۱۵:۲۵ - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

نماینده موافق با طرح انتخابات استانی مجلس مطرح کرد:

در شهرستان های کوچک کانون های ثروت و قدرت بسیار تعیین کننده هستند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: برخی از نمایندگان شهرهای کوچک به صراحت می گویند که در ایام انتخابات سه وعده در باز بود و سفره پهن و نمی توانستند هزینه نکنند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز/ حمیدرضا فولادگر در مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد اظهار کرد: طرح انتخابات استانی مجلس در دوره های چهارم، پنجم، ششم، هشتم و در حال حاضر در دوره نهم مجلس مطرح و در هر دوره ایراداتی از سوی شورای نگهبان به این طرح وارد شده است.

وی با بیان اینکه طرح انتخابات استانی مجلس در سال ۸۶ با شرایط فعلی تفاوت کرده است، افزود: طراحان و حامیان این طرح از هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا و سایر طیف های جناح های سیاسی هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در زمینه نکات مثبت طرح در ابتدا به تشریح ساختار نظام حاکم بر ایران و سایر نظام های دنیا پرداخت و با بیان اینکه در کشورهای دنیا نظام حاکم ریاستی یا پارلمانی است، گفت: در برخی کشورهای دنیا هر حزبی که برای پارلمان رای بیاورد، دولت را تعیین می کند و مجلس در اکثر آن ها دائمی نبوده و فصلی است و حتی نمایندگان پارلمان می توانند وزیر هم باشند که در منطقه خودمان کشورهای عراق، لبنان، هند و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی از چنین نظامی برخوردارند.

وی ادامه داد: در برخی از کشورهای جهان مانند آمریکا نظام ریاستی حاکم است بدین نحو که رئیس جمهور از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شود و اختیارات بسیار بالایی دارد تا حدی که می تواند مصوبات کنگره را وتو کند و ما تقریبا مدلی ریاستی شبیه فرانسه داریم که مجلس، نخست وزیر را انتخاب می کرد و نخست وزیر رای تمایل می گرفت و سپس کابینه را به مجلس معرفی می کرد و پس از گرفتن رای اعتماد اگر نیمی از کابینه معرفی شده رای نمی آورد رئیس جمهور می بایست نخست وزیر دیگری معرفی می کرد که تا قبل از سال ۶۸ در کشور ما نیز چنین شرایطی حاکم بود و پس از آن نخست وزیر در اصلاح قانون اساسی حذف شد.

فولادگر با بیان اینکه نظام های پارلمانی نیز ایراداتی دارند، ابراز کرد: خیلی از کشورهای دنیا مانند آمریکا، روسیه و انگلیس دو پارلمانی هستند که یکی کارهای کلان تر و یکی کارهای سبک تر را انجام می دهد و در برخی موارد دو پارلمان برای قانون گذاری های مهم دور هم جمع می شوند.

وی اضافه کرد: متفاوت بودن جناح حاکم بر مجلس با جناح حاکم بر دولت، باعث اصطکاک سیاسی می شود چرا که بارها پیش آمده مجلس تشکیل شده و در ابتدای کار است و وقتی می خواهد قانون نظارتی محکمی پیاده کند، می گویند “دولت سال آخرش است” و یا وقتی دولت جدید می آید می گویند “دولت سال اولش است” و یا اینکه سال اول یا آخر خود مجلس است و بدین نحو عملا از چهار سال کار مجلس ۲ سال در بحث نظارتی از دست می رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: در کشورهای حزبی چه پارلمانی باشند و چه ریاستی حزب حاکم یا ائتلاف حاکم دولت را تشکیل می دهند و هیچگاه حزب مستقل رای نمی آورد و با وجود دموکراسی کامل و بدون وجود حزب انتخابات معنا ندارد که از آن جمله می توان به هند و پاکستان اشاره کرد.

وی با بیان مشکلات مذکور اضافه کرد: مشکل بعدی که در مجلس وجود دارد عملکرد خود مجلس است؛ نماینده مردم باید هم در حوزه انتخابیه وارد شود و هم با مشکلات ریز و درشت مردم را دست و پنجه نرم کند و سنگ صبور آن ها باشد چرا که آن نماینده تنها پل ارتباطی حاکمیت با مردم است و در عین حال باید برای مسائل کلان کشور تصمیم گیری کند و در مجلس به این مسائل کلان رای بدهد به طوری که با دادن یک رای در نظام فعلی ممکن است قانونی تصویب یا لغو شود، به طوری که یک رای بسیار تعیین کننده است.

فولادگر ادامه داد: در چنین شرایطی تعداد اندکی از نمایندگان هستند که در مسائل کلان کشور وقت می گذارند و روزهای دوشنبه که وقت استراحت شان است به کارهای مردم می پردازند.

وی اضافه کرد: اگر نماینده ای بخواهد فقط کلان نگاه کند رای نمی آورد و اگر فقط بخواهد به کار مردم برسد قوانین درست تنطیم نمی شود و نتیجه آن می شود که هر روز باید قوانین را عوض کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: کشورهایی که نظام حزبی دارند حزب خلاهای موجود را پر می کند و احزاب با کار کارشناسی در مورد مسائل کلان فکر و آن ها را اصلاح می کنند و نماینده نیز با نظر حزب جلو می رود.

وی با بیان اینکه قرار بود شورا به کمک مجلس بیاید و بار مسائل محلی را از دوش نمایندگان مجلس بردارد، بیان کرد: متاسفانه این موضوع تاکنون محقق نشده و اینکه شوراها بتوانند به مسائل اجرایی وارد شوند امری دشوار است چرا که در قانون اساسی شورا محل اجرایی نیست.

فولادگر در رابطه با علت طرح پیشنهاد استانی شدن انتخابات مجلس گفت: در مجلس هفتم سه طرح استانی شدن انتخابات مجلس، احزاب و افزایش اختیارات شوراها مطرح شد که این سه طرح باید مکمل هم باشند و طرح استانی شدن انتخابات در صورتی جواب می دهد که هم احزاب باشند و اختیارات شوراها افزایش پیدا کند.

وی افزود: طرح احزاب پیشرفت های زیادی کرده است و شاید بتوانیم تصویب نهایی آن را به همین مجلس برسانیم که با این طرح احزاب شکل خواهند گرفت که در آن با شفاف سازی کار احزاب، نظارت بر احزاب، بررسی منابع مالی احزاب و افزایش اختیارات احزاب در تشکیل ائتلاف و جبهه روبرو می شویم.

نماینده مردم اصفهان نگرانی از کاهش مشارکت مردم به دلیل قطع پل ارتباطی مردم با نمایندگان و نگرانی از مسائل قومی و مذهبی را به عنوان ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات عنوان کرد و گفت: برخی بر این باورند که با استانی شدن انتخابات نمایندگان شهرهای کوچک برای شرکت در انتخابات بی انگیزه شوند و مردم کمتر رای بدهند در صورتی که مدافعان طرح بر این باورند که کاهش مشارکت را می توان با افزایش رقابت سیاسی جبران کرد.

وی در زمینه مهمترین مزیت طرح استانی شدن انتخاب اذعان کرد: با اجرای این طرح نمایندگانی خواهیم داشت که ملی تر، کلان نگرتر و قویتر باشند.

فولادگر با تاکید بر اینکه در نبود احزاب، کانون های ثروت و قدرت تعیین کننده هستند، خاطر نشان کرد: به ویژه در شهرستان های کوچک کانون های ثروت و قدرت بسیار تعیین کننده هستند و برخی از نمایندگان شهرهای کوچک به صراحت می گویند که در ایام انتخابات سه وعده در باز بود و سفره پهن و نمی توانستند هزینه نکنند

وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک هزینه تبلیغات نماینده مردم چندین برابر شهرهای بزرگ خواهد بود، اضافه کرد: در شهرهای بزرگ تاثیر هزینه کردن کمتر است و عموما لیست های انتخاباتی در شهرهای بزرگ تعیین کننده هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: اگر نظام حزبی قوی بر جامعه حاکم شود؛ چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ؛ نقش پول و کانون های قدرت و ثروت در انتخابات کمتر خواهد شد و حزب رای می وارد اما اینکه چه کسی رای بیاورد بستگی با تلاش نماینده دارد.

وی تصریح کرد: رئیس مجلس اخیرا به رایزنی با مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مشغول است تا اگر رفع ایرادات به طرح عملی شود و تا قبل از ۲۸ خزداد استانی شدن انتخابات به تصویب برسد، انتخابات دوره دهم مجلس بدین نحو برگزار شود در غیر اینصوت دوره دهم مجلس فرصت خوبی است تا برای دوره بعد این کار عملی شود.

وی شایسته سالاری بر نظام حکومتی را لازم دانست و گفت: مشکلات نظام ما از دو مورد متاثر است یکی از موارد این است که رفتار بسیاری از مسئولین و کارگزاران اسلامی نیست و دوم اینکه ما همه احکام دین را پیاده نمی کنیم به طوری که مسئله امر به معروف و نهی از منکر پس از ۳۵ سال قانون شد و خیلی موارد دیگر هنوز باقی ماندهاست؛ چنانچه رفتارمان دینی شود شایسته سالاری رخ خواهد داد.

حمیدرضا فولادگر ۸۴ امین نماینده ای است که طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را امضا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.