۱۶:۴۲ - یکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

کودتایی برای توقف بیداری مردم ایران/ در سوم اسفندماه 1299 چه گذشت؟

کارشناس تاریخ سیاسی گفت: انگلیس به این نتیجه رسیده بود که باید زور بالای سرمردم ایران باشد چون مردم ایران در اواخر حکومت قاجاریه بیدار شده و در قالب گروه هایی در برخی از مناطق کشور حرکت هایی را علیه قاجاریه شروع کرده بودند که مهمترین آنها انتقادات شدید شهید مدرس بود بنابراین برای خنثی کردن این حرکت ها به یک دیکتاتور نیاز داشتند.

به گزارش شاهین پرس؛ کودتای سوم اسفند سال 1299 کودتایی نظامی بود که توسط رضاخان و هم‌دستی سیدضیاءالدین طباطبایی و با برنامه‌ریزی افسر انگلیسی آیرونساید در ایران اجرا شد. در نتیجه مذاکرات و هماهنگی‌های به عمل آمده بین سیدضیاءالدین طباطبایی و رضاخان، در روز سوم اسفند قوای قزاق وارد تهران شده و ادارات دولتی و مراکز نظامی را اشغال کردند. نزدیک به صد تن از فعالان سیاسی و رجال سرشناس بازداشت و زندانی شدند. احمدشاه قاجار و محمدحسن میرزا (ولیعهد) به کاخ فرح‌آباد گریختند و سپهدار رشتی (نخست‌وزیر) به سفارت انگلستان در تهران پناهنده شد. نتیجه کودتا، رئیس‌الوزرایی سیدضیاءالدین و وزیر جنگ شدن ماژور مسعود خان کیهان و سپس خود رضاخان بود.

روح الله صنعتکارفر در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ با اشاره به کودتای انگلیس در سوم اسفند سال 1299 در ایران اظهار کرد: در خصوص نقش استعمار پیر در کودتاهای ایران و دیگر کشورهای اسلامی می توان چند جلد کتاب نوشت و ساعتها صحبت کرد. انگلیس پس از آنکه  از احمدشاه قاجار ناامید شد به این نتیجه رسید او دیگر قادر به تامین منافعشان نیست بنابراین به بهانه کفایت نداشتن حکومت قاجاریه او را برکنار کردند. احمدشاهی که خودشان روی کار آورده بودند و در حکومت قاجاریه او را همراهی می کردند تا کیسه‌های خودشان را با چپاول و دزدی اموال و ثروت معادن ایران پر کنند.

کارشناس تاریخ سیاسی با بیان اینکه انگلیس شاهان ایران را براحتی جابجا می کردند، خاطرنشان کرد: وقتی دیدند که احمدشاه اهل عیاشی و سفرهای اروپایی است و نمی تواند کاملا منافع آنها را مهیا کند همانند دستمال کثیف و تاریخ مصرف گذشته کنار گذاشته و به این نتیجه رسیدند برای چپاول بیشتر ثروت ایران به یک دیکتاتور نیاز دارند بنابراین آیرون ساید انگلیسی را برای انجام این کار مامور کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انگلیس این طرح را همزمان در سه کشور ترکیه، افغانستان و ایران اجرا کرد افزود: انگلیس به این نتیجه رسیده بود که باید زور بالای سرمردم ایران باشد چون مردم ایران در اواخر حکومت قاجاریه بیدار شده و در قالب گروه هایی در برخی از مناطق کشور حرکت هایی را علیه قاجاریه شروع کرده بودند که مهمترین آنها انتقادات شدید شهید مدرس بود بنابراین برای خنثی کردن این حرکت ها به یک دیکتاتور نیاز داشتند.

صنعتکارفر اضافه کرد: تنها یک دیکتاتور بیسوادی که حرفی برای گفتن ندارد و تبعیت کامل داشته باشد می توانست در آن شرایط برای انگلیسی ها امنیت ایجاد کند تا بواسطه آن راحت تر اموال ایران را چپاول کنند بنابراین با برنامه ریزی، یک قزاق بیسواد را پیدا کرده و به سپهسالاری و وزارت رساندند و در نهایت سوم اسفند سال 1299 او را به عنوان موسس حکومت پهلوی بر تخت پادشاهی نشاندند.

وی با اشاره به خیانت‌های بیشمار رضاخان گفت: رضاخان در مدت 20 حکومت خود خیانت های بزرگی هم به فرهنگ و هم به اقتصاد و آبادانی ایران کرد او دراین 20 سال علاوه بر کشف حجاب و اجباری کردم کلاه پهلوی، تعداد زیادی از مردم و روحانیون را کشت در واقع کاملا سیاست های انگلیس را پیاده کرد تا آنها به خواسته های خود برسند.

کارشناس تاریخ سیاسی با تاکید بر اینکه انگلیس همیشه به دنبال استعمار کشورها بود تصریح کرد: افراد برای انگلیس مهم نبودند و فرقی نداشت تاریخ مصرف آدم ها تا زمانی بود که تبعیت کامل داشته باشند و آنها هم به منافع خود برسند. بعد از اینکه رضاخان در جریان جنگ جهانی از آنان سرپیچی کرد او را برکنار و به آفریقا تبعید کردند که همان جا هم مرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.