۰۸:۲۱ - یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان:

داشتن کارت ملی هوشمند برای ناظرین و عوامل اجرایی انتخابات الزامی است/ شناسنامه و کارت ملی قدیمی تا پایان ۹۵ اعتبار دارند

قرار است پس از پایان رای گیری ناظرین صندوق های رای با کارت ملی هوشمند امضای دیجیتال کنند، بنابراین داشتن کارت ملی هوشمند برای همه عوامل اجرایی و نظارت انتخابات که باید صورت جلسه را امضا کنند، الزامی و ضروری است.

به گزارش شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، تورج حاجی‌رحیمیان  پیرامون آخرین اقدامات انجام شده این اداره در راستای انتخابات پیش رو و تشریح وظایف سازمان ثبت احوال اظهار کرد: در سوم دی ماه۱۲۹۷ نخستین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی صادر شده که براین اساس سوم دی ماه به نام روز ثبت احوال ثبت شد.

وی با بیان اینکه مجموعه ثبت احوال از سازمان های کهن و حاکمیتی و از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که زیر مجموعه وزارت کشور محسوب می شود، گفت: رئیس سازمان ثبت احوال معاون وزارت کشور است، ثبت احوال سه وظیفه اصلی دارد،

نخست ثبت وقایع حیاتی چهارگانه، انتشار و صدور اوراق و اسناد هویتی و همچنین ارائه آمارهای جمعیتی است.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان تاکید کرد: در ثبت وقایع حیاتی شامل ولادت، ازدواج، فوت و طلاق و البته واقعه پنجمی که تحت عنوان مهاجرت است که قصد داریم نیز اضافه شود، که چنانچه همه گیرو فراگیر شود خدمات بسیار گسترده ای تحت شعاع خود قرار می دهد.

وی ابراز کرد: براین اساس با کوچکترین جابجایی افراد، کدپستی جدید خود را در سایت عوض می کنند، موضوع دوم بحث ارائه اسناد هویتی وکارت های شناسایی است که در این زمینه هم شناسنامه و هم کارت ملی برای افراد صادر می شود، صدور شناسنامه های جدید کلا به صورت مکانیزه صورت می گیرد که امنیت و کیفیت بالایی دارد، دیگر شناسنامه دست خطی صادر نمی شود و همه پروسه ها الکترونیکی است.

حاجی رحیمیان تاکید کرد: کارت های ملی قدیمی جای خود را به کارت ملی هوشمند می دهد که ظرفیت بسیار بالای دارد، در حال حاضر کارت های ملی و شناسنامه های قدیمی تا پایان سال ۹۵ معتبر هستند و مشکلی برای شرکت در انتخابات و رای دادن ندارند.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان خاطرنشان کرد: کارت هوشمند ملی، جایگزین کارت ملی کاغذی صرف می شود که تنها کارکرد شناسایی داشته، ولی تصدیق هویت و امضای دیجیتال از جمله مزایای کارت ملی هوشمند است، چرا که در تهیه کارت ملی هوشمند اثر انگشت گرفته می شود و امضای دیجیتال از دیگر مزایای منحصر به فرد برای هر شهروند است.

* قریب به ۱۲۰ هزار جمعیت وجود دارند که هنوز برای گرفتن کارت ملی به اداره ثبت احوال مراجعه نکرده اند

وی تصریح کرد: در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ هزار کارت هوشمند ملی صادر شده است که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است، اما هم‌اکنون از این رشد راضی نیستیم و در نظر داریم که در ۲ سال آینده با توجه به جمعیت ۵ میلیونی اصفهان، با رشد ۵۰۰ درصدی روبه‌رو باشیم.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان در ادامه به بحث انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: در پروسه انتخابات، با توجه به رعایت حساسیت های امنیتی و جلوگیری از بهانه جویی هایی که در سال ۸۸ انجام شده و به کذب بحث تقلب مطرح شد، مقرر شده است که پس از پایان رای گیری ناظرین صندوق های رای با کارت ملی هوشمند امضای دیجیتال کنند، بنابراین داشتن کارت ملی هوشمند برای همه عوامل اجرایی و نظارت انتخابات که باید صورت جلسه را امضا کنند، الزامی و ضروری است.

وی عنوان کرد: ما در استان اصفهان قریب به ۱۲۰ هزار جمعیت وجود دارند که هنوز برای گرفتن کارت ملی به اداره ثبت احوال مراجعه نکرده اند که قطعا برای دادن رای در انتخابات دچار مشکل می شوند، زیرا برای دادن رای علاوه بر شناسنامه داشتن شماره ملی ضروری است.

حاجی رحیمیان اذعان کرد: قانون گذار با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های خوب ثبت احوال در شرایط مختلف رسالت های برعهده این سازمان گذاشته است، یکی از وظایف مهم ثبت احوال حضور جدی و موثر در همه ارکان انتخابات است، ثبت احوال از گام اول تا گام آخر انتخابات حضور موثر دارد.

وی افزود: در بحث رای گیری و حضور مردم برای رای دادن، داشتن شناسنامه الزامی است، براین اساس همکاران ما در ثبت احوال در هفته های پایانی منتهی به روز انتخابات آمادگی ارائه خدمات شبانه روزی در بحث ارائه کارت ملی و شناسنامه را دارند که حق رای دادن از کسی سلب نشود و باعث ایجاد خلل در خلق حماسه انتخابات شود.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان یادآور شد: ثبت احوال با توجه به جایگاه ویژه ای که دارد، جز مراجع ۴گانه تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است، هیئت های اجرایی در مرحله اول اسامی تایید شده خود را به مراجع چهارگانه اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال ارسال می کنند که آنها صلاحیت انها را بررسی کنند.

وی گفت: ثبت احوال صلاحیت همه نامزدها را از نظر هویتی و تابعیتی و همچنین از نظر شرایط سنی نامزدها بررسی می کند، همه رئوسای اداره ثبت احوال در شهرستان ها عضو حقوقی هیئت های اجرایی انتخابات شهرستان ها است و بر نقش فعالانه وموثر آنها تاکید شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.