با توجه به قرار داشتن در روز حزیران؛
امروز روزهداران بعد از افطار حجامت کنند
امروز بهترین روز سال برای انجام حجامت است که به نام روز حزیران معروف است.
به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ با توجه به اینکه امروز بهترین روز سال برای برای انجام حجامت است که به نام روز حزیران معروف است با رضا صیادی، محقق طب سنتی گفتوگویی انجام دادیم.
وی با بیان اینکه ماه حزیران ماه نهم از ماههای رومی است که پس از ماه ایار است، گفت: در میان ماههای رومی چهار ماه را سی روز محاسبه میکنند که یکی از این چهار ماه حزیران است.
صیادی، ادامه داد: بهترین زمان برای حجامت بر اساس گفته دانشمندان و روایات اهل بیت(ع) همین ماه رومی حزیران است که بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه میشود.
این محقق طب سنتی در ادامه با بیان اینکه حزیران در سال جاری مصادف با روزهای سه شنبه ۳۰ خرداد ماه و سه شنبه ۶ تیر ماه است، گفت: بر طبق محاسبه سالنامه نجومی، روزهای ۷ و ۱۴ حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا(ع) از بهترین ایّام حجامت هستند، با روزهای یک شنبه ۳۰ خرداد و ۶ تیر ۱۳۹۵ مصادفند؛ امّا بر طبق محاسبه بعضی تقویمها، روزهای ۷ و ۱۴ حزیران، با روزهای شنبه ۲۹ خرداد و ۵ تیر ۱۳۹۵ مصادف هستند.
وی افزود: چون امسال این ایام مصادف با ماه مبارک رمضان شده و انجام حجامت در حالت گرسنگی و روزه داری باعث کاهش اثرات مثبت حجامت و ضعف احتمالی روزه دار میشود، لذا بهتر است در این ماه تنها کسانی حجامت کنند که به هر دلیلی (مانند سفر اختیاری به حد مسافت) قادر به روزه داری نیستند و سایر افراد نیز میتوانند بعد از افطار، اقدام به حجامت کنند.
در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دو دسته حجامت خشک یا بادکشی و حجامتتر تقسیم میشود:
حجامت خشک: نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمیشود، بلکه تنها عمل مکش یا Suction روی پوست انجام میشود. حجامت خشک خود بر دو قسم است: اول سرد و خشک و دوم گرم و خشک.
حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف میباشد. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام میشود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد. اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها میشود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.
حجامتتر با خارج کردن مقداری از خون بیمار همراه میباشد. حجامتتر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت است، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است.
امام صادق (ع فرمودند: رسول خدا (ص) در سه نقطه حجامت میفرمود: سر، بین دو کتف و کمر.
نوع دیگر حجامت موضعی است که بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام میشود؛ از جمله حجامت روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد؛ این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهمترین و رایجترین آنها همان خونگیری از میان دو کتف است؛ ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود؛ مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز میگردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است؛ همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت سادهای از پشت گوش آنها انجام میشود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش مییابد.
حجامتهای دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت میگیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوشهای صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیهها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزکپا و غیره.
منبع:دانا