۱۵:۱۶ - یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵

بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری درخصوص حجاب؛

در مساله‏ زن از دنیا طلبکاریم؛ ما مدعى دنیاییم!

«موسسات وابسته به سازمان ملل یا غیر آنها یا فلان مجموعه‏ روزنامه‏ نگار بیایند به اسم حقوق بشر، موضوع حجاب و بعضى از این قبیل چیزها را زیر سوال بکشند و اظهار طلبکارى کنند، این واقعیت قضیه را عوض نمی‌کند. ما از دنیا طلبکاریم.
دنیا که عرض می‌کنم، یعنى دنیاى غرب. ما هستیم که به دنیا خطاب می‌کنیم و می‌گوییم: شما به بشریت عموما و به زن خصوصا خیانت کرده‏ اید»

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ رضاخان قلدر وقتى خواست از غرب براى ما سوغات بیاورد، اولین چیزى که آورد، عبارت از لباس و رفع حجاب بود؛ آن هم با زور سر نیزه و همان قلدرىِ قزّاقىِ خودش! لباس‌ها نباید بلند باشد؛ باید کوتاه باشد؛ کلاه باید این‏طورى باشد؛ بعد همان را هم عوض کردند: اصلا باید کلاه شاپو باشد! اگر کسى جرات میکرد غیر از کلاه پهلوى – کلاهى که آن موقع با این عنوان شناخته مى‏شد – کلاه دیگرى سرش بگذارد، یا غیر از لباس کوتاه چیزى بپوشد، باید کتک مى‏خورد و طرد مى‏شد. این چیزها را از غرب گرفتند!
بر کسی پوشیده نیست که حجاب یک دستور دینی و از مسایل کلیدی و مهم جامعه است که هم به زنان و مردان جامعه مربوط می‌شود.
و البته در مقابل مساله حجاب، مقوله بی حجابی مطرح می‌گردد که شاید بتوان گفت بیش از نیمی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از همین مساله نشات می گیرد. لذا؛ بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری درمورد حجاب می‌تواند راهگشا و مبین خوبی در خصوص این مهم باشد.

به فرموده مقام معظم رهبری حفظه الله؛ حضرت امام (ره) تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از کشف حجاب به ایران بودند؛ چنانچه ایشان فرمودند: «امام (ره) آن مرد شجاع و بی نظیری بود که مساله حجاب را به این مملکت برگرداند. هیچ کس دیگری غیر از امام نمی‌توانست این کار را بکند این هم یکی از اختصاصات امام. اگر غیر از امام هر کس دیگر بود از همین آقایان، بزرگان، عرض می‎کنم که مقدسین علماء، چه وچه و چه، هیچکس جرات نمی‌‎کرد که بگوید مردم باحجاب بیایند بیرون، امام همان ماه‌های اوّل پیروزی انقلاب گفتند باید مردم با حجاب بیایند.» (سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه ـ ۱۴/۱۲/۷۶ )
بی حجابی به عنوان یک معضل نه تنها برای افراد بی حجاب ایجاد مشکل می‌کند بلکه تمام افراد جامعه را در این مساله درگیر می‌سازد.

معظم له می‌فرماید: امام(ره) کشف حجاب و ایجاد اقلیتی از زنان و دخترکان خیابان گرد را از بزرگترین خیانت‌های رژیم طاغوت می‌دانستند و آن را از جنایات بزرگ رضا شاه می‌خواندند که باید در نظام اسلامی با آن مقابله شود و می‌فرمود: «آن شقىّ جنایتکار( رضا قُلدر) دست به یک جنایت زد و آن جنایت کشف حجاب بود؛ و به جاى اینکه نیمى از جمعیت ایران را فعال کند آن نیم دیگرى هم که نیمه مردان بود به ‏طور بسیار زیادى از فعالیت انداختند و این عروسک‌هایى که درست کردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابان‌ها راه انداختند، آنهایى که در ادارات بودند، سایر افرادى که در ادارات بودند را هم از کارهاى خودشان بازداشتند و آنهایى که در خیابان‌ها رها بودند، جوان‌هاى ما را به فساد کشاندند و فعالیت جوان‌هاى ما را از دست آنها گرفتند.» صحیفه نور ج‏۱۷ ۵۹
و در یک کلام، حضرت امام (ره)برای حفظ ارزش بانوان و به بازی گرفته نشدن شخصیت آنان در جامعه بر حجاب تاکید می‌کردند و می‌فرمودند: «و البته باید توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزش‌هاى شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى این است که، آن ارزش‌هاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‏هاى شیطانى یا دست‌هاى فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال مى‏شدند اینها، این ارزش‌ها زنده بشود.» صحیفه نور ج‏۱۹ ۱۸۵

مساله پوشش وحفظ عفاف خاص دنیای اسلام وحتی دنیای ادیان نیست. براساس زمینه فطری، حتی جوامع اولیه وبه دور ازتمدن ومذهب هم آن را مورد توجه خود قرار داده‌اند. بنابراین، مساله پوشش وعفاف درهمه جوامع وملل به صورت‌های گوناگون وجود داشته است، اما با آمدن اسلام این مساله به عنوان یک حکم تکلیفی وضروری برای زنان تعیین گردید.

آیت الله خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود اشاره می‌کنند« حالا موسسات وابسته به سازمان ملل یا غیر آنها یا فلان مجموعه‏ روزنامه‏ نگار بیایند به اسم حقوق بشر، موضوع حجاب و بعضى از این قبیل چیزها را زیر سوال بکشند و اظهار طلبکارى کنند، این واقعیت قضیه را عوض نمی‌کند. ما از دنیا طلبکاریم.

دنیا که عرض می‌کنم، یعنى دنیاى غرب. ما هستیم که به دنیا خطاب می‌کنیم و می‌گوییم: شما به بشریت عموما و به زن خصوصا خیانت کرده‏ اید؛ با کشاندن زن و مرد به وادى ابتلائات جنسى و برافروختن و دامن زدن به آتش زیاده‏ رویهاى جنسی بى‏ قانون و بى‏ نظم در جامعه، با آوردن زن به شکل متبرج به وسط میدان.
معلوم است که زن، آن بخش زیباى آفرینش بشر است. این بخش زیبا به طور طبیعى با اندکى در پرده بودن همراه است؛ این خاصیت این بخش زیبا و لطیف وجود انسانى است. این پرده را دریدن و آنچه را که باید با نظم و قانون پیگیرى شود – آن نیاز غریزى انسانى، چه در زن و چه در مرد – بى ‏قانون و بى‏ نظم در جامعه رواج دادن، بزرگترین خیانتى است که در درجه‏ اول به زن و در درجه‏ بعد به همه‏ بشریت – زن و مرد – انجام گرفته؛ این کار را سیاست هاى غربى کرده‏اند.»
با توجه به بیانات رهبری؛‌ آنچه در مورد معنای عفاف گفته شده به طور دقیق مشخص می‌گردد. عفاف در لغت به معنای خودداری از چیزی که حلال نیست و یا خودداری از گفتار یا کرداری که جایز و شایسته نیست، تعریف شده است. ومطابق این معنا، عفاف در مفهوم عام خود عبارت از خویشتن داری در مقابل هر نوع تمایل افراطی نفسانی است.

زعیم امت مسلمان جهان معتقد است ؛ ریشه کن کردن فرهنگ ملی از طریق فراگیر کردن بی بند و باری، عیاشی و هرزگی در میان یک ملت؛ هدفی است که دشمنان درپی تحقق آن هستند. به‌طور مشخص دوران رضاخان سرآغام تهاجم فرهنگی در کشور ماست و بزرگ‌ترین قدم‌ها به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت در جهت سلطه غرب بر ایران در همین دوران بر داشته شد و با این بهانه که زن با چادر نمی‎تواند عالم و دانشمند شود و درفعالیت‌های اجتماعی شرکت کند، چادرها را از سر زنان برداشتند. اما در عین حال دردوران رضاخان و پسرش هرگز به عموم زنان اجازه شرکت فعالانه در حرکت‌های اجتماعی و سیاسی داده نشد و آن روزی که زنان ایران، وارد میدان مبارزه و صحنه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شدند و کشور را با دست توانای خود به پیش بردند، چادر به سر کردند. (در دیدار نویسندگان، صاحبنظران و کارکنان رسانه‌های گروهی، ۲۱/۵/۱۳۷۱)

ایشان همچنین می‌فرماید: همیشه به شکل غلطى در نظام‌هاى طاغوتى به زن نگاه شده؛ امروز در غرب هم همین جور است. حالا عده‌اى از زنان – مثل خیلى از مردان – در همین نظام‌هاى غربى شخصیت‌هاى برجسته و محترم و پاکیزه‌اى ممکن است در بیایند، لیکن نگاه عمومى به زن که در فرهنگ غربى نهادینه شده، نگاه غلطى است؛ نگاه ابزارى است، نگاه اهانت‌آمیز است. از نظر غرب، علت این که شما نباید توى چادر باشید، نباید حجاب داشته باشید، این نیست که آزاد باشید. شما دارید می‌گویید من با حجاب هم آزادى دارم. او چیز دیگرى مورد نظرش است؛ زن را براى نوازش چشم مرد، براى بهره‌ورى نامشروع مرد، می‌خواهند به شکل خاصى در جامعه ظاهر بشود. این، بزرگ‌ترین اهانت به زن است؛ حالا ولو با چندین لفاف تعارف‌آمیز این را بپوشانند و اسم‌هاى دیگرى رویش بگذارند.( بیانات در دیدار جمعى از بانوان قرآن‌پژوه کشور،‌۲۸/۷/۱۳۸۸)

بر این اساس معلوم می‌شود ، عفاف به صنف خاصی اختصاص ندارد و برای زن و مرد یک فضیلت اخلاقی به شمار می‌آید. ادیان الهی نیز بر این ملکه نفسانی تاکید داشته و از پیروان خود پای بندی به آن را درخواست می‌کنند.
حجاب و عفاف لازم و ملزوم یکدیگر بوده و جدایی ناپذیر هستند. حجاب نیز؛ به معنای حائل، پرده، پنهان کردن و منع از تلاقی است.

از دیدگاه اسلام؛ حجاب، به مفهوم محدود کردن فعالیت‌های اجتماعی زن نیست، بلکه زن می‌تواند با رعایت پوشش و حفظ حدود آن در جامعه حضوری فعال داشته باشد.
بر طبق آیات، قرآن کریم فلسفه پوشش را نوعی حرمت بخشی و احترام گذاردن به زن می‌داند زیرا او را از نگاه‌های آلوده و شهوانی حفظ می‌کند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به حجاب برتر، می‌فرمایند: «‌… مراد همین چادر ایرانىِ خود ماست – حقیقتا حجاب برتر است؛ هیچ تردیدى در این نباید داشت. البته من هیچ وقت نگفتم که چادر را در جایى اجبارى کنند؛ اما همیشه گفته‌ام که چادر یک حجاب ایرانى است و زن ایرانى این را انتخاب کرده و خوب حجابى هم هست و مى‌تواند کاملا حفاظ و حجاب داشته باشد. حالا بعضی‌ها هستند که از هرچه ایرانى و خودى است، ناراحتند و دل‌شان را مى‌زند؛ دل‌شان مى‌خواهد سراغ چیزهایى بروند که از خودى بودن دورتر است! به‌هرحال اگر حجاب را حفظ کنند، باز هم خلاف شرعى انجام نداده‌اند؛ منتهی چیز بهترى را از دست داده‌اند.

از لحاظ اجتماعى هم روى همین مساله‌ کیفیت حجاب تکیه کنید؛ به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید؛ آن چیزى که به نظرتان درست است، آن را بگویید؛ این دغدغه را هم که این‌ها مى‌آیند تمایل به حجاب را در دلِ مردم از بین مى‌برند، نداشته باشید؛ حجاب از بین نمى‌رود. البته اگر قدرتى مثل قدرت رضاخانى بالاى سرش باشد، یا آن طور که شنیدم در بعضى از کشورها مثل تونس کسى حق ندارد در خیابان با حجاب باشد و اصلا حقوق بشر هم در این‌جا دیگر مطرح نیست که چرا مردم را مجبور کردید بى‌حجاب باشند – کسانى که مسوول این چیزها هستند، همین‌طور تماشا مى‌کنند و حرفى هم نمى‌زنند! – بالاخره همان کشف حجاب دوران رضاخانى پیش مى‌آید؛ اما به مجرد آن‌که این زور برداشته شود، مردم به سمت حجاب برمى‌گردند.
حجاب، ارزشى است منطبق با طبیعت انسان. برهنگى و حرکت به سمت اختلاطِ هرچه بیش تر دو جنس با یکدیگر و افشاء شدن این‌ها در مقابل یکدیگر، یک حرکت خلاف طبیعى و خلاف خواست انسانى است. شرع مقدس اسلام هم براى این حدودى را معین و مشخص کرده و کسانى که معتقد و مومن هستند، نمى‌شود که این‌طورى با حجاب برخورد کنند. البته ممکن است کسانى بى‌خبر و بى‌اطلاع باشند؛ بایستى این‌ها را با حجاب آشنا کرد.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه ای(حفظه الله تعالی) در تبیین مساله ی عفاف زنان می‌فرمایند: «هر حرکتى که براى دفاع از زنان انجام مى‏گیرد، باید رکن اصلى آن رعایت عفاف زن باشد. در غرب به خاطر این‏ که به این نکته توجه نشد – یعنى مساله عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنایى نکردند – کار به این بى‏بند و باری‌ها کشید … عفت در زن، وسیله‏اى براى تعالى و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتى در چشم خودِ مردان شهوتران و بى‏بند و بار است …
این مساله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگهداشته شود. اسلام به مساله عفاف زن اهمیت میدهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند. منتهی چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانى و برترى جسمانى، مى‏تواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روى عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است. شما امروز هم که در دنیا نگاه کنید، مى‏بینید یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، همین است که مردان با تکیه به زورمندى خودشان، به عفت زن تعدى و تجاوز مى‏کنند. اسلام اینها را ملاحظه مى‏کند. مساله حجاب که این همه مورد توجه اسلام است، به خاطر اینهاست.

ایشان بر اهمیت مساله عفاف و حجاب تاکید می کنند و می‌گویند: «همیشه ما در طول زمان هر وقت گفتیم حجاب و عفت عده‌ای گفتند آقا حجاب به عفت چه کار دارد؟ خیلی ها حجاب دارند عفت ندارند، خیلی ها هم عفت دارند حجاب ندارند.
در طول زمان هر وقت ما این حرف را می‌گفتیم بعضی این را می‌گویند در حالی که این حرف درستی نیست، عفت یک چیز است حجاب یک چیز دیگر…اما عفت آن چیز غیر قابل دسترسی و غیر قابل تاثیر پذیری و آن صخره آسیب نا پذیر در انسان نیست، مثل همه خلقیات و خصلت‌های انسانی در معرض تهاجم قرار می‌گیرد.

یکی از چیزهایی که می‌تواند آنرا از تهاجم به دور بدارد و عفاف زن و طهارت او و تقوای او و حالت پرهیز و عصمت را در او نگه دارد، نداشتن معاشرت نامناسب در محیط زندگی و محیط کار و محیط جامعه است.معاشرت نامناسب یعنی معاشرتی که در او جهات فرهنگی و اخلاقی خاص رعایت نشدن باشد.

آن چیزی که می‌تواند به این نگه داری و مصون سازی و جدا سازی کمک کند حجاب است. بهترین چیز حجاب است، حجاب از طرف زن و حجاب از طرف مرد. حجاب مرد هم نگاه نکردن است، حجاب یعنی مانع یعنی فاصل در زن…
بیانات مقام معظم رهبری در سمینار نقش زن در جامعه ۱۱ اسفند ۶۲

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش دشمن برای استفاده از نقاط ضعف تاکید می‌کنند؛‌ انسان در معرض آسیب قرار دارد و همه باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم برخی مظاهرِ خودنمایی، بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.
بر همین اساس، حجاب و پوشش اسلامی که یکی از اوامر انسان ساز الهی و یکی از احکام حیات بخش اسلام در زندگی طیبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتنی بر نیازها و شرایط روانی او و زمینه ساز پویایی و کمال انسانی فرد و جامعه است.
رعایت حجاب نه تنها برای خود زن ارزش می‌‌آفریند ، بلکه می‌تواند خانواده، اجتماع و … را نیز تحت تاثیر قرار دهد . همان طور که رعایت آن به عنوان یک امر ضروری می‌تواند مفید باشد،‌ عدم رعایت آن نیز پیامدهایی منفی را به همراه دارد.
آنچه می‌تواند جامعه‌ای را از این آسیب‌های شوم مصون داشته وحفظ کند، ترویج فرهنگ دقیق عفاف و تبیین ابعاد مختلف آن درجامعه است.

تنظیم از مهری فروغی

منبع:صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.