۱۰:۰۲ - چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

حرم آل الله خط قرمز شهدای مدافع حرم بود/ شهادت محسن حججی چشم جهانیان را روی جنایت های داعش باز کرد

اگرچه داعشیان امروز همان یزیدیان سال 60 هجری قمری بودند ولی جوانان و شیعیان امروز کوفیان آن زمان نیستند و روی ناموس رسول خدا(ص) غیرت و تعصب دارند. شهدای مدافع حرم از همان کسانی هستند که رسول خدا فرمود امت من در آخر الزمان بهترین امتم هستند که امامشان را با چشم سر ندیده اطاعت می کنند.

به گزارش شاهین پرس؛ سوم دی ماه سال 1398 در هشتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد 10 مناسبت به تقویم رسمی کشور اضافه شود که نامگذاری 18 مرداد به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم یکی از این مناسبت ها بود.

* علت نامگذاری روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم چه بود؟

غروب هجدهم مرداد سال 1396 به ناگهان تصویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که همگان را انگشت به حیرت کرده بود هر کسی بهت زده در توصیف آن چیزی می گفت و همه مفهوم مشترکی داشتند. این تصویر مشهور، تصویر با صلابت و پرابهت و آرام محسن حججی رزمنده جوان مدافع حرم حدود 26 ساله بود که ظاهرا اسیر یک داعشی خنجر به دست با چهره ای وحشت زده که قساوت، بی رحمی و حماقت در آن موج می زند و او را به سوی قتلگاه می برد است در پس زمینه تصویر نیز صحنه ای آکنده از دود و شعله‌های آتش دیده می شد که صحنهٔ نبرد کربلا را در ذهن تداعی می‌کرد، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی پیدا کرد.

محسن حججی متولد 21 تیر سال 1370 در شهر نجف آباد اصفهان بود. جهادگر و فعال عرصه فرهنگی کشور عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لشکر زرهی 8 نجف اشرف بود که برای دفاع از حرم آل الله به سوریه رفت. در مرداد سال 1396 در نزدیکی مرز سوریه با عراق به اسارت تروریست‌های داعش درآمد و پس از دو روز خبر شهادت او مخابره شد. او در زمان شهادت 25 سال سن داشت و از او یک فرزند پسر 2 ساله به یادگار مانده بود.

این تصویر گرچه توسط داعش ها برای تضعیف روحیه و سست کردن اراده و ایجاد رعب و وحشت بین رزمندگان جبهه مقاومت و مدافع حرم و مردم گرفته شده و در فضای مجازی منتشر شد ولی مصداق این جمله مشهور «عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد» شد  و در واقع خبر اسارت و سپس شهادت محسن حججی به دست تروریست های گروهک داعش در سوریه نقطه عطفی در دوران حضور رزمندگان ایران در سوریه بود.

* شهادت محسن حججی چشم جهانیان را بر واقعیت ها و جنایت های داعش باز کرد

چرا که انتشار تصویر اسارت شهید حججی با گردن افراشته در حالیکه بود که تا پیش از این علی رغم اینکه مدت زیادی بود که تعدادی از نیروهای رزمنده ایرانی به نام مدافعان حرم در عراق و سوریه در کنار دیگر نیروهای رزمنده عراقی، سوری، افغانستانی، پاکستانی و لبنانی در قالب جبهه مقاومت در نبرد با گروهک تروریستی تکفیری داعش بودند و حتی تعدادی از آنها به طرز فجیحی توسط تروریست های تکفیری داعش به شهادت رسیده بودند اما فقط عده کمی از مردم پیگیر اخبار و حوادث سوریه و عراق بودند.

با انتشار این تصویر و فیلم و تصاویر نحوه شهادت شهید حججی، نام مدافعان حرم و نقش و اهمیت حضور آنها کیلومترها دورتر از مرزهای جغرافیای کشور مفهوم دیگری پیدا کرده و بر سر زبان ها افتاد بسیاری از جوانان دهه 70 علاقمند به شرکت در این جبهه و دفاع از حرم آل الله شده و برای اعزام صف بستند آنهایی هم که اسمشان از اعزام خط می خورد مایوس نمی شدند و به دنبال راه های دیگر برای اعزام می رفتند. به هر ترتیب حتی اگر شده مثل شهید صدرزاده با هویت افغانستانی در تیپ فاطمیون خود را برای دفاع از حرم آل الله می رساندند.

* حرم آل الله خط قرمز شهدای مدافع حرم بود

مدافعان حرم روی ناموس رسول خدا(ص) غیرت داشتند اصلا خط قرمزشان بود نمی خواستند واقعه سال 60 هجری قمری یکبار دیگر تکرار شود نمی خواستند روز محشر در برابر علمدار کربلا حضرت عباس(ع) سرافکنده باشند عشق، غیرت، ایثار، شهامت و حماسه را در مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و پای مکتب سرخ عاشورا آموخته بودند. نباید اجازه می داندند دست حرامیان به حرم حضرت زینب(س) و سه ساله امام حسین(ع) برسد اگرچه داعشیان امروز همان یزیدیان سال 60 هجری قمری بودند ولی جوانان و شیعیان امروز کوفیان آن زمان نیستند و روی ناموس آل الله غیرت و تعصب دارند و در دفاع از حرم اهل بیت و یاری مردم مظلوم و بی دفاع سر و جان عزیز خود را تقدیم کردند. شهدای مدافع حرم از همان کسانی هستند که رسول خدا فرمود امت من در آخر الزمان در عصر غیبت بهترین امتم هستند که امامشان را با چشم سر ندیده اطاعت می کنند.

*  پدیده منحوس داعش چگونه شکل گرفت 

حدود چهار سالی می شد به دنبال سقوط صدام و حضور آمریکایی ها در عراق و شورشهای مخالفان مسلح دولت بشار اسد در سوریه پدیده ای نامبارک و منحوس به نام داعش به سرکردگی البغدادی و ته ماندگان القاعده و بعثی های عراقی و دیگر واماندگان وهابی اعلام موجودیت کرد بعدها در کارزار انتخاباتی و جنگ قدرت در آمریکا خانم کلینتون اعلام کرد که داعش توسط آمریکایی ها برای تجزیه خاورمیانه شکل گرفته است. داعش یکی از تندروترین گروه های افراطی اسلام گرا و پیرو آموزه های وهابیت بود که ادعای خلافت جهانی کرده بود.

البغدادی پس از اعلام موجودیت، ادعای خلافت جهانی کرده و نام حکومت خود را دولت اسلامی گذاشته بود و گفته بود قصد دارد پس از تصرف عراق و سوریه، ایران را هم فتح کند. داعش با بهره مندی از ریال های سعودی و دلارهای آمریکایی و اسرائیلی و بسیاری از کشورها اروپایی به سرعت بخش های زیادی را تصرف و با قتل عام دسته جمعی اقدام به نسل کشی می کرد با بی رحمی تمام حتی از کشتن کودکان و جنین در شکم مادران هم ابایی نداشتند بسیاری از مردان را کشته و زنان و دختران را به اسارت و بردگی می بردند علاوه بر از بین بردن همه زیرساخت های این مناطق تمامی آثار باستانی و ظواهر اسلامی و حتی قبور مطهر امامین عسکرین(ع) را تخریب کردند چنان در دل مردم بی دفاع ترس و وحشت انداخته بودند که به جز تسلیم چاره ای نداشتند.

اما زمانی که کار به تهدید تخریب قبور مطهر ائمه معصومین(ع) در کربلا و نجف و حرم عقیله بنی هاشم در دمشق رسید جوانان غیور و شجاع و مومن ملتهای مسلمان از ایران، لبنان، افغانستان و پاکستان برای دفاع از حرم اهل بیت رسول خدا(ص) جبهه مقاومت را به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی تشکیل دادند و چنان بر سیاهی داعش حمله ور شدند که امروز بعد از یک دهه اثری از آن همه سیاهی و وحشت و اضطراب و نگرانی و ناامنی در منطقه وجود ندارد گرچه در این بین جوانان برومند و سربلندی همچون محسن حججی، سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی سر و جان عزیزشان را تقدیم دقاع از حرم آل الله کردند.

* شهدای مدافع حرم مظلوم ترین شهدا هستند

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود درباره شهید حججی فرمودند: به واقع شهید حججی حجت خدا برای مردم شد تا همگان شاهد جنایات تکفیری‌ها و بی رحمی و تجاوزگری آنان علیه مردم سوریه باشند. ایشان در جایی دیگر شهدای مدافع حرم را مظلوم ترین و غریب ترین شهدا یاد کرده و فرمودند اگر شهدای مدافع حرم نبودند امروز اثری از حرم اهل بیت(ع) هم نبود.

اگرچه شهدای مدافع حرم در ابتدا برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق پا به میدان نبرد گذاشتند ولی در ادامه نقش برجسته این شهدای والامقام در تامین امنیت کل منطقه غرب آسیا و حتی جهان برای بسیاری از مردم مشخص شد. در واقع خون شهدای مدافع حرم تضمینی برای صیانت از امنیت ملت های منطقه و دیگر كشورها در برابر هجوم وحشیانه و زیاده خواهی های تروریست های تكفیری شد.

رزمندگان و بویژه شهدای مدافع حرم نقش بی بدیلی در برقراری امنیت و آرامش در منطقه داشتند بطوریکه تمام مردم مسیحی، کرد، ایزدی و حتی اهل سنت عراق و سوریه که با گوشت و خونشان همجوم وحشیانه داعش را حس و لمس کردند و آسیب دیدند و بسیاری از نزدیکانشان را از دست دادند آرامش و امنیت امروزشان را مدیون این شهدای والا مقام مدافع علی الخصوص سیدالشهدای جبهه مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی هستند و می دانند که اگر جانفشانی و شهامت شهدای مدافع حرم نبود تا آنها را از چنگال اژدهای هفت سر داعش نجات دهد امروز چه بر سرشان آمده بود.

* شهدای مدافع حرم گنجینه های با ارزشی هستند که عیار بالایی دارند

شهدای مدافع حرم گنجینه های با ارزشی هستند که عیار بسیار بالایی دارند و کسی نمی تواند مقام و منزلت آنها را ارزش گذاری کند. آنها با تمام وجود و تا پای جان در برابر دشمن ایستادگی و از ارزش های اسلامی دفاع کردند تا دشمنان بار دیگر به خود این اجازه را ندهد که دست روی این ارزش ها بگذارد. مدافعان حرم برای پاسخ به ندای تظلم خواهی مردم بی‌دفاع و مورد هجوم و ستم قرار گرفتۀ سوریه و عراق لباس رزم به تن کرده و عازم میدان نبرد شدند و آزادی، آرامش و امنیت منطقه را به ارمغان آوردند

دست درازی به مرزهای جمهوری اسلامی و مظاهر اسلامی کشور ایران یکی از اوهام غلط و خیال شومی بود که داعش در سر می پروراند تا با گسترش حکومت به‌ظاهر اسلامی خود، مناطقی از ایران را تصرف کرده و قلمرو حکمرانی‌شان را تا کشور افغانستان و حتی تاجیکستان گسترش دهند. ولی مدافعان حرم چنان بر داعشیان تاختند تارو مارشان کردند تا برای همیشه چنین خیال باطلی را فراموش کنند و درس عبرتی برای دیگر بداندیشان شود حضور این دلاور مردان در جبهه‌های مختلف نبرد، بهترین ارمغان را برای مردم ایران به بار آورد، آن‌هم ایجاد امنیتی فراگیر و پایدار است.

انتهای پیام/ فرحناز خیراتی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.