۱۴:۱۴ - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴

از سوی دفاتر مراجع عظام؛

مبلغ زکات فطریه و کفاره سال ۹۴ اعلام شد

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۳۶ هجری به روایت ۶ مرجع تقلید

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا،  از سوی دفاتر مراجع عالیقدر فتوای آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت الله مظاهری مبلغ زکات فطریه و کفاره عمد و غیر عمد در سال ۹۴ اعلام شد.

بر اساس فتوای آیات عظام مکارم‌شیرازی و مظاهری، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۵۰۰۰ تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان اعلام شده است.

بر همین اساس کفاره روزه غیرعمد مبلغ ۱۵۰۰ تومان و کفاره روزه عمد نیز به مبلغ ۹۰۰۰۰ تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود،

بر اساس مسأله ۱۴۹۲ رساله توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

همچنین بنابر فتوای این مرجع تقلید اگر کسی تنها در افطار شب عید فطر مهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

در رساله توشیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی آمده، پرداخت فطریه از واجبات الهی و شرط قبولی روزه ماه مبارک رمضان و بیمه شدن انسان در برابر حوادث مختلف است.

بر اساس فتوای این مرجع تقلید، زکات فطره بر همه مسلمان عاقل و بالغ که توانایی دارند واجب است، یعنی علاوه بر روزه‌داران و معذورین حتی به کسانی که عمداً روزه را خوردند نیز واجب است.

زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید تأخیر پرداخت آن را بعد از نمازعید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(۱)

ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.(۲)

اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب(۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(۴)

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۳۶ هجری به روایت ۵ مرجع تقلید اشاره می‌شود:

آیت الله سید علی خامنه ای

بنا به اخرین اطلاعیه دفتر ایشان میزان فطریه بر اساس قیمت گندم برای هر نفر حداقل شش هزار تومان است.

*آیت‌‌الله سیدموسی شبیری زنجانی

بر اساس بررسی های انجام شده زکات فطره برای هر نفر ۶ هزار تومان است، هر شخص باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌هاى رایج در آن منطقه همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است، وزن هر صاع بنا بر نظر معظم‌له، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مؤمنین می‌توانند قیمت آن را حساب کنند و به مستحقین برسانند.  دفتر معظم‌له مبلغ شش هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸ هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌ حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مبلغ ۱۵۰۰ تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. این مبلغ برای افطار عمدی ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

*آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ ۵ هزار تومان معادل سه کیلوگرم گندم یا مبلغ ۱۵ هزار تومان معادل سه کیلوگرم برنج را به عنوان قوت غالب بپردازند.

*آیت‌الله حسین نوری همدانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

*آیت‌الله حسین وحید خراسانی

فطریه هر نفر یک صاع -که تقریبا سه کیلو گرم است- گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها است که باید به مستحق بدهد و بنابر احتیاط واجب غذای معمول محلش باشد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است و مبلغ آن در ایران به حساب گندم شش هزار تومان تعیین شده است و مؤمنان میزان قیمت برنج را براساس نوع برنج مصرفی در منطقه سکونت خود پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش، میزان فطریه مدنظر رهبر معظم انقلاب متعاقباً از سوی دفتر ایشان اعلام می‌شود.

*پی‌نوشت‌ها:

۱- ر.ک: امام خمینى، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشى)، ج‌۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق.

۲-همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰٫

۳- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱٫

۴-همان، م ۲۰۳۱٫

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.