۱۰:۴۹ - جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه:

واکسیناسیون 75 درصد افراد بالای 70 سال شهرستان/ مرکز دوم واکسیناسیون تجمعی در شاهین شهر راه اندازی می شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه از واکسیناسیون 75 درصد افراد بالای 70 سال شهرستان خبر داد و گفت: با بهبود وضعیت تامین واکسن، و افزایش تعداد بیشتر دوزهای واکسن، مرکز دوم واکسیناسیون تجمیعی شاهین شهر در روزهای آینده راه اندازی می شود. 

دکتر علی پارسا در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ با اشاره به فراگیری موج پنجم ویروس کرونا در کشور، از افزایش 15 تا 20 درصدی آمار موارد ابتلا و تست کرونا در شهرستان شاهین شهر و میمه نسبت به هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: با قرار گرفتن شهرهای اصفهان، اردستان و کاشان در وضعیت قرمز کرونایی با اطمینان می توان گفت که خیز جدید کرونا وارد استان شده و استان اصفهان در آستانه شروع موج پنجم کرونا قرار گرفته است.

* با همکاری شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی می توان از وارد شدن شهرستان به فاز قرمز کرونایی جلوگیری کرد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: اگر مردم پروتکل ها را به خوبی رعایت کنند می توانیم امیدوار باشیم که یا اصلا وارد فاز قرمز نشویم یا با تاخیر و کوتاه مدت این اتفاق بیفتد که این بستگی به میزان همکاری همه مردم و دستگاه ها و کنترل ها و محدودیت های هوشمند ستاد کرونا دارد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت ها با تشدید طرح نظارت ها با مصوبه جلسه اخیر ستاد کرونای شهرستان ابراز کرد: مصوب شد شبکه بهداشت و درمان شهرستان، اتاق اصناف، بسیج، هلال احمر و اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان در اجرای طرح تشدید نظارت ها و محدودیت هایی از جمله پذیرش اغذیه فروشی ها با حداکثر 30 درصد ظرفیت و کاهش روشنایی پارک ها و ….. همکاری کنند که امیدوار هستیم این تمهیدات با همکاری شهروندان منجر به کنترل بیماری شود.

پارسا میانگین رعایت پروتکل ها در شهرستان را حدود 80 درصد اعلام کرد و افزود: اگرچه این میزان از میانگین کشوری و استانی بالاتر است ولی در حدی نیست که مانع گسترش ویروس شود برای کنترل بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل باید بالای 90 درصد باشد که گردش ویروس به حداقل برسد. ولی با این حال درصد رعایت در شهرستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

وی از راه اندازی مجدد گشت ارشاد کرونایی با مصوبه ستاد کرونایی شهرستان برای تذکر لسانی به افرادی که در سطح معابر و اماکن عمومی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، خبر داد و تصریح کرد: امید است با تشدید نظارت ها و همکاری شهروندان، رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش پیدا کرده و شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار نگیرد.

* 75 درصد افراد بالای 70 سال شهرستان واکسینه شده اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه با بیان اینکه بیش از 75 درصد افراد بالای 70 سال در سطح شهرستان واکسینه شده اند افزود: افرادی که واکسن آسترانزکا دریافت کرده اند موعد دریافت نوبت دوم آنها هنوز فرا نرسیده که به آمار حداکثری برسیم.

وی افزود: واکسیناسیون گروه سنی 65 تا 70 سال از روز پنج شنبه با حداکثر توان و ظرفیت بر اساس نوبت دهی شروع شده و روزانه در دو شیفت صبح و بعدازظهر تزریق واکسن هزار نفر در مرکز واکسیناسیون تجمیعی بحرالعلوم شاهین شهر انجام می شود.

پارسا با بیان اینکه تاکنون در مجموع حدود 20 هزار دوز واکسن در سطح شهرستان تزریق شده است افزود: در فاز نخست همه مشمولین گروه هدف اعم از کادر درمان و جانبازان بالای 50 درصد و سپس در فاز دوم بیماران خاص و سالمندان بالای 70 سال تحت پوشش واکسیناسیون در سطح شهرستان قرار گرفتند که پیشرفت خوبی داشته ایم و باعث شده در بین شهرستان های بالای 100 هزار نفر جمعیت، استان رتبه تخست را کسب کنیم و این نشان از فرهنگ بالای مردم جامعه است که از واکسیناسیون استقبال کرده اند که امیداریم این روند ادامه داشته باشد

* راه اندازی مرکز دوم واکسیناسیون تجمعی در شاهین شهر 

وی از راه اندازی مرکز دوم واکسیناسیون تجمعی در شاهین شهر خبر داد و گفت: با بهبود وضعیت تامین واکسن، و افزایش تعداد بیشتر دوزهای واکسن، مرکز دوم واکسیناسیون تجمیعی شاهین شهر در روزهای آینده راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واکسیناسیون با واکسن سینوفارم انجام می شود خاطرنشان کرد: حدود پنج هزار دوز واکسن ایرانی کوبرکت وارد استان اصفهان شده که هنوز در بین شهرستان ها توزیع نشده است که منتظر هستند تا تعداد محموله های بعدی با تعداد دوزهای بیشتری دریافت کنند تا سهم قابل قبولی در بین شهرستان ها توزیع شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: اگر چه توصیه می شود که افراد از فرصت و نوبت به دست آمده استفاده کرده و واکسیناسیون خود را به تعویق نیندازند ولی با این حال اگر کسی مایل به دریافت واکسن ایرانی باشد می تواند تا رسیدن واکسن در نوبت انتظار بماند.

* موج پنجم بیماری کرونا با نوع دلتا در سطح استان رقم می خورد

وی با بیان اینکه تاکنون نمونه ای از نوع جدید و جهش یافته کرونا موسوم به دلتا در شهرستان مشاهده و یا مشکوک نشده ایم خاطرنشان کرد: براساس بررسی های انجام شده ویروس دلتا در سطح استان مشاهده شده است که مطمنا موج پنجم بیماری کرونا با نوع دلتا در سطح استان رقم خواهد خورد.

پارسا در پاسخ به اینکه واکسن های مورد استفاده در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا دلتا چه میزان ایمن سازی دارند ابراز کرد: بعضی از واکسن هایی که در دنیا استفاده می شوند روی گونه های جدید جهش یافته ویروس کرونا ایمن زایی کمتری دارند گرچه نمی توان درصد مشخص کرد ولی با این حال این واکسن ها درصد قابل قبول ایمن سازی ایجاد می کنند که نسبت به گونه های قبلی کمتر است. البته بنا بر اعلام گزارش‌های وزارت بهداشت واکسن ایرانی کو برکت برای ویروس های جهش یافته از جمله دلتا درصد ایمن زایی خیلی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه نوع جهش یافته ویروس کرونا درصد ابتلای زیادی دارد ولی مرگ و میر کمتری دارد خاطرنشان کرد: به دلیل هوشیاری سیستم درمانی کشور که نسبت به درمان بیماران کرونایی الرت شده و از طرفی گروه های پرخطر نیز با انجام واکسیناسیون ایمن شده اند تاکنون میزان مرگ و میر حتی در استان هایی که نوع دلتا شایع شده است تغییر قابل توجهی نداشته و حتی میزان مرگ و میر هم نسبت به موج های قبلی کاهش هم پیدا کرده است در موج های قبلی تا 20 درصد مبتلایان مرگ و میر داشت ولی الان به حدود 10 درصد بیماران بستری می رسد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.