۱۱:۰۱ - شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵

اربعین؛ بزرگ‌ترین اجتماع در تاریخ بشر

میلیون‌ها عاشق و دلباخته حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) امسال نیز از سراسر جهان خود را به عراق رسانده و در اربعین حسینی(ع) بزرگترین اجتماع تاریخ بشر را رقم زدند.

به گزارش شاهین پرس، نام و یاد حسین(ع) هر سال بیشتر از سال گذشته در جهان می‌پیچد. زائران اربعین حسینی(ع)،  از 3 میلیون نفر در سال 2003 به 20 میلیون نفر در سال گذشته رسیده و حال خبر می‌رسد که بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال نجف تا کربلا شاهد حضور بیش از 25 میلیون عاشق و دلباخته نام و راه حسین (ع) خواهد بود.

25 میلیون نفر خود را به کربلا رسانده‌اند تا فریاد بزنند حسین(ع) تنها نیست و پرچم سبزی که در عاشورای سال 61 هجری با خون آن امام و یاران باوفایش گلگون شد به زمین نیفتاده است. به راستی این چه سری است که سیاه و سفید، از اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا از مسلمان گرفته تا مسیحی و زرتشتی همه را عاشق و دلباخته حسین کرده و به کربلا رسانده است تا در راهپیمایی بی‌نظیر اربعین حسینی(ع) شرکت کنند؟ زائرین پیاده اربعین، در طول شب هم در مسیر بین شهر نجف به سوی شهر کربلا حرکت می‌کنند تا هر چه زودتر به زیارت حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برسند. این چه سری است که برادران اهل سنت را در عراق همه امکانات خود بسیج کرده و با افتخار تمام میزبان زائران اربعین  کرده است؟ این چه حکمتی است که از کودک سه ساله تا پیرمرد 90 ساله در مسیر نجف تا کربلا به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می‌کنند؟ و بالاخره این که این «حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟»

در فاصله 85 کیلومتری نجف تا کربلا پیروان همه ادیان آستین‌ها را برای سرور و سالار شهیدان بالا زده‌اند در میان موکب‌های پذیرایی از زائران موکب‌هایی از اهل سنت، مسیحیان و سایر ادیان مختلف برپا شده تا باز هم به این جمله صحه بگذارد که حسین(ع) تنها متعلق به مسلمانان نیست. در میان موکب‌ها  موکب‌های «صابئین مندایی» و پیروان حضرت یحیی(ع) نیز دیده می‌شود. در این موکب‌ها  بدون در نظر گرفتن دین  و اعتقادات طرف،‌ مردم به راحتی پذیرایی می‌شوند.

در مراسم راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی(ع) موکبی نیز به نام «شهدای روحانی مدافع حرم» در کربلای معلی برپا شده است. در این موکب تصویر چهار شهید روحانی مدافع حرم به همراه تصویر شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی که به دست رژیم سعودی به شهادت رسید، دیده می‌شود. این موکب با نام «عمامه شهید افتخار ماست» در کربلای معلی برپا شده است

پویش «زکزاکی را آزاد کنید»

در میانه راه نیز موکبی بین‌المللی وجود دارد با پرچم بیش از 40 کشور جهان که در کنار آن برافراشته شده است. این موکب فعالیت‌هایی چند زبانه دارد و ملیت‌های مختلفی در آن به ارائه خدمات فرهنگی مشغول هستند. یکی از ابتکارات این موکب، توزیع برگه‌هایی سه زبانه در راستای کمپین آزادی «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه است. یکی از این فعالیت‌ها، آگاه کردن زائران از پویش «زکزاکی را آزاد کنید» است. این پویش برگه‌ای حاوی اطلاعاتی از قتل‌عام زاریا است که در 21 آذر 1394 رخ داد و طی آن حسینیه بقیهًْ‌الله در نیجریه تخریب، شیخ زکزاکی دستگیر، سه فرزند او شهید و بیش از 1500 نفر دیگر شهید شدند. جالب اینکه توزیع‌کننده برگه‌های پویش نیز  از جوانان اهل نیجریه  هستند. روی این برگه مطالبی درباره شیخ زکزاکی به سه زبان نوشته شده و حاوی جمله «زکزاکی را آزاد کنید» است همچنین سؤالی به سه زبان پرسیده شده مبنی بر اینکه: آیا می‌دانید بزرگترین راهپیمایی اربعین بعد از عراق در نیجریه برگزار می‌شود؟

از دست دادن شغل و کار و خطرات احتمالی مسیر نیز باعث نشده است خیلی‌ها از این سفر نورانی صرف نظر کنند. «کریم» مسلمانی است که 35 سال است در سوئد زندگی می‌کند و به گفته خود حتی حاضر شده شغل و کسب و کارش را از دست بدهد اما اربعین با پای پیاده به دست‌بوسی ارباب برود.  او می‌گوید امسال مجبور شده برای رسیدن به کربلا و حضور در زیارت اربعین شغلش را رها کند. کریم با همان لهجه شیرین ایرانی-سوئدی اش می‌گوید، امسال 20پرواز از استکهلم به نجف آمده است. ایرانی، عراقی و سوئدی‌های مسلمان. سوئدی‌هایی که به لطف ارباب در طول تمام این سال‌ها و به برکت روضه اباعبدالله مسلمان و شیعه شده‌اند و حالا با عشقی وصف ناپذیر هرسال راهی اربعین حسینی(ع) می‌شوند.

طولانی‌ترین نماز جماعت جهان

گزارش‌های رسیده از عراق همچنین حاکی است فوج فوج و گروه گروه از مردم خود را به عراق رسانده‌اند تا در پیاده روی اربعین شرکت کنند. دیروز حتی خبر رسید بزرگترین و طولانی‌ترین نماز جماعت جهان به طول 85 کیلومتر در مسیر کربلا تا نجف برگزار شد. به گفته سید «احمد الحسینی»، استاد برجسته حوزه علمیه نجف «این یک نماز جماعت متصل نیست بلکه در تمام مسیر این جاده 1200 نماز اما همزمان و در طول هم برگزار شد.» مقامات امنیتی عراق نیز می‌گویند در پیاده‌روی اربعین امسال بیش از 30 هزار نیروی امنیتی مسئولیت حفظ امنیت زوار امام حسین‌(ع) را بر عهده گرفته‌اند. به گفته مسئولان عراقی نیروهای امنیتی، بسیج مردمی و پلیس مسئولیت حفاظت و تامین امنیت زوار اربعین را بر عهده دارند.گزارش‌های منتشر شده از عراق همچنین حکایت از این دارد که علی‌رغم تهدیدات گروه‌های تروریستی این مسئله کوچکترین خللی در اراده آهنین زوارحسینی(ع) نگذاشته و مراسم پیاده روی اربعین با سلامت کامل زائران ادامه دارد.

سکوت رسانه‌های غربی

اما در حالی که رسانه‌های بین‌المللی کوچکترین –  تاکید می‌شود – کوچکترین اتفاقی را که علیه اسلام باشد در سراسر جهان بلافاصله پوشش می‌دهند و در طی سال‌های گذشته تمامی جنایات ریز و درشت گروه تروریستی داعش را برای ترسیم چهره‌ای وحشتناک از اسلام پوشش داده‌اند، در مورد این بزرگترین گردهمایی بشری تاریخ جهان سکوت کرده‌اند. پیش از این برخی از رسانه‌های غربی از تعامل گزینشی در پوشش خبرهای راهپیمایی و زیارت اربعین حسینی(ع) به شدت انتقاد کرده و نوشته بودند؛ «آمریکا و انگلیس در رابطه با اربعین دچار کوررنگی شده‌اند.» ایندیپندنت هم در سال 2014 در گزارشی نوشته بود، رسانه‌های غرب با بزرگترین تجمع مسالمت‌آمیز جهان که باید در گینس ثبت شود گزینشی برخورد می‌کنند. «رادیو اوستون» از زیارت و راهپیمایی اربعین به عنوان «بزرگ‌ترین تجمع و راهپیمایی دینی و سیاسی در جهان» یاد و آن را «بی‌مانند» و «بی‌نظیر» توصیف کرده و تاکید کرده بود، «رسانه‌های غربی با نادیده گرفتن این تجمع بزرگ بشری از بیش از 80 کشور جهان و با حضور و مشارکت بیش از 20 میلیون نفر، مرتکب اشتباه و خطای حرفه‌ای می‌شود.»

نشریه آمریکایی «هافینگتن پست» نیز یکی دیگر از این رسانه‌های غربی بود که به شدت از پوشش سیاسی این مراسم توسط این رسانه‌ها انتقاد کرده است. این نشریه از اصحاب رسانه در غرب می‌خواهد به این سؤال پاسخ دهند که «چگونه است، آنها کوچک‌ترین تجمع و راهپیمایی در انگلیس و یا صدها تجمع محدود در کشورهای مختلف جهان را نادیده نگرفته و از آن ده‌ها فیلم و گزارش و تحلیل و تفسیر تهیه می‌کنند، در حالی که این تجمع خروشان و مسالمت‌آمیز بشری را نادیده گرفته و از آن بی‌تفاوت و در سکوت مطلق می‌گذرند.» هافینگتن پست در پایان تاکید می‌کند، اگر می‌خواهید، با ریشه‌ها و اصول اعتقادی «داعش» آشنا شوید، باید دشمنان این گروه را بشناسید. اما نکته عجیب دیگر این که بروز همین گروه‌های تکفیری و داعش بود که راهپیمایی اربعین چنین مورد استقبال بی‌نظیر مردمی قرار گرفت. داعش با آن جنایات قرون وسطایی تلاش می‌کرد تا مردم را ترسانده و برپایی چنین مراسم‌هایی را متوقف کند اما اینجاه هم عشق به اباعبدالله‌الحسین(ع) کار خود را کرد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.