۱۶:۴۶ - پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴

همزمان با سراسر کشور؛

آغاز هفته ملی سلامت بانوان با شعار “زن، قلب خانواده”

هفته ملی سلامت بانوان ایرانی با هدف حساس سازی مدیران و مردم به سلامت بانوان جامعه و تاکید بر ارتقای سلامت قلب و کنترل عوامل خطر بیماری قلبی عروقی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ هفته ملی سلامت بانوان ايران از 16 الي 22 مهرماه باهدف حساس سازي مديران سلامت و عموم مردم نسبت به ابعاد مختلف سلامت بانوان برگزار مي گردد.

اهمیت سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور بر هیچکس پوشیده نیست. زنان محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است مرگ و مير، ناتواني و رفتارهاي آنها، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثير قرار مي دهد.

شعار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی امسال” زن، قلب خانواده ” با تاکید بر ارتقای سلامت قلب و کنترل عوامل خطر بیماری قلبی عروقی به عنوان اولین و مهمترین علت مرگ زنان 70-30 سال، همچنین توجه به زنان به عنوان کانون عاطفی خانواده  انتخاب شده است.

هفته ملی سلامت بانوان ایران از 16 تا 22 مهرماه با عناوین سلامت زنان، سلامت نسل امروز و آینده – سلامت زنان، سلامت خانواده‌ها – شادابی زنان، شادکامی خانواده، نشاط اجتماعی – سلامت قلب زن، سلامت قلب خانواده – محیط کار سالم، سلامت زنان شاغل – جامعه سالم، سلامت اجتماعی زنان – زنان سالم، پیشگامان مراقبت از خود واعضای خانواده برگزار می‌شود.

متخصصان تغذیه، بیماری قلبی عروقی را وبای قرن ۲۱ می‌دانند که همانند یک حریق خود به خود جهان را طعمه خود کرده است. یکی از خطرهای عمده بروز بیماری قلبی عروقی گرفتگی سرخرگ‌ها است. این اتفاق یک شبه به وجود نمی‌آید، بلکه به علت اتخاذ روش تغذیه‌ای نادرست به مرور زمان خود را نشان می‌دهد. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که اکسیژن و ماده مغذی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن از مغز گرفته تا نوک انگشتان حمل می‌کنند. علت اصلی گرفتگی رگ‌ها، مصرف غذاهای آماده حاوی چربی‌های اشباع شده، سموم و مواد شیمیایی است. اما خوب است.

بیماری قلبی چیست؟

بیماری های عروق قلبی( بیماری های كرونری) مهم ترین بیماری قلبی است. این بیماری در واقع ناشی از مشكلات رگ های خونی قلب است كه می تواند سبب حمله قلبی شود. یك حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد كه یكی از سرخرگ های تغذیه كننده قلب بسته شود و از رسیدن اكسیژن و غذا به قلب جلوگیری كند. این بیماری ها غالباً به اختصار به عنوانبیماری قلبی گفته می شود. بیماری های دیگر قلبی- عروقی شامل سكته مغزی، فشارخون بالا، آنژین صدری یا درد قفسه سینه و بیماری های روماتیسم قلبی است.

برخی از بیماران قلبی با كمك اعمال جراحی نظیر بای پس( by pass ) و آنژیوپلاستی( angioplasty ) تا حدودی بهبود می یابند. گرچه این اعمال می توانند به گردش خون و اكسیژن در عضله قلبی كمك كنند، اما سرخرگ ها همچنان آسیب دیده باقی می مانند و مفهوم آن این است كه احتمالاً یك حمله قلبی دیگر خواهید داشت. به علاوه تا زمانی كه در شیوه زندگی خود تغییری ایجاد نكنید، وضعیت رگ های خونی شما روز به روز بدتر خواهد شد. تعدادی از زنان در اثر عوارض بیماری قلبی فوت می كنند یا برای همیشه ناتوان می شوند. به همین دلیل كنترل و پیشگیری از این بیماری خیلی مهم و حیاتی است.

چه كسانی در معرض خطر هستند؟

عوامل خطر( Risk Factors )، شرایط یا عاداتی هستند كه احتمال ابتلا شخص به یك بیماری را افزایش می دهند. این عوامل می توانند شرایطی را به وجود آورند كه وضعیت بیماری موجود را بدتر كنند. عوامل خطر مهم بیماری قلبی كه می توانید اقدامات زیادی برای كنترل آنها انجام دهید، شامل موارد زیر است:

1سیگار كشیدن

2- فشار خون بالا

3- كلسترول خون بالا

4-داشتن اضافه وزن

5- فعالیت بدنی كم

6- دیابت

بعضی از عوامل خطر مانند: سن و سابقه ارثی بیماری قلبی قابل تغییر نیستند. خطر بیماری قلبی در زنان از سن 55 سالگی افزایش می یابد. زنان بعد از یائسگی، به علت كاهش تولید هورمون استروژن برای ابتلا ببه بیماری قلبی مستعدتر می شوند. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنانی كه به علل طبیعی یا برداشتن رحم با عمل( hysterectomy ) دچار یائسگی زودرس شده اند نسبت به زنان غیریائسه دو برابر است. سابقه فامیلی و ارثی بیماری قلبی در سنین پایین عامل خطر دیگری است كه قابل تغییر نیست. اگر پدر یا برادر شما قبل از سن 55 سالگی یك حمله قلبی داشته اند و یا اگر خواهر یا مادر شما یك حمله قلبی قبل از 65 سالگی داشته اند، احتمال ابتلای شما به بیماری قلبی زیاد است. عوامل خطر اصلی قابل تغییر نیستند، ولی دانستن آن از این لحاظ مهم است كه اینگونه افراد می توانند با كنترل سایرعوامل خطر بیماری قلبی را در خود كاهش دهند.

این كار چندان مشكل نیست. محافظت از قلبتان می تواند به سادگی راه رفتن سریع یا خوردن یك سوپ خوشمزه یا كارهایی باشد كه برای داشتن یك وزن متناسب به آنها نیاز دارید.

یادمان باشد هیچ عامل خطری را دست كم نگیریم

روشنک شریف زاده شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.