۱۱:۰۵ - شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

دیابت و راه های پیشگیری و کنترل آن

تحقیقات نشان می دهد که ورزش های ایروبیک و قدرتی هر دو می توانند به کنترل قند خون کمک کنند، اما مفیدترین برنامه ورزشی، برنامه ای است که در بر دارنده هر دو باشد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن یا انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است که نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند، برای پیشگیری از دیابت به پنج نکته ذیل که توسط انجمن دیابت ایالت متحده توصیه شده است توجه کنید.

اول : افزایش فعالیت های فیزیکی

یک فعالیت فیزیکی منظم دارای امتیاز های بسیاری است که اولین  امتیاز آن کمک به کاهش وزن شماست. اما چه کاهش وزن پیدا کنید و چه نکنید فعالیت قند خون شما را پایین می آورد و میزان حساسیت بدن به  انسولین را افزایش می دهد بنابراین میزان قند خون در سطح نرمال تثبیت می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش های ایروبیک و قدرتی هر دو می توانند به کنترل قند خون کمک کنند، اما مفیدترین برنامه ورزشی، برنامه ای است که در بر دارنده هر دو باشد.

دوم : دریافت میزان فیبر بیشتر

فیبر قادر است خطر ابتلا به قند خون را با کمک به کنترل قند خون  کاهش دهد. همچنین جذب فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط می باشد. از طرفی  مواد حاوی فیبر قادرند با کمک به احساس سیری باعث کاهش وزن شما شوند. غذا ها و خوراکی های حاوی فیبر بالا عبارتند از :میوه ها ، سبزی ها ، لوبیا ، غلات سبوس دار ، گردو ، آجیل و….

سوم : استفاده بیشتر از غلات سبوس دار

اگر چه روشن نیست که غلات سبوس دار به چه جهت قادرند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند و قند موجود در خون را در یک حد ثابت نگه دارند  اما سعی کنید حد اقل نیمی از غلاتی که استفاده می کنید غلات سبوس دار باشند.

بسیاری از خوراکی ها از جمله همه نان ها، ماکارونی و… از غلات سبوس دار تهیه و آماده خوردن می شوند. همیشه به  استفاده از غلات سبوس دار در لیست ترکیبات سازنده محصولات که بر روی بسته آنها درج می شود توجه داشته باشید.

چهارم : کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، پیشگیری از دیابت با کاهش وزن به شدت وابسته است.هر ۵۰۰ گرمی که وزن کم می کنید، تا حد زیادی به ارتقاء سلامتی خود کمک کرده اید.

طبق یک مطالعه ، در سالمندانی که میزان متوسطی از وزنشان ( ۵ تا ۱۰ درصد ) کاهش پیدا می کند و فعالیت های فیزیکی منظم انجام می دهند، احتمال بروز دیابت تا ۵۸ در صد کاهش می یابد.

پنجم : گرایش به سمت رژیم های غذایی سالم تر

کربوهیدرات پایین یا مصرف کم برخی دیگر از خوردنی ها در وهله اول قادرند به کاهش وزن شما کمک شایانی کنند اما کارائی آنها در جهت جلوگیری از دیابت ناشاخته است و تاثیر آنها در استفاده دراز مدت این گونه نیست و با محدود کردن خود به گروه خاصی از مواد غذایی ممکن است  بدن خود را از برخی از مواد غذایی ضروری و مفید محروم کنید.

انجمن دیابت ایالات متحده  به تمامی افراد بالای ۴۵ سال که اضافه وزن دارند، انجام آزمایش قند خون را توصیه می کند. چنانچه شما در سنین بالای ۴۵ سال هستید و حتی در سلامتی وزنی بسر می برید بد نیست از پزشکتان  بخواهید تا آزمایش قند خون را انجام دهد.

همچنین اگر در سنین زیر ۴۵ سال هستید ، اما یک یا چند عامل دیگر بالا برنده احتمال بروز دیابت نوع ۲ از قبیل کم تحرکی و سابقه خانوادگی دیابت در شما وجود دارد از پزشکتان بخواهی که قند خون شما را مورد آزمایش قرار دهد.

همچنین بخوانید:

پاسخی بگذارید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.