چه تعداد مرکز و آموزشگاه در شهرستان فعال هستند؟

مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شاهین شهر و میمه از سال 1377 به صورت تیم سیار شروع به فعالیت کرد و از سال 1380 نیز مرکز شماره 18 شاهین شهر به صورت رسمی افتتاح و آغار به کار کرد.

شهرستان شاهین شهر و میمه دارای علاوه بر سه مرکز فنی و حرفه ای در شهرهای شاهین شهر، گز و ‏منطقه صنعتی مورچه خورت است، 90 آموزشگاه آزاد نیز در سطح شهرستان در امر آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت می کنند.‏

در سال 1382 مرکز ICT و مرکز خواهران در رشته های تخصصی رایانه و نرم افزاری تأسیس شد، امروز ما در رشته های کشاورزی بسیار فعال هستیم که این آموزش ها هم در مرکز و هم با همکاری سپاه صاحب الزمان(عج) و بسیج سازندگی در روستاها انجام می شود.

چه آموزش هایی در مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه برای کارآموزان برگزار می شود؟

در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان، رشته های برق صنعتی، ‏PLC‏ در گرایش های مختلف، برق ‏ساختمان، تابلو برق، مکانیک خودرو، تمامی رشته های صنعت ساختمان مانند گچکاری و کاشیکاری درجه یک و درجه دو، ‏رشته های جوشکاری‏E3 ‎‏ و ‏E6‎‏ و ‏E8‎، جوشکاری ‏CO2‎، جوشکاری گاز، شبکه رایانه، طراحی صفحات وب، نرم افزار ‏CATIA، پرورش قارچ و کارآفرینی برگزار می شود که افراد متقاضی می توانند در این دوره ها شرکت کنند.‏

همچنین استاندارد مهارت ‏PLC FATEK‏ برای اولین بار در کشور در مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه نوشته شد که امروزه ‏گرایش های مختلف ‏PLC‏ موقعیت خوبی را در بازار کار دارد.‏

اقدمات و آموزش های فنی و حرفه ای شهرستان در بخش کشاورزی چه دستاوردهایی داشته است؟ نمونه های موفق را ذکر کنید.

طرح های موفق قابل توجهی در شهرستان اجرا می شود که با آموزش های پایه فنی و حرفه ای آغاز شده به عنوان یک نمونه موفق با همکاری سپاه صاحب الزمان(عج) در شهرستان در زمینه کشت زعفران در بخش میمه آموزش و اقدامات موثری انجام شد و در تعامل با جهاد کشاورزی شهرستان، مجوزهای لازم برای فعالیت کشاورزان اخذ و تعاونی های مفیدی تأسیس شده است که امروز شهرستان شاهین شهر و میمه رتبه سوم در پرورش و برداشت زعفران در سطح استان را به خود اختصاص داده است.

امروز یکی از بهترین زعفران های کشور که قابلیت رقابت با زعفران قائنات را دارد در روستای ازان شهرستان شاهین شهر و میمه تولید می شود، همچنین آموزش های پرورش طیور در قالب پرورش کبک، بلدرچین و شترمرغ در شهرستان صورت می گیرد که در این میان پرورش شترمرغ از سود خوبی برخوردار است.

آموزش های پرورش گاوهای شیرده و گوشتی، مرغ های خانگی بومی، ماهیان زینتی، ماهیان سردآبی و گرم آبی، کشت و کار گلخانه ای از دیگر آموزش های مرکز فنی و حرفه ای شهرستان است، پرورش خربزه گلخانه ای در گرگاب نمونه دیگر طرح موفق در شهرستان است که این گلخانه با مساحت پنج هزار متر مربع و مصرف یک دهم آب مصرفی در کشت مزرعه ای توانسته است محصولی معادل با 10 برابر کشت مزرعه تولید کند و این موفقیت حاصل آموزش های فنی حرفه ای در به کارگیری تکنولوژی جدید کشت خربزه گلخانه ای است.

آیا آموزش های مرکز فنی و حرفه ای شهرستان متناسب با نیازها و مقتضیات شهرستان است؟ آیا از ظرفیت تکنولوژی در ایجاد شغل استفاده می شود؟

امروزه با توجه به تغییرات جوی و اقلیمی و کاهش قابل توجه سطح آب های زیرزمینی، باید در مصرف آب هوشیارتر باشیم و بتوانیم با شرایط اقلیمی جدید خودمان را وفق دهیم، به همین منظور سازمان فنی حرفه ای نیز به سمت آموزش رشته های کشاورزی که برای کشت به آب کمتری نیاز دارند از جمله کشت زعفران، گل محمدی و زرشک، حرکت کرده است زیرا کشت این محصولات علاوه بر درآمد زایی بالا برای کشاورزان به آب کمتری نیاز دارد.

بسته بندی محصولات کشاورزی نیز عرصه نوین دیگری است که سازمان فنی حرفه ای به آن وارد شده است و در آینده نزدیک محصولات بسته بندی کشاورزی عرضه خواهد شد همچنین با توجه به آمار مهاجرت بی رویه در بخش میمه بدلیل نبود زمینه اشتغال برای جوانان با تشکیل تعاونی های مرتبط با امور کشاورزی، آموزش کشت محصولات جدید و استفاده از تسهیلات مناسب، عامل بسیار مهمی در کاهش مهاجرت ها به خصوص در بخش میمه و کاهش آسیب های اجتماعی است.

آیا آموزش های مشخص و تخصصی برای کارآفرینی در شهرستان ارائه می شود؟

آموزش مهارت های کارآفرینی می تواند برای عموم مردم، افرادی که مهارت خاصی دارند و یا کسانی که می خواهند یک طرح اقتصادی را اجرا کنند صورت می گیرد، علاقمندان می توانند از طریق وبسایت آموزش فنی و حرفه ای در کلاس مهارت کارآفرینی ثبت نام کرده و 50 ساعت آموزش آن را دریافت کنند.

در مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه نیز آموزش رشته کارآفرینی داریم که برای مهارت آموزان و کسانی که قصد دارند کسب و کاری راه بیندازند بسیار مفید است، و علاوه بر آنکه فرد یک حرفه و فن را آموزش می بیند این مشاوره را هم به او می دهیم که آیا این کسب و کاری که می خواهد راه اندازی کند توجیه اقتصادی دارد یا خیر، طرح توجیهی میزان سرمایه لازم، سود و بازار کسب و کار را به متقاضی ارائه می دهد تا بتواند از آینده اقتصادی کسب و کار خود مطلع شود و افق دید خوبی را در این زمینه بدست بیاورد و بر اساس آن بتواند برنامه ریزی کرده و از شکست ها و ورشکستگی احتمالی جلوگیری کند.

کارشناس ارشد رشته کارآفرینی در مرکز شاهین شهر و میمه که یک کارشناس بین المللی است در کل استان این کلاس ها را برای همه اقشار مختلف مردم برگزار می کند، به عنوان نمونه آموزش های کارآفرینی با انعقاد تفاهم نامه ای میان مرکز فنی و حرفه ای و سپاه صاحب الزمان(عج) برای بسیجیان برگزار می شود.

همچنین مرکز فنی و حرفه ای شهرستان سمینارهای کارآفرینی یک روزه را نیز به دعوت نهادهای مختلف برگزار می کند.

نحوه فعالیت های آموزشگاه های آزاد شهرستان به چه نحو است؟

بر اساس اصل 44 قانون اساسی آموزش رشته های خدماتی در سازمان فنی و حرفه ای به بخش خصوصی واگذار شده و ما در مرکز، آموزش رشته های خدماتی را نداریم، بخش غیردولتی تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با عنوان «آموزشگاه های آزاد» متولی اجرای دوره های آموزشی خدماتی است.

در حال حاضر 90 آموزشگاه آزاد فعال در سطح شهرستان فعالیت دارند، که بر اساس میزان فعالیت و عملکرد آن ها به جرأت می توان گفت رتبه اول کشوری آموزشگاه های آزاد به شاهین شهر تعلق دارد، آموزشگاه های آزاد شهرستان هرسال حداقل 700 هزار نفر ساعت در رشته های خدماتی، صنایع، کشاورزی و بهداشتی آموزش برگزار می کنند.

مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه دست آموزشگاه های آزاد را برای تأسیس رشته های مهارتی جدید باز گذاشته تا اگر ‏شرایط  و امکانات لازم را داشته باشند بتوانند علاوه بر رشته ای که با آن نام شناخته می شوند رشته های دیگر را هم آموزش ‏دهند و این مشروط به داشتن تجهیزات کامل و مربی حرفه ای است و می توانند پروانه تأسیس موقت رشته را از مرکز دریافت ‏کنند.‏

سایر آموزش های فنی و حرفه ای شهرستان در چه حوزه هایی است؟

مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه در پادگان ها برای نیروهای وظیفه آموزش مهارت برگزار می کند تا بعد از طی دوران خدمت سربازی بتوانند کاری برای خود در جامعه دست و پا کنند، به همین منظور با انعقاد تفاهم نامه با مراکز نظامی ‏نظیر هسا، هوانیروز و پادگان شهید خرازی، رشته های برق صنعتی، برق ساختمان، تعمیر لوازم خانگی و جوشکاری را به کارآموزان آموزش دادیم.

با توجه به اینکه این شهرستان زندان ندارد لذا مرکز فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه در بخش آموزش مهارت به زندانیان دستگرد در برخی رشته ها فعال است که رشته کارآفرینی از جمله این رشته ها است، همچنین اصناف برای ارتقاء مهارت در صنف خود سراغ مرکز فنی و حرفه ای می آیند، بطور مثال صنف صنعت های مرتبط با جوشکاری برای آموزش یک تکنیک جدید جوشکاری با فنی و حرفه ای تفاهم نامه امضاء می کنند.

فنی و حرفه ای شاهین شهر و میمه با کارخانه ها هم تفاهم نامه هایی دارد که طی آن برای ارتقا مهارت کارگران نیمه ماهر کارخانه، آموزش های لازم در محیط کارگاه یا کارخانه برگزار می شود که صاحبان صنایع علاوه بر کسب مهارت بیشتر کارگران خود می توانند از دو درصد تخفیف بیمه سهم کارفرما برای کارگران آموزش دیده هم بهره مند شوند.

آموزش های فنی و حرفه ای در شعب شهری مانند آموزش در مساجد در قالب هنرهای دستی یا آموزش مهارت های زندگی و آموزش های روستایی در قسمت تابلو فرش و گلیم بافی، قلاب بافی، گلدوزی، سرمه دوزی، قلمزنی و سوزن دوزی خاص مناطق نیز صورت می گیرد، همچنین آموزش های جوار دانشگاهی ویژه دانشجویان در دانشگاه های آزاد، پیام نور، عقیق، بنیان و دانشکده فنی و حرفه ای شاهین شهر انجام می شود تا دانشجویان بتوانند علاوه بر گذاراندن دروس رسمی خود مهارت های غیر رسمی مرتبط با دروس خود را نیز کسب کنند و بعد از فارغ التحصیلی راحت تر جذب بازار کار شوند.

آیا برای کارآموزان تسهیلاتی هم در نظر گرفته می شود؟

در بحث تسهیلات مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) می توانند با مدارکی که بعد از گذراندن دوره و قبولی در آزمون مهارت از فنی و حرفه ای دریافت می کنند بین پنج تا 30 میلیون تومان بسته به رشته و حرفه ای که دارند تسهیلات از کمیته امداد دریافت کنند، این مددجویان برای آموزش در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای از پرداخت بخشی از شهریه توسط کمیته امداد برخوردار می شوند، همچنین افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز می توانند با ارائه مدارک مهارتی فنی و حرفه ای از تسهیلات این سازمان استفاده کنند.

فنی و حرفه ای شهرستان در حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه چه اقداماتی انجام می دهد؟

سازمان فنی و حرفه ای در بحث کاهش آسیب های اجتماعی هم ورود پیدا کرده که زنان بی سرپرست یا بدسرپرست و معتادان رها شده برای دریافت آموزش های مهارتی در اولویت فنی و حرفه ای قرار دارند، افرادی که از کمند اعتیاد به مواد مخدر رها شده اند می توانند با ارائه معرفی نامه از مراکز ترک اعتیاد در لیست اولویت کسب مهارت قرار بگیرند تا سریعتر جذب بازار کار شوند.

در زمینه حمایت از اقشار آسیب پذیر سال گذشته تفاهم نامه ای با شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) امضا شد که حدود 30 نفر از زنان سرپرست خانوار را به یکی از آموزشگاه های آزاد معرفی شدند که آموزش خیاطی گذراندند و توانستند به سرعت جذب بازار کار شوند.

تعاونی طلای سرخ ازان، تعاونی موفق در بسته بندی زعفران

نقش تعاونی ها در کارآفرینی را تا چه حد ارزیابی می کنید؟ نمونه های موفق تعاونی در شهرستان در امر کارآفرینی را معرفی کنید.

در زمینه کارآفرینی نیاز است تا یک بخش کار را هم به تشکیل تعاونی ها اختصاص دهیم چون تعاون به عنوان یک ارزش در دین اسلام مطرح است و مسلمانان در قرآن کریم به تعاون مبتنی بر تقوا و عمل نیک سفارش شده اند، نیاز است تا کارکرد و کاربرد تعاونی ها برای مردم تشریح شود.

بطور مثال وقتی 10 زن سرپرست خانوار که آموزش خیاطی دیده اند می توانند با دریافت تسهیلات از کمیته امداد و بهزیستی با کمک یکدیگر یک تعاونی را تشکیل دهند و این تعاونی می تواند مورد حمایت نهادهای حمایتی قرار گیرد و بازارچه هایی برای فروش محصولات آن ها در نظر گرفته شود و تدابیر لازم برای بالا بردن کیفیت محصولات به آن ها ارائه شود، قطعاً این تعاونی ها به مراتب می توانند موفق تر و اقتصادی تر از کسب های انفرادی عمل کنند.

افراد برای تشکیل تعاونی در رشته های مختلف می توانند به اداره کار مراجعه کنند و تعاونی را ثبت کنند، تعاونی یک بنگاه اقتصادی است که نسبت به شرکت ها می توانند از تسهیلات بهتری استفاده کنند،که تعاونی طلای سرخ ازان از جمله تعاونی های موفق در شهرستان شاهین شهر و میمه است که در زمینه بسته بندی زعفران فعالیت دارد و چون همه افراد در این تعاونی سهیم هستند بنابراین همواره به دنبال بالا بردن کیفیت کشت و بسته بندی زعفران خود هستند تا بتوانند نشان اقتصادی خود را به عنوان برند برتر به جامعه معرفی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.