۲۰:۲۵ - شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

توسعه فعالیت های قرآنی اولویت نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نخستین اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح آمایش استانها توسعه فرهنگ قرآنی است.

به گزارش شاهین پرس، سید هادی حسینی پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با هنرمندان، اصحاب رسانه و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شاهین‌شهر، دین و نظام انقلاب اسلامی را آمیخته با فرهنگ بیان کرد و گفت: مایه مباهات است که ایران اسلامی با سابقه فرهنگی و تاریخی خود در عرصه های بین المللی قابل معرفی است و دنیا ما را با فرهنگ کشورمان می شناسد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخورد دولتمردان با مسایل فرهنگی را سهل و آسان مطرح کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب با وجود تاکید و هشدارهای فراوان امام و رهبر انقلاب در خصوص فرهنگ بیدار نشدیم و به خیال اینکه فرهنگ مشکل ندارد به اصلاح و آبادی مسائل همه حوزه ها پرداخته شد جز فرهنگ و امروز که می‌خواهیم به فرهنگ بپردازیم دستانمان خالی است.

وی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص رسم الخط قرآنی اشاره کرد و افزود: پس از شش سال موفق شدیم اولین قانون راجع به فرهنگ را با موضوع اصلاح رسم الخط قرآن در مجلس به تصویب برسانیم.

جایگزینی رسم الخط اصیل ایرانی به جای رسم الخط عثمان طاها در کتابت قرآن کریم

حسینی افزود: در حالی که صوت قاریان برجسته بین المللی و خوشنویسان مطرح ایرانی در دنیا زبانزد هستند چرا باید رسم الخط رایج کتابت قرآن در کشور عثمان طاها و صوت قاریان دیگر کشورها مورد استفاده باشد که به تایید مراجع عظام این رسم الخط با وجود اشکالات متعدد مورد حمایت آل سعود نیز قرار دارد.

وی افزود: بررسی لایحه حمایت از آثار فاخر فرهنگی هنرمندان با عنوان «ثبت آثار معنوی» پس از چهار سال، در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی آغاز شده در مراحل نهایی رسیدگی کارشناسی قرار دارد که امیدواریم امسال به تصویب نمایندگان برسد، به لحاظ اینکه مهمترین و اصلی ترین داشته های کشور برای معرفی فرهنگ و هنر و صنایع دستی است نماینگان مجلس باید به تقویت حوزه هنر کمک کنند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به سرانه بودجه ای گفت: با توجه به اینکه در کشور ما میزان جاری حقوق و دستمزد در مقابل اعتبارات جاری و عمرانی بسیار پایین است بطوریکه اعتبارات جاری دستمزد 90 درصد و اعتبارات جاری تنها 10 کل اعتبارات است، میزان بودجه معاونت استانی وزارت فرهنگ و ارشاد با 10 درصد رشد نسبت به سال قبل به 30 درصد رسیده که این جدا از بودجه اختصاصی هر استان است.

وی با بیان اینکه امروز در عصر دیجیتال و فعالیت گسترده فضای مجازی اگر کند حرکت کنیم در حوزه فرهنگ‌سازی به‌شدت عقب خواهیم ماند خاطرنشان کرد: باید همه بویژه هنرمندان تلاش کنیم تا با فرهنگ سازی مقاومت و آگاه سازی خانواده ها در برابر آسیب های اجتماعی فضای مجازی را بالا ببریم.

30 هزار نفر از خبرنگاران و هنرمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند

حسینی با اشاره به بیمه خبرنگاران و هنرمندان گفت: بیمه خبرنگاران در گذشته با 10 هزار نفر آغاز شد که از ابتدای سال جاری در انعقاد قراردادی با تامین اجتماعی  30 هزار نفر از خانواده فرهنگ زیر پوشش بیمه قرار می گیرند که باید تلاش کنیم همه هنرمندان و خبرنگاران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار، باید مستطیع و بیمه باشد تا خریده نشود خاطرنشان کرد: برای غنی تر کردن فرهنگ باید با فراهم کردن زیر ساخت ها خبرنگار توانا و مستطیع باشد و بدون وابستگی بتواند با حریت و آزادی مسائل را مطرح کند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اجرای طرح خصوصی‌سازی تولیدات هنری تصریح کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد فرهنگی و آثار فرهنگی و هنری هنرمندان و درآمدزایی از هنر که از مصادیق اقتصاد مقاومتی است خصوصی سازی در حوزه هنر مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

توسعه فعالیت های قرآنی اولویت نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتی تحت عنوان پایش را از شهرستان‌ها آغاز کرده است، تصریح کرد: این کار باعث می‌شود که هنر اصلی هر شهر شناخته و به رشد و پیشرفت آن کمک کرد.

حسینی نخستین اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح آمایش استانها را توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد و افزود: در حال حاضر از 23 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور وجود دارد که در تلاش هستیم به منظور توسعه و تقویت تعداد این کانون ها را به 100 هزار کانون برسانیم.

اصحاب فرهنگ و هنر شاهین شهر 175 هزار نفری فاقد مجتمع فرهنگی هنری است

حسینعلی حاجی دلیگانی در این نشست با اشاره به ظرفیت و استعدادهای خوب شهرستان در همه زمینه های هنری گفت:شاهین شهر با ظرفیت های بسیار خوبی که در زمینه های فرهنگی هنری دارد لازم است که مسئولان کمک کنند تا استعدادهای آنان بیشتر شکوفا شود.

نماینده شاهین شهر و میمه به رشد پنج و شش دهم درصدی جمعیت شاهین شهر که در کشور بی سابقه است اشاره کرد و افزود: شاهین شهر با 175 هزار نفر جمعیت و ظرفیت های هنری برجسته فاقد مکانی مستقل برای استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجمع اصحاب فرهنگ و هنر است.

وی افزود: شهرداری و شورای شهر زمینی به مساحت سه هزار متر مربع برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری اختصاص داده است که نیازمند ردیف اعتبار ملی برای احداث است که امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد با تخصیص ردیف اعتبار ملی، از اجرای این طرح حمایت و پشتیبانی کند.

علیرضا بصیری در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ سازی گفت: با توجه به دغدغه های رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خطیری در اصلاح فرهنگ در کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد.

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: اصحاب فرهنگ و رسانه از ظرفیتهای خوب شهرستان هستند که در شهرها و روستاها فعالیت می کنند که این ظرفیت در شاهین شهر به نام شهر دانش و خلاقیت نمود بیشتری دارد.

در این مراسم جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه به نمایندگی مسائل و مشکلات خود را مطرح کرده و خواستار رسیدگی شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.