۰۹:۲۵ - یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵

سخنگوی شورای شهر اصفهان:

شرایط محیط زیست اصفهان پرمخاطره است

سخنگوی شورای شهر اصفهان شرایط محیط زیست اصفهان را پرمخاطره عنوان کرد و گفت: خشکی زاینده‌رود بر محیط زیست تاثیرات مخربی را گذاشته و از این رو نیازمند یک رویکرد همه جانبه هستیم.

به گزارش شاهین پرس، ندا واشیانی‌پور  در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه رشد سریع شهرنشینی موجب افزایش آلودگی در شهرها شده است، اظهار داشت: از سویی نیز افزایش جمعیت و نیاز به ملزومات اقتصادی و فنی نسبت به کاهش آلودگی‌ها دچار مشکل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طراحان شهری نقش اتومبیل را در نظام حمل و نقل شهری در دست بررسی دارند، اضافه کرد: این در حالی است که در شهر اصفهان به دلیل رشد بی رویه جمعیت و تملک آسان خودرو و افزایش روز افزون سفرهای شهری مدیریت شهری مجبور به تغییر سیمای شهر و راه‌اندازی بزرگراه‌ها شده که با این شرایط شهر روز به روز برای جولان خودروها گسترده‌تر می‌شود.

رشد و توسعه بزرگ‌راه‌ها در اصفهان زمینه ساز جولان خودروها در این شهر شد

سخنگوی شورای شهر اصفهان ابراز داشت: درحقیقیت در سال‌های گذشته هر چه بیشتر مدیریت شهری تمام شهرها به ساخت و توسعه بزرگراه‌ها و معابر شهری تمایل نشان داده به همان نسبت میزان تقاضای سفر شهری، میزان مصرف سوخت در شهرها، حجم تصادفات، آلودگی‌های محیطی و … بیشتر شد.

وی شرایط محیط زیست اصفهان را پرمخاطره عنوان کرد و ابراز داشت: خشکی زاینده‌رود بر محیط زیست اصفهان تاثیرات مخربی را گذاشته و از این رو اگر چه مسائل پیرامون محیط زیست نیازمند یک رویکرد منظم و همه جانبه است که باید توسط تمام بخش‌های دولتی، صنایع و جامعه اعمال شود اما این امر نیز نیازمند برنامه‌ریزی‌های آموزشی حساب شده و نقش شهروندان در کاهش و افزایش این قبیل مخاطرات نقشی کلیدی است.

واشیانی‌پور با اشاره به اینکه شهر اصفهان با چالش‌های متعددی از جمله استقرار صنایع بزرگ، استقرار واحدهای عمده تولید و توزیع کالا، آلودگی هوا و شرایط زیست محیطی نامناسب و ترافیک رو به رو است، اضافه کرد: این صنایع قسمت اعظم پول، منابع و انرژی را به خود اختصاص داده و علیرغم بسیاری از طرح‌های خلاقانه‌ای همچون سه شنبه‌های بدون خودرو که در کشور به عنوان نمونه و الگو از آن استفاده شده و تبلیغات بسیار در خصوص تشویق مردم به دوچرخه سواری اما همچنان شهروندان‌مان از آلودگی هوا رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه همه اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال یکدیگر و همچنین محیط زیست مسئول هستند، اظهار داشت: از این رو همگان موظفند در بحران آلودگی هوا حقوق شهروندی را رعایت کنند و حتی الامکان از سیستم حمل و نقل شهری استفاده کنند و در صورت استفاده از خودروهای شخصی، کوتاهترین سفرهای شهری را داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه متخصصان علوم مختلف پزشکی به این نتیجه رسیدند که عوارض ناشی از آلایندگی هوا می‌تواند شهروندان را سال‌ها درگیر کند، اضافه کرد: این آلاینده‌ها می‌تواند بر دستگاه‌های داخلی بدن همچون دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفسی و همچنین اندام‌های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم، اثرات مخربی داشته باشد و موجب بروز بیماری‌های مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و بعضا بیماری‌های صعب العلاج و لاعلاجی مانند برخی از سرطان‌ها شود که در این رابطه کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماریهای خاص بسیار در معرض خطرند.

ردپای آلودگی در افسردگی شهروندان دیده می‌شود

وی با بیان اینکه امروزه شایع‌ترین بیماری که در شهرهای بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا می‌کند، بیمارهای تنفسی و در رأس آنها آسم است، ادامه داد: احتمال سرطان در بچه‌هایی که در مناطق آلوده زندگی می ‌کنند، بیشتر است.

واشیانی‌پور با اشاره به اینکه بر اساس مستندات علمی آلودگی هوا در بیماری‌های روحی و روانی نیز تاثیر بسزایی دارد، ابراز داشت: در بسیاری از افسردگی‌ها در شهرهای بزرگ ردپایی از آلودگی هوا دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت مردم و سمن‌های فعال محیط زیست امکان پذیر نیست، اضافه کرد: همچنین برای رفع معضل آلودگی هوا نیازمند برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت تاثیرگذار در حوزه آلودگی هوا هستیم.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.