۲۰:۱۵ - جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲

مشروح کامل خطبه‌های نماز جمعه 27 دی شاهین شهر

ایجاد فرقه های مختلف و رودر رو قرار دادن مسلمانان با یکدیگر در نظم نوین آمریکا

آنچه که از مبانی اسلام فراگرفته ایم و اسلام روی آن تاکید فراوانی دارد مساله وحدت است و آنچه که دشمنان به آن دامن می زنند تفرقه و حتی جنگ بین مذاهب است.

921027

 

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، نماز جمعه این هفته شاهین شهر با حضور گسترده اقشار مختلف مردم دین مدار شاهین شهر و به امامت حجة الاسلام ملکیان امام جمعه شهر اقامه شد.

مشروح خطبه‌های نماز جمعه 

ایها الاخوانی المومنون و اخواتی المومنات سلام علیکم و رحمه الله.
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لا یبلغ  مدحته القائلون ولایودی حقه المجتهدون ، اسئله راجیاً و اثنی علیه حامداً اللهم صل و سلم وزد و بارک علی محمد و آل محمد (ص) کما صلیت و بارکت و ترحمت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمیدٌ مجید. اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله فی السّر و العلانیّه .
در آستانه میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت ختمی  مرتبت و همچنین میلاد مسعود رییس مذهب تشیع حضرت امام صادق (ع) قرار گرفته ایم که این دو میلاد را خدمت امام زمان مقام معظم رهبری و شما عزیزان نمازگزار تبریک و تهنیت عرض می کنم.شب و روز میلاد با سعادت پیامبر اکرم از شریفترین ایام است چون اتفاق بزرگی در این شب در کنار خانه توحید افتاده است و اتفاقاتی که در آن شب افتاد آن هم در یک مکان و یک جا کم نظیر است.

 

از باب اینکه بحث ما در خطبه اول پیرامون سبک زندگی اسلامی هست و این روز هم به عنوان روز اخلاق و مهرورزی نامیده شده است. و از باب اینکه بهترین راه برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی اسوه قرار دادن بزرگان دین و مخصوصا نبی مکرم اسلام که قرآن در باره او فرموده است لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه. اسوه و سرمشق خوب در وجود پیامبراکرم است و او اخلاق وروشش بگونه ای است که اگر بگوییم معجزه است اغراق نکرده ایم.چون خداوند درباره او فرموده است: انک لعلی خلق عظیم.اخلاق عظیمی را پیامبر دارابود.درحالی که خدا اخلاق پیامبر را عظیم دانسته است، و تمام دنیارا فرموده متاع قلیل.

اما سیره اخلاقی پیامبر را می توان در سه بخش خلاصه کرد.اخلاق فردی اخلاق اجتماعی واخلاق حکومتی. اما اخلاق شخصی آن حضرت:

 

1- آراستگی ظاهری آن حضرت که وقتی که حضرت محیای بیرون رفتن از خانه می شدند خود را آراسته می کردند و وقتی یکی از همسران پیامبر علت را سوال کرد. فرمودند:خدا دوست دارد وقتی انسان می خواهد از خانه بیرون برود وبا برادران ایمانی خود برخورد بکند هم خود را محیا بکند و هم اراسته و زیبا.

 

 

خوشبویی حضرت در روایت است که امام صادق می فرمایند: رسول اکرم هزینه عطر خریدنش بیشتر بود تا هزینه طعام خریدنش.مراعات بهداشت حضرت. که در روایت است که حضرت قبل از حضور در نماز جمعه موها و شارب و ناخن خود را کوتاه می کردند و غسل جمعه می کردند و غسل هایی که سفارش شده یکی از علت های تمیزی است.

 

 

بهداشت دهان و دندان:که فرمودنده اند: مسواک زدن هم دهان را خوشبو می کند و هم باعث رضایت خداوند است و هم از سنت های موکد است. و خود حضرت قبل از خواب و بعد از بیداری از خواب مقید بودند به زدن مسواک. عبادت وارتباط با خدا: که انقدر روی پاهای خود ایستاد وعبادت کرد که خداوند به او فرمود: طه ما انزلنا علیک القران لتشقی.چرا این اندازه خود را به مشقت بیاندازی.

 

و اما اخلاق اجتماعی حضرت: قرآن درباره او می فرماید: اگر خدا آن رحمتی که نسبت به تو داشت قلب تو را مهربان کرد و اگر انسانی درشت خو با سخنان تند و خشن داشتی وقلب قسی داشتی از اطراف تو پراکنده می شدند. ولی خدا زبان و قلب پیامبر را خوش و نرم قرار دادند و همین باعث شد که مردم گروه گروه  به دین اسلام گرایش پیدا کنند که یکی از علت های توجه مردم به اسلام و پیامبر اخلاق خوب آن حضرت بود.

 

غزالی یکی از علمای اهل سنت می نویسد: پیامبر با فقرا می نشست و با تهی دستان هم غذا می شد و اهل فضل را بخاطر اخلاقشان احترام می کرد با ابرومندان برخورد احترامگونه داشت. با خویشاوندان پیوند داشت به هیچ کس ستم نمی کرد پوزش عذرخواهان را می پذیرفت و ازهرکس دیرتر به خشم می امد و زودتر از همه خشم پیامبر فروکش می کرد. مهربانترین افراد و نسبت به مردم سودمندترین افراد بود برای مردم. بسیار دلسوز بود. خدا در قران در سوره توبه می فرماید: پیامبری از جنس خود شما برای شما آمد اگر درد و رنجی برای شما پیش می آمد برای شما سخت بود اصرار برهدایت شما داشت و نسبت به مومنان رئوف و مهربان بود. بسیار برای مردم غصه می خورد. که هدایت نشوند. خداوند در سوره شعرا آیه 3 می فرماید:خودت را هلاک می کنی اینها ایمان نمی آورند.

 

 

عفو و گذشت حضرت: 13 سال در مکه بود که هیچ پیامبری را به اندازه او اذیت نکردند و در فتح مکه وقتی که مسلط شد و فتح کرد همه را مورد عفو قرار دادند. رعایت ادب و احترام: که نمونه آن سلام کردن به هرکسی که از راه می رسید که در عمر پیامبر یک مورد نداریم که کسی سبقت گرفته باشد به پیامبر در سلام کردن، سکوت در هنگام سخن گفتن دیگران، رعایت ادب در هنگام نشستن، دراز نکردن پای خود، رد نکردن حاجت حاجتمندان، خیره نگاه نکردن به افراد و با همه به گشاده رویی برخورد کردن. کسی از روستایی آمد و از حضرت درخواست نصیحت کرد حضرت فرمودند: با گشاده رویی با برادر مسلمانت برخورد کن،  چهره گشاده باش اگر دستت گشاده نیست، پیامبر اینچنین بودند. با هرکسی می رسید دست می داد و مصافحه می کرد.

 

مساله دیگر: عیادت بیماران و تشییع جنازه اموات ودعا کردن برای کسی که عطسه ای می کرد، یاری کردن مظلوم، افشای سلام، اجابت دعوت دعوت کنندگان، و مخصوصا اگر آن دعوت کننده از افراد محروم جامعه بود. و همه اینها همراه با یاد خدا که در روایت داریم که قیام و نشستن و حرکت حضرت همه با یاد خدا بود.

 

2- اخلاق حکومتی: مراعات عدالت حتی در نگاه های خود، جلسات حضرت مدور بود. بنازم به بزم محبت که آنجا گدایی به شاهی مقابل نشیند. در سفر و قضاوت، عدالت مورد نظر حضرت بود. وفای به عهد: که با دوست و دشمن به عهد خود وفا می کرد. که این در بین برخی از مسلمانان کم رنگ شده است، که در روایت فرمود: آنکسی که وعده ای کرده و وفا نکرده دین ندارد. حفظ اسرار: اسرار افراد واسرار نظامی و….، مدیریت حضرت: آنچه که می گفت همه وحی بود.

 

 

اما روش حضرت مشورت بود. لذا در جنگ ها قبل از جنگ شورای دفاعی تشکیل می داد و نظرات را می شنید اما تصمیم با پیغمبر بود، امیدواریم که این اخلاق وسیره پیامبر برای یک زندگی اسلامی مدنظر باشد درپایان خود و شما را به تقوای الهی توصیه و دعوت می کنم.

خیر الکلام کلام رب العالمین الذی قال :
بسم الله الرحمن الرحیم ، والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنو وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. صدق الله العلی العظیم ».

پایان خطبه اول….

«بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله نحمده ونستعینه و اثنی علیه و نومن به و نتوکل علیه و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمداً عبده و رسوله (ص) اللهم صلِّ علی عَلیٍّ امیرالمومنین (ع) و صل علی فاطمه الزهراء بنت نبیّک و صل علی السبطین الحسن و الحسین(ع) و صل علی علیِّ بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمدبن علی و علی بن محمد و حسن بن علی والحجه الثانی عشرالقائم المنتظر(ع)».
در ابتدای خطبه دوم خود و شما را به تقوای الهی توصیه و دعوت می کنم  و چراغ راه خود قرار می دهیم کلامی از امام صادق (ع) را که ابی بصیر سوال کرد. جانم فدای تو باد. آیا روز قیامت شیعیان هم با شما هستند؟ فرمودند: بله اما اگر خوف خدا در دل آنها باشد و آنچه که دستور خدا است که انجام بدهند و خدا را اطاعت کنند و از گناهان بپرهیزند و وقتی که این کار را انجام بدهند در بهشت در درجه ما هستند.

 

اما مطلب دیگر27 دی ماه 1324 شهادت جمعی از فداییان اسلام نواب صفوی و… که در آن جو اختناق 1324 موجودیت فداییان را اعلام کردند و در اولین اقدام خود خواستار تشکیل حکومت اسلامی شدند، و اگر بخواهیم به ارزش کار فداییان اسلام پی ببرییم در هیچ دوره‌ای آمریکا و استعمارگران سر آشتی با مسلمانان را نداشتند. و در این یکی دو قرن اخیر بود که اسراییل را تشکیل دادند برای ضدیت با مسلمانان، کمونیسم را در شمال کشورهای اسلامی ایجاد کردند و در کشورهای اسلامی در ترکیه و ایرن و افغانستان دستنشانده های خود را حاکم کردند و بر همین مبنا بود که رضاخان دستور به کشف حجاب و جلوگیری از مجالس عزاداری و ضدیت با روحانیون و حزب و سلک سازی و…. از جمله آن، احمد کسروی که نظریات و کتابهایی نوشت که امام هم در کشف الاسرار خود ردی برآن نوشتند. و مقام معظم رهبری در باره او می فرمایند: من واقعا به نفوذ نواب در مدت عمرم کمتر کسی را دیده ام یک پارچه حرارت بود مدام شعار می داد برادر مسلمان اسلام باید حکومت کند. و همان زحماتی که فداییان اسلام و مردم در 15 خرداد و 17 شهریور و 13 آذر کشیدند و ایثارگری‌هایی که نمودند به بهمن 57 رسید و این خونها به ثمر نشست و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. که ما بواسطه انقلاب دستاوردهای زیادی داشتیم که انشالله در بهمن ماه هر هفته به این دستاوردها اشاره خواهیم کرد.

 

در هفته وحدت قرار گرفته ایم. آنچه که از مبانی اسلام فراگرفته ایم و اسلام روی آن تاکید فراوانی دارد مساله وحدت است و آنچه که دشمنان به آن دامن می زنند تفرقه و حتی جنگ بین مذاهب است که قرآن می فرماید: بین خودتان نزاع نکنید که سست می شوید و ابهت شما از بین می رود، و آنچه که برای دشمنان اهمیت دارد آن شعار استعمار پیر است که تفرقه بینداز و حکومت کن، در نظم نوین که توسط آمریکا ترسیم شده ایجاد فرقه های مختلف و رودر رو قرار دادن مسلمانان با یکدیگراست، که  اینها قطعا نه طرفدار اهل سنت هستند و نه شیعه، اینها با اصل اسلام مشکل داشتند و این است که در طول تاریخ مخصوصا در قرن اخیر دلسوختگانی بودند برای نزدیک کردن قلوب مسلمانان به همدیگر مانند سید جمال الدین اسد آبادی و شیخ شلتوت، اقبال لاهوری، آیت الله بروجردی و در رأس همه آنها امام و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری، همه این اعتقاد را داریم که شیعه و سنی باید اختلاف ها را کنار بگذاریم. و تکیه کلام حضرت امام وحدت بود که یک نمونه آن فرمودند مساله اصلی برای جهان خواران شرق و غرب اسلام است. آنها می خواهند اسلام را از بین ببرند، که مسلمانان می توانند تحت پرچم واحد مجتمع و دست جهانخواران را از کشورها و از سلطه بر مستضعفان جهان کوتاه و مکتب اسلام را برجهان عرضه کنند.

 

در همین رابطه وحدت، مقام معظم رهبری فرمودند: قدرتهای بین المللی امروز در مقابل قدرت اسلام ایستاده اند .و رییس جمهور امریکا امروز صراحتا سخن از جنگ های صلیبی به میان آورده است که در چنین شرایطی کشورهای اسلامی باید بیشتر از گذشته به هم نزدیک شوند و همکاریهای خود را گسترش دهند. اما ابزار این تفرقه وهابیت شده که پشت پرده وهابیت حکومت سعودی که دستنشانده آمریکایی‌هاست و ایجاد اختلاف بین قومیت ها و ملیت ها را انجام می دهند، ابزار دیگر اختلاف حکومت های مسلمانی که طرفدار غرب هستند.

 

 

در عربستان پنج میلیون کتاب چاپ کردند بر علیه شیعه و دیگر مذاهب، و بهره گیری از افراد ساده لوح و سطحی نگر و افراطی، که اینها همیشه عامل دست بیگانگان هستند. فرقه سازی بین مسلمانان. اما راه حل چیست؟ این است که مسلمانان تکیه کنند برمشترکات قرآن و رسول خدا و دیگر مشترکات، نزدیک کردن کشورهای اسلامی به یکدیگر و مسلمانان از وضعیت همدیگر. مانند همین شارون که روی همه جنایتکاران تاریخ را سفید کرد و وقتی که مرد همه روسای کشورهای امریکایی واروپایی برای مرگ او پیام تسلیت فرستادند در حالی که در همان زمان وقتی وزیر محترم امور خارجه ما بر سر مزار شهید مغنیه حاضر می شود. از این حرکت ناراحت می شوند.

 

 

کشتار مردم افغانستان و پاکستان و مردم عراق و بحرین که پشت همه این کشتارها استکبار جهانی است. اما در مقابل آن کسانی که ایستادند این ملت غیور هستند که پشت سر مقام معظم رهبری ایستاده اند وخواهند ایستاد.

 

مساله دیگر دیداری که شورای محترم شهر و شهرداری با مقام معظم رهبری داشتند و سفارشاتی که ایشان کردند و تعاملاتی که باید بین شورای شهر و شهرداری باشد و هرکسی به وظایف خود عمل بکند و تعاملی که بین دولت وشهرداری که حتی گله کردند که این تعامل در بعضی موارد وجود نداشت. توجه به خدمت رسانی و محیط زیست و… مسایلی بود که نه فقط برای شهرداری وشورای شهر تهران بلکه باید مورد توجه همه کشور قرار بگیرد.

 

مساله دیگر هم اخیرا خیریه ای در این شهرستان تاسیس شده در رابطه با بیماری های خاص و مخصوصا سرطان برای کسانی که گاهی هزینه درمان را ندارند. واین کار خوبی است که اگر کسی خواسته باشد کمکی بکند به این مراکز.
در پایان خود وشما را به تقوای الهی توصیه ودعوت می کنم. «اللهم اغفر للمومنین و المومنات، والمسلمین والمسلمات الاحیاء منهم والاموات، تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شیءٍ قدیر »
«اللهم بحق محمد و آله اغفر بهم ذنوبنا ، واستر بهم عیوبنا ، واشف بهم مرضانا، سلم بهم مسافرینا، اَدِّ بهم دیوننا ، واغفر بهم موتانا واحفظ بهم علمائنا، وانصر بهم قائدنا، اَیّدبهم جیوشنا، و عجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان »
«خیر الکلام کلام رب العالمین الذی قال : بسم الله الرحمن الرحیم، قل هو الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد، صدق الله العلی العظیم».

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.