۱۱:۰۷ - سه شنبه ۰۸ تیر ۱۳۹۵

در فصل ثبت نام مدارس تکرار می شود؛

مدیران مدارس والدین را به شکل خودپرداز می بینند/ درس خواندن به شرط پول زور

روزهای پرداخت پول زور برای درس خواندن آغاز شده پولهایی که با عرق پیشانی به دست آمده و حساب های مدارس را شارژ می کند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛   دریافت پول اجباری در مدارس دولتی و هیئت امنایی ممنوع است این تنها جمله ای است که در دولت های مختلف تغییر نکرده و همه تکرار می کنند اما جزو هزاران جمله ای به شمار می رود که برای اجرای آن اجباری در کار نیست.

اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش را رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد»

روزهای طاقت فرسا برای والدینی که مدیران مدارس آنها را به شکل خودپردازهایی می بینند که در طول سال به عناوین مختلف می توانند با واریز وجه حساب مدرسه را شارژ کنند و در ازای آن اجازه تحصیل به فرزندشان داده شود چند روزی است با ثبت نام مدارس آغاز شده و ۹ ماه هم ادامه دارد و در این میان حلقه مفقوده عدالتی است که از نظر مدیران از طریق نظارت در حال اجراست عدالتی که هیچ گاه دارا و ندار نمی شناسد و جیب خالی پدران کارگر را نمی بیند.

شهریه های چند صد هزار تومانی ثبت نام  آن هم برای مدارس دولتی نشان می دهد این قانون تنها بر روی کاغذ مانده و مانند هزاران قانون ریز و درشت دیگری که در بخش های مختلف خبری از اجرای آنها نیست برای اجرا نوشته نشده است.

اگر خانواده ای مرفه باشد که حتی نگاه به لیست مدارس دولتی با آن همه جمعیت و کیفیت تدریس نه چندان رضایت بخش و برخوردهای طلب کارانه کادر آموزشی نمی اندازد و حاضر است چند میلیون تومان هزینه کند تا فرزندش در مدرسه ای با امکانات مطلوبتر و احترام بهتر تحصیل کند اما مشکل از جایی شروع می شود که عمده خانواده ها آنهم در این شرایط اقتصادی از روی ناچاری شرایط نصف و نیمه مدارس دولتی را قبول می کنند و دل خوش می کنند به اینکه تحصیل در مدارس دولتی رایگان است اما زمان ثبت نام با شهریه های چند صد هزار تومانی روبرو می شوند و راه دومی برای انتخاب ندارند.

یک هفته از آغاز مهلت ثبت نام در مدارس که قرار است از ابتدای ورود به آن تا زمان فارغ التحصیل شدن رایگان باشد می گذرد و مسوولان آموزش و پرورش اعلام کرده اند که قرار نیست هیچ مدرسه ای با دریافت پول ثبت نام انجام دهد اما ۳۰ سال است که رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی تبدیل به رویا شده است.

هرچقدر در سایت سازمان آموزش و پرورش جست و جو می کنیم خبری از اعلام مبلغ شهریه برای پیش ثبت نام دانش آموزان مدارس دولتی دیده نمی شود و از سوی دیگر مدیران مدارس می گویند به دستور آموزش و پرورش هزینه ها برای کمک به مدرسه و تامین امکانات دریافت می شود اما این مدارس هر سال با دریافت هزینه های گزاف که شاید حاصل چندین روز کار یک پدر کارگر و یا کارمند است حتی یک قدم هم در ارائه امکانات پیش رفت نمی کنند و در این میان هیچ کس پاسخگوی این آشفته بازار شهریه مدارس نیست.

ادعای فعال بودن تیم‌های بازرسی و نظارت اداره کل آموزش و پرورش آنهم به طور مستمر برای بررسی عملکرد این مدارس یک چیز را نشان می دهد و اعتراض هایی که در صف رسیدگی مانده و پولهایی که برخی از مدارس دولتی به بهانه‌های مختلف و البته تحت عناوین و عباراتی غیر از شهریه از خانواده‌ها درخواست می کنند و کمترین آن بیش از ۵۰۰ هزار تومان است چیز دیگری را ثابت می کند.

حکایت پر درد شهروندان از پول های زوری که باید در این اوضاع اقتصادی پرداخت کنند و برای آنهایی که چند فرزند دارند تبدیل به کابوس شده تمامی ندارد و این دغدغه ها هر سال تکرار می شود و پاسخ مدیران آموزش و پرورش انکار وجود این مشکل و ادعای رسیدگی به آن است که به نظر می رسد مدارس محل سکونت مدیران تنها خالی از این مشکلات است و یا گذرشان برای ثبت نام به مدرسه نیفتاده تا نا کارآمدی سیستم نظارتی بازرسان مدارس برایشان روشن شود.

اما طرف دیگر ماجرا مدارس غیر دولتی است  که در سالهای اخیر مانند قارچ در هر کوچه و خیابانی دیده می شوند و بیشتر به قفس شباهت دارند تا به مدرسه نا نشان هم  در روغن است هرچند مدیران این مدارس باید طبق اعداد و ارقام اعلام شده از سوی آموزش و پرورش هزینه دریافت کنند که این هزینه در مناطق مختلف متفاوت است اما به بهانه غیر دولتی بودن و ارائه امکانات ویژه از خانواده ها درخواست های میلیونی برای یک سال تحصیل فرزنداشان دارند.

این روزها بیش تر از اینکه به کیفیت تحصیلی دانش آموز توجه شود و به نیازهای روحی محصل در فضای مدرسه دقت شود همه چیز با پول گره خورده و خبری از اجرای قانون و نظارت کافی نیست.

منبع:صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.