۰۸:۳۰ - یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

میلاد حضرت زینب سلام الله علیها؛

الگوگیری از حیات طیبه حضرت زینب

تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) این مطلب را گواه است، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دختری است نجیب که قد و بالای او را کسی ندیده، صدای او را کمتر کسی شنیده. پشتوانه ی پدرش هست و همسرش و فرزندانش که این خود کم چیزی نیست.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ به نقل از صاحب نیوز، اینکه آیا یک زن می تواند در موقعیت های سیاسی مشارکت کند به معنای نقش ایفا کردن ، امروزه تا حدی پذیرفته عموم هست. البته برخی به ناچار و برخی هم به طور طبیعی و نیز گروه هایی هم به جایگاه افراطی زنان در صحنه سیاست توجه میکنند.

جایگاه زن در سیاست خصوصا کرسی مجلس شورای اسلامی چیست؟
برخی چنین تصور میکنند این بحث منحصرا مرتبط با فقه اسلامی است و فقه است که متکفل این بحث می باشد.اما می توان در سیره اهل بیت نیز این جایگاه را جستجو کرد، جایگاهی که در فقه حد و مرز های آن بیان شده و در سیره نقش فعال آن.

بالطبع با همه حفظ حد و مرزها می بینیم زینب کبری(سلام الله علیها) با رفتار خود به ترسیم این جایگاه می پردازند. آنچه که مسلم است آن است که اینها تنها یک رفتار ساده و از روی وظیفه نیست. بلکه همه امید جریان حق اسلامی متوجه حضرت است. ایشان باید بتوانند با بهترین ابزارهای ارتباطی و بهترین شیوه ها پیام عاشورا را منتقل کنند و الا دیگر از دین ناب خبری نخواهد ماند. زینب کبری می بایست در هر موقعیتی با شناخت بهترین روش انتقال معارف آن پرده واقعی عاشورا را منتقل کند و این کارها را نیز انجام دادند. نتیجه را هم هنوز داریم می بینیم.

آنچه اینجا از نقل این حماسه میخواهیم استفاده کنیم آن است که زن باید وقتی گام در صحنه بگذارد که کار از دست مردان خارج شده است. مردانی دست بسته یا ترور جانی شده اند و یا ترور شخصیتی. و الا تا وقتی مردانی هستند، زن میتواند پشتوانه همین مردان باشند.

تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) این مطلب را گواه است، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دختری است نجیب که قد و بالای او را کسی ندیده، صدای او را کمتر کسی شنیده. پشتوانه ی پدرش هست و همسرش و فرزندانش که این خود کم چیزی نیست. آن قدر که رسول خدا خطاب کرد ام ابیها. آن قدر که تا بود علی(علیه السلام) با چاه کاری نداشت.

واقعیت آن است که همان نقش دختری یا همسری یا پدری را ایفا کردن کم اهمیت نیست. و شاید اگه همه زنان به این جایگاه به درستی متمسک میشدند شاید مردان جامعه روی خوشی به باطل نشان نمی دادند.

البته علاوه بر لحظه هایی که دیگر از مردان کاری نیست.فرصت هایی است که از مردان به تنهایی کاری بر نمی آید. آنجا هم نقش زن در جامعه پر رنگ خواهد شد. زن می تواند بیاید به حفظ جایگاه عفیفانه خود دوشادوش مردان به ثبات حق کمک کند. و باطل را نابود کند.

با توجه به آنچه که در بالا ارائه شد میتوان چنین استفاده کرد که در جامعه امروز آیا حضور زنان در انتخابات ضروری می باشد یا خیر؟
قطعا پاسخ واضح است در جامعه ای که نامرد به شکل مرد خودنمایی میکند. در جامعه ای که از هر طرف مورد هجوم دشمنان است. وظیفه زنان است که ضمن حفظ جایگاه مادری و همسری پر کنند. البته این یک شرط اساسی دارد و آن این است که این زن نقش همان مرد را به عهده نگیرد. چرا که مردانی هستند. در این صورت که زن زینب گونه میتواند با نقش فعال خود جامعه را بهبود بخشد میتواند حضور داشته باشد ولی اگر میخواهد تنها کرسی را به عهده بگیری چه وظیفه ای و چه کشکی؟ زن مجاز است احساس تکیف کند آنجا که در خود احساس می کند به همه فنون مسلط باشد. در همین راستا مقام معظم رهبری می فرمایند:

«هویّت اسلامى این است که زن در عین این‌که هویّت و خصوصیت زنانه خود را حفظ مى‌کند – که طبیعت و فطرت است و براى هر جنسى خصوصیات آن جنس ارزش است- یعنى آن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقّت را، آن صفا و درخشندگى زنانه را براى خود حفظ مى‌کند، درعین‌حال، هم باید در میدان ارزش هاى معنوى – مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرّب به خدا، مثل معرفت الهى و سیر وادی هاى عرفان- پیشروى کند، هم در عرصه ی مسائل اجتماعى و سیاسى و ایستادگى و صبر و مقاومت و حضور سیاسى و خواست سیاسى و درک و هوش سیاسى، شناخت کشور خود، شناخت آینده خود، شناخت هدف هاى ملى و بزرگ و اهداف اسلامى مربوط به کشورهاى اسلامى و ملت¬هاى اسلامى، شناخت توطئه‌هاى دشمن، شناخت دشمن، شناخت روش¬هاى دشمن باید روزبه‌روز پیشرفت کند و هم در زمینه ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده باید پیشرفت داشته باشد. اگر قوانینى لازم است، اگر تصحیح و اصلاحى در مسائلى که به این‌جا منتهى مى‌شود،

لازم است، زنان، زنان باسواد، زنان آگاه، زنان بامعرفت، در همه ی این میدان ها بایستى پیشروى کنند؛ الگوى زن را نشان بدهند؛ بگویند زن مسلمان زنى است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگى خود را، ظرافتها و رقّت ها و لطافت هاى خود را حفظ مى‌کند؛ هم از حق خود دفاع مى‌کند؛ هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرّب به خدا پیشروى مى‌کند و شخصیت هاى برجسته‌اى را نشان مى‌دهد و هم در میدان سیاسى حضور دارد. این مى‌شود الگویى براى زنان.»
در چنین فضایی کار دشوار میشود نقش زن هم راهبردی میشود و هم موثر.

البته شکی نیست اگر زنی با چنین شرایطی پا به میدان بگذارد قطعا راه حضرت زینب را توانسته است ادامه دهد و خط باطلی بر حرکتهای باطل کشاند.
البته باید توجه داشت که مهمترین وظیفه هر زن حفظ جایگاه خانواده و تقویت آن می باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.