۱۴:۱۸ - شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

سومین پردیس سینمایی استان اصفهان در شهر گز افتتاح شد/ اسطرلاب ریشه در تاریخ و تمدن اهالی شهر گز دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گز برخوار از افتتاح سالن های شماره 2 و 3 سینما بهار به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب خبر داد و گفت: پردیس سینما بهار شهر گز برخوار بعد از اصفهان و کاشان تنها پردیس سینمایی با بیش از یک سالن پیشرفته در استان اصفهان به شمار می رود.

مصطفی حکیمیان، در حاشیه افتتاح سالن های شماره ۲ و۳ سینما بهار شهر گز برخوار در گفتگو با شاهین پرس؛ با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: ساختمان پردیس سینما بهار شهر گز برخوار در مالکیت شهرداری این شهر قرار دارد که سال 89 مدیریت شهری وقت با هدف توسعه فرهنگی و سیاست برون سپاری، توافقی 10 ساله با حوزه سینمایی استان اصفهان مبنی بر احداث و تجهیز پردیس سینمایی و یک سالن با ظرفیت 300 نفر و مشارکت 50 درصدی در هزینه ها منعقد و با 30 میلیارد ریال اعتبار پردیس سینمایی و سالن شماره یک به بهره برداری می رسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گز برخوار اضافه کرد: مدیریت شهری دوره پنجم در بررسی مجدد قرارداد، توافقنامه را عادلانه ندانست که با توجه به وجود فضای مازاد پردیس، طی جلسات متعدد با رئیس حوزه هنری استان و مدیرعامل موسسه بهمن سبز توافق شد دو سالن سینمایی و یک مرکز خلاقیت کودکان احداث و تجهیز شود.

حکیمیان با تاکید بر اینکه پردیس سینما بهار شهر گز برخوار بعد از اصفهان و کاشان تنها پردیس سینمایی با بیش از یک سالن پیشرفته در استان اصفهان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: با افزوده شدن سالن های شماره 2 و 3 امکان اکران همزمان فیلم های روز سینمای کشور در این پردیس فراهم شد.

وی تصریح کرد: سالن شماره دو با 40 نفر ظرفیت و سالن شماره سه با 60 نفر ظرفیت با پیشرفته ترین تجهیزات سینمایی با بیش از سه میلیارد تومان و بهره برداری انحصاری حوزه هنری سینما و مجموعه تجاری تا سال 1414 و مرکز خلاقیت کودکان با مدیریت حوزه هنری امروز با حضور با حضور جمعی از مسئولان شهرستان به بهره برداری رسید البته مرکز خلاقیت بزودی پس از تجهیز، راه اندازی و در خدمت شهروندان قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گز برخوار از تشکیل شورای شعر و موسیقی شهر گز خبر داد و افزود: مجموعه مدیریت شهری دوره پنجم برنامه های متعدد فرهنگی در دستور کار دارد که مناسفانه به دلیل شرایط کرونایی به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

اسطرلاب

حکیمیان افزود: امروز در فرهنگسرای ادیب شهر گز از نمونه اسطرلاب که ریشه در تاریخ و تمدن مردم این شهر دارد رونمایی شد این اسطرلاب، نمونه اسطرلاب اصلی مربوط به دوره صفویه که توسط دو برادر «عبدالعلی و محمدباقر بن رفیع جزی» از اهالی شهر گز ساخته شده و هم اکنون در موزه بریتیش بریتانیا نگهداری می‌شود است.

وی با بیان اینکه اسطرلاب از برنج، برنز، آهن، فولاد و تخته و بصورت مدور ساخته می شود خاطرنشان کرد: اسطرلاب ابزاری فوق العاده کاربردی منجمان در گذشته بوده که از آن برای پیدا کردن محل ماه و ستارگان و سیارات، تعیین دقیق زمان طلوع و غروب خورشید، اندازه‌گیری زاویه تابش خورشید، ارتفاع کوه‌ها و پهنای رودخانه‌ها و… استفاده می کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گز با بیان اینکه دو نمونه اسطرلاب در دنیا وجود دارد که یکی در موزه بریتیش بریتاتیا و دیگری در موزه ملک تهران نگهداری می شود افزود: این اسطرلاب نمادی از نمونه اصلی موجود در موزه بریتاتیا با طرح «محدثه متین نسب» توسط «محمد دماوندی» است که با 30 میلیون ریال هزینه در مدت شش ماه ساخته ‌شده و در موزه مردم شناسی شهر گز برخوار در فرهنگسرای ادیب برومند نگهداری می‌شود.

حکیمیان هدف از ساخت و رونمایی از این اسطرلاب را احیاء تاریخ و تمدن مردم شهر گز عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.