۱۸:۳۳ - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

کارشناس مسائل سیاسی:‏

اتحادیه اروپا کاملاً هماهنگ با آمریکا درباره برجام عمل می کند/ تنها راه عقلانی برای ایران خروج از برجام است

کارشناس سیاسی، با اشاره به اظهارات اخیر ماکرون مبنی بر ترجیح دادن آمریکا به ایران در برجام، اظهار کرد: اروپایی ها کاملاً هماهنگ با آمریکا عمل می کنند و قصد تحقق خواسته های آمریکا را دارند، تنها را عقلانی برای ایران، خروج از برجام است.

به گزارش شاهین پرس؛ پس از عهد شکنی و خروج ایالات متحده از توافقنامه برجام، در حالی که اتحادیه اروپا به ظاهر سعی در حفظ برجام را دارند و برخلاف عرف معمول به دنبال تضمین از طرف ایرانی برای پایبندی بر برجام را دارند، برخی از شرکت های بزرگ از جمله توتال بدلیل آنچه که منافع آنها گفته می شود قرارداد های خود با کشور ایران را لغو کرده اند. این درحالی است که «امانوئل ماکرون» در جدیدترین اظهار نظر اعلام کرده به خاطر ایران مقابل آمریکا نخواهد ایستاد و معتقد است که برنامه موشکی و اقدامات منطقه ای ایران نیز باید به برجام افزوده شود.

در حالی که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره توان اتحادیه اروپا در ایستادن در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز تردید کرده است، رئیس جمهور فرانسه در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان پس از مقایسه مزایای ماندن در ایران با خسارت ایستادن در برابر آمریکا، گفته است: اولا، به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت زیرا این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت های فرانسوی را نیز به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد.

حال باید دید تیم مذاکره کننده ایران در برابر این دو گانه انگاری اتحادیه اروپا چگونه رفتار خواهد کرد آما آنچه که مسلم است نباید منافع ملی، عزت و اقتدار ایران اسلامی فدای سیاست خصمانه و زیاده خواهی های غرب و آمریکا در قالب برجام شود.

محمود معلمی، در گفت و گو با شاهین پرس؛ درباره اظهارات امانوئل مکرون مبنی بر ترجیح دادن آمریکایی ها به ایران در برجام، اظهار کرد: قطعاً ارتباط دلاری اروپا و مناسبات اقتصادی و سیاسی ‏ آنها با آمریکا بسیار زیاد است و هیچ گاه آن ها ایران را بر آمریکا ترجیح نخواهند داد.

کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به قرارداد نفتی شرکت توتال فرانسه با ایران در پارس جنوبی، گفت: اخیراً شرکت توتال هم عنوان کرده که اگر حمایت و اجازه آمریکایی ها برای فعالیت در ایران را نداشته باشد، قطعاً نمی تواند در ایران کار کند و می تواند به کشوری مانند عربستان سعودی برود.

همه اقدامات کنونی اتحادیه اروپا مطابق با مسیری است که از قبل تعیین شده است

وی از هماهنگی کامل دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان با آمریکایی ها قبل خروج ترامپ از برجام خبر داد و تصریح کرد: همه اقدامات کنونی این سه دولت اروپایی مطابق با مسیری است که از قبل تعیین شده است، از یک طرف تأکید بر حفظ برجام و عمل ایران به تعهداتش دارند و از طرف دیگر هم اظهاراتی نظیر حرف های اخیر رییس جمهور فرانسه را مطرح می کنند که اولویت ما در برجام آمریکایی ها هستند.

معلمی، با اشاره به مکالمه تلفنی اخیر رئیس جمهور فرانسه با رییس جمهور ایران، افزود: مکرون در این مکالمه همان شروط ترامپ را برای ادامه برجام مطرح کرده است، یعنی می خواهند به متمم برجام دست پیدا کنند و درباره قدرت موشکی و منطقه ای ایران هم امتیازاتی بگیرند، همچنین غرب می خواهد برخی تعلیق های فعالیت هسته ای ایران را بسیار طولانی مدت کند.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه موگرینی هم هیچ تضمینی برای عمل کردن آمریکا و اروپا به تعهداتشان نداده است، ادامه داد: حتی اگر هم بخواهند تضمین هایی بدهند، در عمل شرکت ها می توانند در برابر خواست آمریکا عملی انجام دهند و این به معنای عدم تضمین قطعی است.

نظرات متفاوتی در بدنه دولت بر علیه اقدام  آمریکا وجود دارد/ تنها راه عقلانی برای ایران، خروج از برجام است

وی تنها راه عقلانی و منطقی ایران در برابر بازی آمریکا و اروپا را خروج از برجام دانست و ابراز کرد: البته نظرات متفاوتی در بدنه دولت برای واکنش به اقدام ترامپ و اروپا وجود دارد، عده ای موافق خروج از برجام هستند و عده ای هم هنوز قصد دارند تا در برجام باقی بمانند و با اروپایی ها ادامه دهند و حتی برای برجام دو و رسیدن به توافق جدید برنامه ریزی می کنند.

معلمی، بیان کرد: کاملا قابل پیش بینی بود که اگر آمریکایی ها متوجه شوند که در صورت خروج آن ها از برجام، ایران همچنان وفادار به توافق باقی می ماند، قطعاً از برجام خارج خواهند شد و همین طور مشخص بود که اگر آمریکا بداند که ایران هم بعد از خروج آمریکا از برجام خارج می شود، هیچ گاه دست به خروج نمی زد، متأسفانه غربی ها از برخی موضع گیری های دولت ایران متوجه شدند که باید از برجام خارج شوند.

کارشناس مسائل سیاسی، فرصت یک تا دو ماهه برای تنویر افکار عمومی نسبت به عدم پایبندی اروپایی ها به برجام را کافی دانست و گفت: در شریط کنونی هر کاری غیر از خروج ایران از برجام غیر عقلانی است و مجموعه دولت هم باید این حقیقت را بپذیرد.

اتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.