۱۰:۰۳ - پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

وقتی هیچ ملاک و معیاری برای حذف یارانه بگیرها وجود ندارد

دولت: معیار حذف یارانه را اعلام نمی‌کنیم تا رفتار مردم عوض نشود!/ چرا از واکنش مردم به حذف یارانه نقدی می ترسند؟

سال ۹۵ از راه رسید اما هنوز هم تکلیف یارانه نقدی مشخص نشده است. یارانه ای که حذف یا عدم حذف آن به یکی از معضلات اقتصادی کشور تبدیل شده و دولت یازدهمی ها که برای جبران کسری بودجه خود و همچنین به نوعی بر اساس قانون…

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ سال ۹۵ از راه رسید اما هنوز هم تکلیف یارانه نقدی مشخص نشده است. یارانه ای که حذف یا عدم حذف آن به یکی از معضلات اقتصادی کشور تبدیل شده و دولت یازدهمی ها که برای جبران کسری بودجه خود و همچنین به نوعی بر اساس قانون، باید دهک های بالای درآمدی یارانه بگیران را از گرفتن یارانه حذف کنند، به دلیل ترس از پایین آمدن سرمایه اجتماعی خود و پیش و رو داشتن انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف وعده های حسن روحانی مبنی بر شفافیت آماری با مردم رو راست نیستند و هر روز خبر جدیدی در خصوص حذف یارانه نقدی و ملاک های حذف پر درآمدها روی خط رسانه ها می رود.

به تازگی نیز، معاون وزیر کار در یک اظهارنظر عجیب که حاکی از بی اعتمادی دولت به مردم است،  اعلام کرده:  معیارهای حذف یارانه نقدی را اعلام نمی‌کنند تا رفتار مردم عوض نشود! این اظهارات در حالی است که ضد و نقیض گویی هایی یارانه ای دولتی ها از سال گذشته تا امروز ادامه دارد . پیش از این هم اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته در حالی که رسانه ها پر بود از تایید و تکذیب های یارانه ای، علی ربیعی، وزیر رفاه نکاتی درباره حذف یارانه نقدی بیان کرده بود و گفته بود: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند، خیلی آرام حرکت کردم. قصد خبری کردن این موضوع را نداشتیم اما یکی از نشریات خبری زد و مجبور به موضع‌گیری ضعیفی شدیم. تا به این ترتیب مشخص شود دولتی ها در خصوص یارانه نقدی، قصد نداشتند با مردم رو راست باشند.ملاک حذف یارانه نقدی هنوز هم در هاله ای از ابهامدر این میان در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس، سال گذشته حذف یارانه افراد دارای درآمد ۲.۵ میلیونی در ماه را که توسط دولت ارائه شده بود رد کرد اما حالا خبر رسیده است که این کمسیون در حالی یکی از معیارهای حذف یارانه افراد را درآمد ۳۵ میلیون تومانی در سال عنوان کرده است که در واقع موافقت با همان حذف خانوارها با حقوق ۲.۵ میلیونی در ماه است.!

به تازگی نیز، میدری، معاون وزیر کار درباره دلیل اعلام نشدن معیارهای حذف یارانه نقدی در اظهار نظری عجیب و مبهم گفته: مبنای حذف یارانه‌ها، خودرو، معامله ملکی، محل سکونت و شغل فرد است. البته  حق فرد است که بداند برای چه حذف شده است و ما به خود فرد می‌گوییم ولی این موضوع را در رسانه‌ها نمی‌گوییم تا رفتار مردم تغییر نکند!

او ادامه داده: ما از اطلاعات مختلف موجود به‌جز نظام بانکی استفاده کردیم. به شغل فرد هم توجه کردیم؛ از پزشک، وکیل و هیأت‌مدیره شرکت‌های بزرگ گرفته تا موارد دیگر، با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از درآمد خانوار تقسیم زده شد. وقتی فرد به سامانه مراجعه می‌کند، به او گفته می‌شود شما دارای این دارایی‌ها بوده‌اید.

آقای معاون البته  شناسایی گروه‌های درآمدی را در همه کشورها با خطا همراه دانسته و گفته: در بهترین حالت ١٠تا ١۵ درصد خطا وجود دارد و میزان خطای ما نیز همین حدود است. این سخنان اما در حالی است که هنوز ابهامات زیادی درباره نحوه حذف یارانه نقدی وجود دارد و بسیاری از خانوارها هستند که شغل آزاد و کاذب دارند و میزان درآمدی انها برای دولت مشخص نیست. از طرفی داشتن یک خانه ۵۰ متری و یک خودروی ارزان نمی تواند ملاکی برای ثروتمندی و عدم نیازمندی مردم باشد. در این میان برخلاف گفته آقای معاون، در بسیاری از موارد دیده شده، خانوارها به حذف یارانه نقدی خود اعتراض دارند و این اعتراض ها وارد هم بوده است. به عنوان مثال یارانه بازنشستگان با حداق حقوق و یا کارگران با درآمد کمتر از ۲.۵ میلیون تومان در سال گذشته حذف شده است و اعتراضات به این مساله به شدت ادامه دارد.

از سوی دیگر،  حسن روحانی بارها و بارها اعلام کرده بود قصد سرک کشیدن به حساب های مردم را ندارد اما در عمل با توجه به ملاک های حذف یارانه نقدی این اتفاق رخ داده است.به این ترتیب است که به نظر می رسد تصمیم گیری برای حذف یارانه نقدی و ملاک حذف پردرآمدها به چالش جدی برای دولت تبدیل شده و بر بی اعتمادی بین دولت و مردم دامن می زند و به نظر می رسد دولتی ها همچنان از شفافیت یارانه ای ترس دارند.

فردا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.