۱۲:۰۱ - جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴

آسیب استفاده از لوازم آرایش؛

«لب‌های سربی» به قیمت گزاف سرطان + عکس

«لب‌های سربی» به مصرف بی‌رویه لوازم آرایشی در کشور توسط بانوان انتقاد دارد؛ زیرا مواد خطرناکی مانند سرب و فلزات سنگین در این لوازم، از حساسیت‌های پوستی تا احتمال شیوع سرطان و بیماری‌های پوستی را بیشتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” گرایش انسان به زیبایی فطری است اما این احساس در میان زنان بیشتر از مردان وجود دارد؛ از هزاران سال پیش تاکنون بشر برای نیل به این مقصود، راهکار آرایش سر و صورت را انتخاب کرده که البته در هر قوم، قبیله و جامعه‌ای، افراط و تفریط‌هایی در این زمینه دیده می‌شود.

در زمان کنونی آرایش دست و صورت برای بعضی افراد به صورت خواسته یا ناخواسته، با غلظت زیادی همراه شده که این امر مشکلاتی نه فقط در حوزه اجتماعی، بلکه ضررهای جسمی فراوانی نیز برای این افراد ایجاد کرده است.

پیش از این با گزارشی با عنوان توجه رسانه صهیونیست به رواج آرایش در زنان ایرانی تا حدودی به وضعیت مصرف جنون‌آمیز لوازم آرایش در ایران صحبت کردیم و اکنون به شکلی عمیق‌تر می‌پردازیم به فشنگ‌های سربی‌ای که آماده خلق سرطان در بدن ایرانیان هستند:

موادی که در لوازم آرایشی و بهداشتی به ویژه از نوع نامرغوب و غیراستاندارد آن به کار می‌رود، می‌توانند خطرات جبران ناپذیری برای سلامت افراد استفاده کننده از این لوازم را داشته باشند؛ اما بسیاری از افراد به خصوص بانوان محترم کشور، بی‌تفاوت به این مسئله همچنان خرید لوازم آرایشی را در اولویت قرار می‌‎دهند و آن را از نان شب واجب‌تر می‌دانند.

 1138361_859

«لب‌های سربی» مستندی با موضوع آسیب‌شناسی شیوع مصرف بیش از حد لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور است که در آن پزشکان پوست، نسبت به وجود مواد سربی و فلزات سنگین در این لوازم هشدار می‌دهند

مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران نگرانی‌هایی را برای عموم به ویژه پزشکان، مسئولان سلامت و بهداشت جامعه در پی داشته که همین موضوع، «سعید شمس» را بر آن داشت که مستند «لب‌های سربی» را با موضوع آسیب‌شناسی شیوع مصرف بیش از حد لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور با استفاده از تصاویر آرشیوی و مصاحبه با پزشکان پوست و مو بسازد. در ابتدای این فیلم، یکی از پزشکان متخصص در بیمارستان به راوی این مستند می‌گوید که اگر مواد آرایشی طولانی مدت بر روی پوست قرار بگیرد، جذب پوست می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی از جمله سرطان ایجاد کند.

حساسیت‌های پوستی، عارضه طبیعی لوازم آرایش

دکتر مهدی قیصری (متخصص پوست، مو و زیبایی) استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به مخاطبان مستند در مورد ترکیبات مورد استفاده در مواد آرایشی و بهداشتی می‌گوید: متاسفانه مطالعه جامعی در هیچ جای دنیا در این باره صورت نگرفته است؛ همچنین برای اینکه یک محصول خاص آرایشی یا بهداشتی وارد بازار شود، نیازی به تائیدیه هیچ نهادی در دنیا بابت آزمایش ترکیبات آن ندارد. متاسفانه این موضوع موجب شده که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این نوع محصولات در خلاء نبود نهاد مربوطه، در واقع خودشان مجوز استفاده از محصولات خود را صادر کنند!

1139713_450

دکتر قیصری می‌گوید متاسفانه برای اینکه یک محصول خاص آرایشی یا بهداشتی وارد بازار شود، نیازی به تائیدیه هیچ نهادی در دنیا بابت آزمایش ترکیبات آن ندارد

دکتر قیصری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از حساسیت‌های پوستی، از بیماری‌هایی که مستقیم با لوازم آرایش در ارتباط باشند، چیز خاصی گزارش شده است؟ می‌گوید: این مسئله دقیقا نکته مبهم این محصولات است. حساسیت‌های پوستی، عوارض شناخته شده این محصولات هستند، اما آنچه که در ورای پوست صورت می‌گیرد، هنوز در حال بررسی است و نمی‌توان با دقت کاملی گفت که عارضه ثابتی در مورد این مواد وجود دارد. البته اهمیت نظارت و بررسی بر لوازم آرایشی و بهداشتی در دنیا به تازگی مهم شده است و بدین منظور نهاد‌هایی در بعضی دانشگاه‌های دنیا تشکیل شده‌اند.

هزینه لوازم آرایش برای مارک‌های معمولی، 200 هزارتومان در ماه!

برای کسب اطلاعات بیشتر، یک فروشنده لوازم آرایش در صحبت با راوی مستند می‌گوید که متوسط هزینه‌ای که خانم‌ها برای لوازم آرایش در ماه برای یک مارک معمولی می‌پردازند، حداقل بین 200 تا 250 هزارتومان، و پرفروش‌ترین لوازم آرایش نیز کرم پودر و ریمل است. البته در فیلم برای مخاطبان مشخص می‌شود، افرادی نیز وجود دارند که هفته‌ای 300 هزارتومان صرف خرید لوازم آرایش می‌کنند!

دکتر زهره تهرانچی‌نیا (متخصص پوست و مو) و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، پزشک دیگری است که از حساسیت به عنوان عوارض شایع استفاده از لوازم آرایش می‌گوید، اما در مورد عوارض کمتر شایع، از بیماری‌ها و سرطان‌های پوستی نام می‌برد. او در ادامه نکته‌ای از ویزیت بیماران خود مطرح می‌کند: لوازم آرایش آنقدر می‌توانند حساسیت‌های شایع ایجاد کنند که زمانی که خانمی برای حساسیت پوست صورت به ما مراجعه می‌کند، ابتدا از او درباره استفاده از لوازم آرایش سوال می‌کنیم.

راوی مستند برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر به بیمارستان بقیه الله می‌رود تا با مدیر گروه پوست این بیمارستان، دکتر سید مسعود داودی (متخصص پوست و مو) ملاقات کند؛ دکتر دادوی از وجود 2 دسته مواد در لوازم آرایشی می‌گوید: نخست موادی که از طبیعت استخراج شده‌اند، و دوم از مواد صنعتی و کارخانه‌ای نام ‌می‌برد که متاسفانه رواج تولید لوازم آرایشی با این مواد (صنعتی و کارخانه‌ای) روز به روز در حال زیاد شدن و به تبع آن حساسیت‌ها، آلرژی‌ها و واکنش‌های غیرمعمول به این مواد نیز گسترش پیدا کرده است. او در ادامه به تحریک پوست از طریق لوازم آرایش اشاره کرد که بعضی از این تحریک‌ها به شکل سوزش و قرمزی پوست، خود را نشان می‌دهد؛ و بعضی دیگر نیز به شکل خارش پدیدار می‌شوند.

در «لب‌های سربی» سه دختر جوان که از لوازم آرایش استفاده می‌کنند، حرف‌های فروشنده لوازم آرایش را در مورد خرید متوسط 200 هزارتومان در ماه را تایید می‌کنند و می‌گویند که در طول روز در حدود 10 تا 12 ساعت این آرایش بر روی صورت‌هایشان قرار دارد. دو نفر از این دختران در پاسخ به این سوال که «چه احساسی در زمان‌هایی که بدون آرایش به خیابان می‌آیید، از شرایط خود دارید؟» گفتند در روزهایی که بدون آرایش بیرون از خانه رفتند، احساس اینکه چیزی در وجودشان کم است را ندارند؛ اما دختر دیگر در این گفت و گو از احساس ضعف خود در زمان حضور بدون آرایش در انظار عمومی صحبت کرد.

چربی‌های جنین، برای رفع چروک‌های دور چشم!

کرم‌هایی که خانم‌ها برای چروک‌های دور چشم استفاده می‌کنند، معمولا از ترکیبات «چربی‌های جنین» درست شده است؛ این جمله را دکتر محسن ایمانی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید و منبع گفته خود را کتاب «جنگ علیه خانواده» نوشته ویلیام گاردنر معرفی می‌کند. او برای تکمیل صحبت‌های خود به بعضی کشورها اشاره می‌کند که به دلایل مختلف مانند باروری‌های قبل از ازدواج یا باروری‌های ناخواسته‌، میزان سقط جنین در آنها زیاد است. به عنوان مثال در کشور چین که در مدت طولانی قانون منع بیشتر از یک بچه وجود داشت، خانواده‌ها مجبور بودند جنین بعدی را سقط کنند که این امر موجب شده بود که یکی از اقلام صادراتی این کشور «چربی‌های جنین» باشد.

1139701_328

 ویلیام گاردنر در کتاب «جنگ علیه خانواده» پرده از استفاده «چربی‌های جنین» در ترکیبات کرم‌های رفع چروک چشم برمی‌دارد

تولید لوازم آرایش با مواد اولیه تاریخ انقضاء گذشته

رئیس آزمایشگاه‌های انجمن آرایشی و بهداشتی ایران، دکتر سیدمحمدباقر تنکابنی در این مستند به بعضی شرکت‌های تولیدکننده مواد لوازم آرایشی و بهداشتی در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و… اشاره می‌کند که اجناس خود را 2 یا 3 ماه مانده به خراب شدن، حراج می‌کنند و دولت‌های این شرکت‌های آلمانی، اسپانیایی و…. نیز نمی‌توانند جلوی فروش آنها را بگیرند و فقط مالیات‌ها را از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند. حالا بعضی دیگر از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در کشورهای همسایه که افرادی سودجو و بی‌انصاف هستند، این مواد اولیه در حال انقضاء را خریداری کرده تا این مواد را به لوازمی مانند رژلب، شامپو و… تبدیل ‌کنند؛ اما در زمان ساخت این لوازم آرایشی و بهداشتی، دیگر مدت زمان انقضای آن مواد اولیه گذشته اما این تولیدکنندگان، تاریخ انقضای آن را از زمان تولید محصول جدید (مثلا یک سال دیگر) حساب می‌کنند و نه تاریخ انقضای واقعی که در اصل تمام شده است.

البته محصولاتی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند، در آزمایشگاه‌های ایران رد می‌شود، اما اجناس قاچاق هیچ‌وقت وارد این آزمایشگاه‌ها نمی‌شوند.

در کنار صحبت‌های دکتر تنکابنی، وقتی متوجه می‌شویم به غیر از کارگاه‌های زیرزمینی تولید لوازم آرایشی در داخل، طبق اطلاعات سایت اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران، آمار حجم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به ریال از سال 1380 تا سال 1391 رشد 18717 برابری داشته و همچنین میزان زیاد قاچاق این لوازم به داخل کشور، پی به علت نگرانی پزشکان و مسئولان سلامت و بهداشت جامعه می‌بریم.

1138357_479

حجم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به ریال از سال 1380 تا سال 1391 رشد 18717 برابری داشته و همچنین میزان زیاد قاچاق این لوازم به داخل کشور، نگرانی پزشکان و مسئولان سلامت و بهداشت ایران را برانگیخته است

توجه به برچسب سلامت کالا بر روی لوازم آرایشی

از نظر مهندس لیلا ترابی (مدیر بخش شیمی آزمایشگاه‌های انجمن آرایشی و بهداشتی ایران)، باکتری‌های سودوموناس (Pesudomonas Bacteria) بیشتر از بقیه باکتری‌ها در آزمایشگاه حالت بحرانی محسوب می‌شوند؛ مهندس ترابی به راوی مستند می‌گوید که به خصوص در محصولات آرایشی چشم مثل ریمل، خط چشم، مدادهای چشم و… اگر این لوازم تائیدیه و استانداردهای لازم را نداشته باشند، می‌توانند موجب آسیب‌هایی نظیر زخم قرنیه شوند. او در ادامه به گزارش سالیانه سازمان بهداشت جهانی استناد می‌کند که در آن گزارش از تعداد بالایی از ایجاد زخم قرنیه بر اثر استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندار اشاره شده است. بنابراین وی به خانم‌ها توصیه می‌کند که حتما از لوازم آرایشی که برچسب سلامت کالا از طرف وزارت بهداشت نصب شده باشد، خریداری کرده و از تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی متفرقه به جد پرهیز کنند.

1139807_827

در محصولات آرایشی چشم مثل ریمل، خط چشم، مدادهای چشم و… که تائیدیه وزارت بهداشت ندارند، باکتری‌های سودوموناس(Pesudomonas Bacteria) می‌توانند موجب آسیب‌هایی نظیر زخم قرنیه شوند

«لب‌های سربی»، نگران شیوع سرطان است

در گزارش «یورومونیتور» آمده است که خانم‌های ایرانی در حدود 2.1 میلیارد دلار برای استفاده از لوازم آرایش در سال هزینه می‌کنند که ایران را به دومین کشور مصرف کننده این لوازم در منطقه تبدیل کرده است؛ البته این اتفاق به دلایل زیادی مانند تبلیغات گسترده در ماهواره، چشم و هم چشمی در میان دوستان، کمبود اعتماد به نفس، و… رخ داده اما با این حال «لب‌های سربی» به دنبال نفی کامل استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نیست و با توجه به صحبت‌های کارشناسان متخصص، معتقد است که یک خانم باید در خانه از لوازم آرایش استفاده کند، اما نسبت به مصرف بی‌رویه لوازم آرایشی در کشور توسط بانوان انتقاد دارد؛ زیرا که در ترکیبات بسیاری از این لوازم، از مواد خطرناکی مانند سرب و فلزات سنگین استفاده می‌شود که از حساسیت‌های پوستی تا احتمال شیوع سرطان و بیماری‌های پوستی را بیشتر می‌کند.

این مستند، مخاطب را به فکر فرو می‌برد که با گسترش استفاده از لوازم آرایشی و به موازات آن بیماری‌های مربوط به آن، چه آینده‌ای برای کودکان و نوجوانان سرزمین ما رقم خواهد زد؟

منبع:مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.