۱۰:۱۰ - دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۲

واردات بي‌رويه سبب كاهش 40 ميليون جفتي توليد كفش اصفهان شد

اصفهان به عنوان يكي از استان‌هاي بسيار زيبا و قطب گردشگري ايران سالانه پذيراي هزاران گردشگر است

  n00197374      اصفهان به عنوان يكي از استان‌هاي بسيار زيبا و قطب گردشگري ايران سالانه پذيراي هزاران گردشگر است و تصور اينكه گردشگران خارجي در بازارهاي تاريخي‌ترين شهر ايران كالاها و صنايع چيني مي‌بينند آزاردهنده است و بدتر از آن زماني است كه اين كفش‌ها به دليل قيمت ارزان‌ترشان توسط توريست‌ها خريداري شده و به عنوان سوغات به كشورهاي ديگر برده مي‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از اقتصاد ایران آنلاین ،اين روزها آنچه در شهر نصف جهان بازار سنتي اصفهان را قبضه كرده جنس‌هاي وارداتي چيني است كه بيش از هر چيز به چشم مي‌آيد. اين روند تا آنجا پيش رفته كه واردات بي‌رويه كالا صنعت كفش و به‌دنبال آن توليدي‌ها و كارگران اين استان را به‌طور كامل تحت شعاع خود قرار داده است البته اين امر در استان‌هايي مانند تبريز به عنوان پايتخت كفش ايران و همچنين تهران نيز به وضوح قابل مشاهده است.

اصفهان به عنوان يكي از استان‌هاي بسيار زيبا و قطب گردشگري ايران سالانه پذيراي هزاران گردشگر است و تصور اينكه گردشگران خارجي در بازارهاي تاريخي‌ترين شهر ايران كالاها و صنايع چيني مي‌بينند آزاردهنده است و بدتر از آن زماني است كه اين كفش‌ها به دليل قيمت ارزان‌ترشان توسط توريست‌ها خريداري شده و به عنوان سوغات به كشورهاي ديگر برده مي‌شوند.

طي سال‌هاي گذشته شاهد افزايش قيمت كفش همزمان با افزايش نرخ ارز و به‌دنبال آن افزايش نرخ مواد اوليه وارداتي بوديم كه همين امر سبب شد قيمت تمام شده توليد كفش براي توليدكننده‌ها افزايش يابد. از سوي ديگر علاوه بر اين امر قيمت كفش‌ها در دستان دلالان و واسطه‌ها چندين برابر شده است،‌ اين در حالي است در نهايت شهروندان بايد تاوان اين افزايش قيمت را بپردازند.

در چنين وضعيتي كفش‌هاي وارداتي چيني بلاي جان توليدكننده‌هاي كفش استان‌هاي مختلف از جمله اصفهان و تبريز شده است و به‌دنبال آن كارگران بسياري بيكار و كارگاه‌هاي زيادي تعطيل شده‌اند. با چنين وضعي تنها يك راه براي زنده‌ماندن اين صنعت در كشور به‌ويژه اصفهان وجود دارد و آن هم افزايش كيفيت، استفاده از تكنولوژي روز و تنوع در محصول و نيز كنترل واردات است. تا زمان فراهم شدن چنين شرايط و بستري براي توليدكننده‌هاي داخلي، دولت‌مردان نبايد با واردات بي‌رويه كفش‌هاي چيني تيشه به ريشه اين صنعت در استان‌هاي مختلف از جمله اصفهان بزنند. در حال حاضر تمام شرايط و زيرساخت‌ها براي يك رقابت خوب آماده است تنها مديران استاني و كشوري بايد با مديريت صحيح خود از نوسان نرخ ارز و قيمت، نبود مواد اوليه و مشكلات نقدينگي جلوگيري كنند.

تعطيلي 500 كارگاه كفاشي

طي ۸ سال گذشته، سهميه توليد در صنعت كفش استان اصفهان از ۴۵ تا ۵۱ ميليون به ۱۱ ميليون جفت كفش يا دمپايي رسيده است و به‌دنبال آن بسياري از كارگاه‌هاي كوچك و سنتي توليد كفش در اصفهان به حالت تعطيل و نيمه تعطيل درآمد و كارگران اين واحدهاي توليدي كوچك و بزرگ بيكار شدند. طبق گفته «محمد نايب‌پور» معاون اتحاديه كفاشان استان اصفهان طي سال گذشته بيش از ۵۰۰ كارگاه كفاشي در اصفهان تعطيل شده است و توليدكنندگان كفش تهران، تبريز و اصفهان انگيزه‌اي براي توسعه فعاليت خود ندارند. اگر در هر كارگاه كفاشي 5 نفر هم مشغول به كار باشند رقم قابل‌توجهي خواهد بود.

با وجود چنين شرايطي دخل و خرج صاحبان واحدهاي توليدي و همچنين كارگران اين واحدها با هم هيچ تناسب و سنخيتي ندارد و همين امر سبب شده تا انگيزه واحدهاي توليدي كفش براي ادامه كار بسيار كم شود. اكنون بزرگ‌ترين مشكل واحدهاي توليدي كفش قيمت مواد اوليه داخلي است كه نسبت به نوع خارجي آن گران‌تر است كه علت اين معضل احتكار و نا‌بساماني در بازارداخلي است. با توجه به نزديكي ايام پايان سال، واحدهاي توليدي دل‌شان را به تعطيلات نوروز خوش كرده‌اند تا بلكه وضعيت بازارشان بهتر شود، اگر اين شرايط با بي‌توجهي مسئولان استاني و كشوري ادامه پيدا كند كارگران بيشترين ضربه را متحمل خواهند شد.

هر يك جفت كفش وارداتي مساوي با بيكاري يك كارگر

نماينده شاهين شهر، ميمه و برخوار در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به واردات و قاچاق كفش‌هاي چيني به ايران، گفت: واردات و قاچاق كفش‌هاي خارجي به‌ويژه كفش چيني ضربه بزرگي به واحدهاي توليدي داخلي خواهد زد و واردات هر يك جفت كفش مساوي با بيكاري يك كارگر خواهد بود. «حسينعلي حاجي‌دليكاني» ادامه داد: مسئولان بايد به چنين معضلي بسيار توجه داشته باشند، اگر چنين وضعيتي ادامه پيدا كند شاهد بيكار شدن كارگران بيشتري در استان‌هاي مختلف به‌‌ويژه اصفهان خواهيم بود.

وي تصريح كرد: واردات و قاچاق كالا فقط مختص به صنعت كفش نيست بلكه در ديگر كالاها نيز وضعيت به همين شكل است و شاهد واردات كالاهاي خارجي به‌ويژه كالاهاي چيني به داخل كشور هستيم. نماينده شاهين شهر، در مجلس گفت: به عنوان مثال در حوزه كشاورزي گزارشي ارائه شده است كه كشاورزان محصولي را كشت كرده‌اند اما مسئولان به جاي تضمين براي خريد محصول كشاورز داخلي، اقدام به واردات بي‌رويه محصول مشابه داخلي كرده‌اند.

بي‌توجهي مسئولان به واردات بي‌رويه

حاجي دليكاني ادامه داد: چند روز پيش يكي از كشاورزان شاهين شهر با بنده تماس گرفت و گفت تخمه گل آفتابگردان كشت كرده است و سپس متوجه شده كه مسئولان اقدام به واردات همين نوع محصول از خارج كشور كرده‌اند، چنين امري انگيزه كشاورز را كاهش مي‌دهد و از سوي ديگر امنيت شغلي كشاورزي را كم مي‌كند. وي تاكيد كرد:‌ از وزير جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت خواستاريم به‌گونه‌اي تصميم‌گيري كنند كه ضربه‌اي به توليدكننده‌هاي داخلي وارد نشود و انتظار ما از مسئولان استاني و كشوري حمايت از توليدكننده‌هاي داخلي است.

نماينده شاهين‌شهر، ميمه و برخوار در مجلس تصريح كرد: اگر به اين نكته توجه نداشته باشيم به صنايع‌دستي اصفهان و توليدكننده‌هاي داخلي ضربه جبران‌ناپذير وارد خواهد شد. حاجي دليكاني با بيان اينكه واردات و قاچاق كالا كمر توليدكننده‌هاي داخلي را خم مي‌كند، اضافه كرد: اگر نسبت به اين وضعيت بي‌توجه باشيم كارگران زيادي بيكار و سپس اين افراد براي امرار معاش به سمت شغل‌هاي كاذب و كارهايي كه در شان شهروندان استان اصفهان نيست، سوق پيدا خواهند كرد.

وي با اشاره به اينكه اگر به‌دنبال تقويت صنعت گردشگري استان اصفهان هستيم، گفت: بايد از صنايع‌دستي و توليدكننده‌هاي داخلي حمايت كنيم و صحيح نيست كه يك توريست و گردشگر خارجي به اصفهان سفر كند و بازار اشباع از كالاهاي خارجي و چيني باشد و اين گردشگر جنس چيني از ايران خريداري كند. اين امر يك فاجعه است لذا از مسئولان انتظار داريم براي چنين وضعيتي تدبير صحيحي داشته باشند. وي ادامه داد: در صورتي كه اگر سوغات يك گردشگر خارجي كالاهاي توليد داخلي و صنايع‌دستي ما باشد با تحقق چنين امري فرهنگ، تمدن و توليدات ايراني به جهان شناخته خواهد شد.

سياست نادرست بسياري از كارگاه‌هاي اصفهان را تعطيل كرد 

رئيس اتحاديه كفاشان استان اصفهان نيز با انتقاد از اينكه سياست‌هاي دولت نهم و دهم بسياري از كارگاه‌هاي توليدي در اصفهان را به تعطيلي كشاند،‌ افزود: در آغاز دولت نهم ۴ كارخانه بزرگ و ۴۶۲ كارگاه كوچك توليد كفش در استان فعال بود اما سياست‌هاي اقتصادي دولت‌هاي نهم و دهم در حوزه صنعت كفش، بسياري از كارگاه‌هاي توليدي كوچك و سنتي را تعطيل و كارگران‌شان را بيكار كرد.

«اكبر زاهدي» با اشاره به اينكه اكنون شاهد ركورد در صنعت كفش استان اصفهان هستيم، اضافه كرد: با توجه به افزايش 80 درصدي قيمت كفش، اما فروش كفش در بازار به شدت كاهش پيدا كرده است. وي ادامه داد: افزايش قيمت مواد اوليه، كمبود نقدينگي، فرسودگي ماشين‌آلات واحدهاي توليدي و واردات كفش‌هاي چيني از جمله عوامل ركود صنعت كفش در اصفهان است در صورتي كه ظرفيت توليد و اشتغالزايي اصفهان در حوزه بسيار خوب است. رئيس اتحاديه كفاشان استان اصفهان با تاكيد بر اينكه اكنون واحدهاي توليدي كفش اصفهان نيازمند حمايت دولت هستند، تصريح كرد: با حمايت دولت مي‌توانيم توليدات را صادرات محور كنيم كه به‌دنبال آن ارزآوري براي كشور به همراه دارد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.