۰۸:۳۰ - چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲

جان کری:

اقدام روسيه در اوکراين محکوم است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما بهترین کارشناسان خود را برای کمک به اقتصاد اوکراین و ترمیم نهادهای مالی این کشور در اختیار اوکراینی ها قرار می دهیم.

 

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”،جان کری گفت: آزادی، ودیعه ای جهانی و غیر قابل جایگزین است. امروز در بخشی دیگر از این کشور نیز تلاشی دیگر برای آزادی را شاهد هستیم، آمریکا نیز بر تعهد خود برای استقلال و تمامیت ارضی اوکراین بر اساس قوانین بین المللیت تاکید می کند. ما اقدام تجاوزکارانه فدراسیون روسیه را محکوم می کنیم.
وی گفت: نشانه هایی از یک انتقال بزرگ به چشم می خورد و ما در این انتقال، در کنار مردم اوکراین هستیم. امروز مردم اوکراین دولتی را می خواهند که مورد پذیرش شان باشد و ما خویشتنداری عمده ای را که دولت انتقالی در این دوره از خود نشان داده است، می ستاییم. آنان با وجود حمله ای که به اوکراین صورت گرفته است و دولت روسیه که تجاوزی گری و ارعاب را به عنوان اولین گزینه برگزیده است، خویشتنداری کرده اند.

وی ادامه داد: تمایز روشن تر از این نمی تواند باشد؛ اوکراینی های مصمم با اتحادشان قدرتشان را به نمایش می گذارند و دولت روسیه بی هیچ بهانه ای دست خود را در پس ارعاب و تحریک گری پنهان کرده است. در دل اوکراینی ها و برابر چشم جهانیان، کاری که روس ها انجام می دهند نشان از قدرت ندارد. زمان آن رسیده است که همه چیز را روشن بیان کنیم. دولت روسیه می گوید این مخالفان بودند که توافق بیست و یکم فوریه را که خواستار انتقال صلح آمیز بود، به هم زدند، اما این حقیقت را نادیده می گیرند که این یانوکوویچ بود که در بزنگاه تاریخی و نیاز کشور، زمانی این شهر نیازمند این بود که رهبران کشور در کنار هم بیایند، تعهدات خود را زیر پا گذاشت و شبانه با دارایی هایش فراری شد و اسناد را از میان برد.

کری گفت: یانوکوویچ مردم خود و در نهایت کشورش را تنها گذاشت. ممکن است دولت روسیه این باور را داشته باشد دولت اوکراین به شکلی غیر مشروع است و عده ای افراط گرا آن را اداره می کنند ولی این حقیقت را نادیده می گیرد که رادا (پارلمان اوکراین) که نماینده مردم این کشور است، نمایندگان منتخب مردم اوکراین است، با اتفاق آرا دولت جدید را تایید کرد و حتی اعضای حزب یانوکوویچ نیز وی را تنها گذاشتند و در کنار مخالفان رای به دولت جدید دادند و با همراهی اعضای حزب یانوکوویچ بود که آینده این کشور تغییر کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: دولت روسیه می گوید که خیابان های کی یف که من نیز از یکی از این خیابان ها آمدم، خطرناک هستند، ولی این حقیقت را نادیده می گیرد که هیچ افزایشی در جرایم، غارت گری یا درگیری سیاسی در اینجا روی نداده است. دولت روسیه مدعی است که اوکراینی ها در شمار بسیار زیاد به این کشور فراری می شوند، یا حملات گسترده ای به کلیساها در شرق اوکراین صورت گرفته است، این نیز روی نداده است. آنان این را نیز می گویند که روس تبارها و پایگاه های روسیه تهدید می شوند، آنان می گویند کی یف در تلاش برای بی ثبات کردن کریمه است یا اقدامات روسیه در این خصوص مشروع است زیرا رهبران کریمه خواستار مداخله شده اند. ولی همه می دانند که سربازان در کریمه که به دستور دولت خود در پایگاه هایشان مانده اند، هیچ تیری شلیک نکرده اند، اقدامی تحریک آمیز صورت نداده اند به دست نیروهای مهاجمی محاصره شده اند و فردی که سه درصد از آرا را با خود دارد، از سوی روس ها به عنوان رهبر این منطقه تعیین شده است.

کری افزود: آنان می گویند کی یف در تلاش است تا کریمه را بی ثبات کنند و از سران روسیه برای مداخله درخواست شده است. هیچ سند معتبری این ادعاها را تایید نمی کند. مساله مهم تر در این میان این است که این دیپلماسی و احترام به حاکمیت است نه استفاده یکجانبه از نیروی نظامی که می تواند مواردی مانند این را در بیست و یکم به بهترین شکل حل کند. رئیس جمهور اوباما و من می خواهیم این را به روسیه و همه کشورهای دنیا بگوییم که ما به دنبال تقابل نیستیم، راه های بهتری برای روسیه برای دنبال کردن منافع مشروع خود در اوکراین وجود دارد. اگر شما نگرانی های مشروعی از شهروندان خود دارید، به دولت مراجعه و با آنان گفتگو کنید، به سازمان ملل مراجعه و این موضوع را در شورای امنیت طرح کنید. به سازمان امنیت و همکاری اروپا مراجعه کنید، این موضوع را در یکی از نهادهای حقوق بشری مطرح کنید. سازمان های بی شماری در دنیای فعلی هستند که در برای حل و فصل چنین اختلاف هایی تلاش می کنند تا شاهد این نباشیم که یک کشور به صورت یکجانبه به کشوری دیگر حمله کند.

وی گفت: راه های بهتری وجود دارد که روسیه می تواند منافع مشروع خود را در اوکراین دنبال کند. روسیه می تواند اطاعت از قوانین بین المللی را برگزیند و به تعهد خود در توافقنامه نهایی هلسینکی بر اساس منشور سازمان ملل احترام بگذارد در صورتی که می خواست از اقلیت روس این کشور دفاع کند، و اگر تهدیدی نیز در میان بود ما از آنان حمایت می کردیم. اگر قصدی برای این کار داشته باشند، می توانند با دولت مشروع اوکراین همکاری کنند که متعهد به این کار شده است. نه تنها می شد بلکه می شد تشویق کرد که ناظران بین المللی در اوکراین مستقر شوند، اینها کسانی بودند که می توانستند تهدیدهای مشروع را شناسایی کنند و حقیقت را از موارد ساختگی تشخیص دهند.

کری گفت: روسیه در صورتی که بخواهد اوضاع را آرام کند، باید نیروهای خود را به پادگان ها بازگرداند، بر اساس توافق هزار و نهصد و نود و هفت عمل کند و به جای گسترش تجاوزگری خود، از تنش های موجود بکاهد. ما نیز این را ترجیح می دهیم و من به خواست رئیس جمهور اوباما اینجا آمده ام تا بگویم که آمریکا ترجیح می دهد که شاهد آرام شدن اوضاع و کاهش تنش ها باشد، ما ترجیح می دهیم این کار بر اساس خواست های نهادهای مشروع و بین المللی مدیریت شود تا با این بحران مقابله شود ولی اگر روسیه نخواهد اوضاع را آرام کند و نخواهد به صورت مستقیم با دولت اوکراین همکاری کند، که البته امیدواریم این کار را بکند، در این صورت شرکای ما هیچ گزینه ای جز پیوستن به ما در برداشت گام هایی که برای منزوی کردن سیاسی و اقتصادی روسیه نخواهند داشت.

 

2074681_200

وزیر امور خارجه آمریکا که در سفارتخانه این کشور در کی یف صحبت می کرد، گفت: رفتار روسیه تناسبی با یک کشور عضو گروه هشت در قرن بیست و یکم ندارد.

جان کری گفت: من این را به سران روسیه نیز تاکید می کنم، این چیزی نیست که ما به دنبالش باشیم، این چیزی است که انتخاب روسیه ممکن است ما را مجبور به انجام دادنش نماید.
تا کنون ما آمادگی برای نشست گروه هشت را معلق کرده ایم، ما تماس های ارتش با ارتش دو کشور را تعلیق کرده ایم و نیز گفتگوهای دو جانبه اقتصادی را نیز معلق کرده ایم. همچنین آماده ایم در صورتی که روسیه نخواهد نیروهایش را به پایگاه های خود بازگرداند و سیاست مشروع کاهش تنش را دنبال کند، گام های بیشتری را برداریم.

وی تصریح کرد: آمریکا و متحدانش از اوکراین حمایت می کنند. ما از این کشور در رسیدگی به اقتصاد بحران زده اش حمایت می کنیم و در دیدار با کفیل ریاست جمهوری این کشور و کفیل نخست وزیری و دیگر سران این کشور برای تقویت اقتصادی این کشور نیز به سوی انتخاباتی آزاد، منصفانه و باز که به زودی برگزار شود، دلگرم شده ام. ما با صندوق بین المللی پول و شرکای بین المللی برای ارائه بسته کمک برای اعاده ثبات اقتصادی این کشور در کوتاه مدت و رشد اقتصادی این کشور در بلند مدت گفتگو می کنیم. من خرسندم که این بسته شامل یک میلیارد دلار در وام تضمین شده برای بهبود اقتصاد اوکراین آماده است و ما با وزارت خزانه داری آمریکا و دیگر کشورها همکاری می کنیم تا طرحی جامع تر را بنیان بگذاریم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما بهترین کارشناسان خود را برای کمک به اقتصاد اوکراین و ترمیم نهادهای مالی این کشور در اختیار اوکراینی ها قرار می دهیم و با آنان در اجرای انتخاباتی آزاد، منصفانه و فراگیر همکاری می کنیم. ما همچنین با دولت موقت برای مبارزه با فساد همکاری می کنیم تا اموال سرقت شده بازگردانده شوند و به این کشور کمک می کنیم تا با قرار دادهای تجاری که با روسیه بسته شده است کنار بیاید.

کری گفت: در قرن بیست و یکم هستیم و نباید شاهد عقب گرد کشورها به شیوه های قرون نوزده و بیستم باشیم. راه هایی برای حل این اختلاف ها وجود دارد. کشورهای بزرگ این شیوه ها را به صورت مناسب صورت می دهند و حقیقت این است که گزینه هایی در برابر روسیه و همه ما قرار دارد. این گزینه ها می توانند ما را به سوی یک دیپلماسی مناسب و تعاملات مناسب دیپلماتیک هدایت کنند و ما از روسیه دعوت می کنیم به میز گفتگوها بازگردد و به صورت خاص از این کشور می خواهیم به صورت مستقیم با دولت اوکراین تعامل کند زیرا اطمینان دارم که آنان نیز آماده همکاری به صورتی درست هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: برای من جای خرسندی است که در اوکراین هستم و مانند آمریکایی ها و بسیاری دیگر در سراسر دنیا، نظاره گر قدرت و عزم افرادی غیر مسلح هستیم که باورها، اصول و ارزش هایی را قبول دارند که به آزادی، برابری و فرصت می رسند. چیزی مهم تر از این در دنیا وجود ندارد که دنیای امروز را تغییر داده است و برای همین هم در نقاط مختلف دنیا در آن واحد، شاهد انتقال هستیم. این چیزی است که همه ما را به هم مربوط می کند، اکنون جوانان در سراسر دنیا می گویند نمی خواهند از این فرصت ها محروم شوند.

کری ادامه داد: همه مساله این است. مساله همه کسانی است که به مردمسالاری ارزش قائلند و از تامین فرصت برای این کشور برای بهره مندی از مزایایی که دیگران از آن استفاده می کنند، حمایت می کنند. آمریکا در کنار مردم اوکراین در ایجاد کشوری قوی، مستقل و حاکم که شایستگی آن را دارند، حمایت می کند، کشوری که مردان و زنان برای داشتنش، به تازگی و در اقدامی بسیار شجاعانه زندگی خود را داده اند تا آینده آن تضمین شود. همه باید برخیزیم و به خواست آنان جواب بدهیم.
کری در بخش سوال و جواب با خبرنگاران درباره واکنش به اظهارات اخیر پوتین و تاثیر فشارها بر روسیه و نیز دیدارهایی که به تازگی با سران گروه های مختلف اوکراین کرده است، گفت: من به تازگی با سران گروه های مختلف و به صورت خاص، نمایندگان ریاست جمهوری دیدار کردم و این گفتگوها نیز ادامه خواهند داشت. در خصوص اظهارات رئیس جمهور پوتین باید بگویم من امروز به صورت مستقیم وی را خطاب قرار دادم تا او را به تعامل و دنبال کردن گفتگوهای مشروع و مناسب دعوت کنم.
وی ادامه داد: این را می دانیم که انتخابات تا نود روز دیگر برگزار می شود و مردم اوکراین نیز فرصت دارند تا سران آینده کشورشان را برگزینند. روسیه به تازگی تلاش کرده است تا در برخی مناطق شوراهای شهری را به درخواست مداخله روسیه در این مناطق وادارد. در عوض، این شوراها برعکس عمل و اعلام کرده اند که نمی خواهند روسیه وارد شود زیرا مستقل هستند. به باور من این روشن است که روسیه تلاشی سخت می کند تا بهانه ای برای حملات بیشتر به دست آورد.

وی ادامه داد: در واقع روس ها درباره اقلیت روس زبان این کشور صحبت می کند ولی دولت اوکراین بسیار مسئولانه عمل و آرامش کامل را درخواست کرده است تا تحریکی صورت نگیرد. حتی نیروهای این کشور که حق قانونی مقاومت در برابر تجاوز نیروهای دیگر کشورها را دارند، اقدامی صورت ندادند تا بهانه ای برای به خطر افتادن دیگر نباشد. من امروز کسی را ندیدم که احساس تهدید کرده باشد غیر از اینکه احساس تهدید حمله از سوی روسیه مطرح باشد.

کری گفت: ما خواستار کاهش تنش ها هستیم و نمی خواهیم وارد یک تقابل جدی شویم. این را نیز می دانیم که منافع پوتین که ما نیز درک می کنیم، پایگاه نظامی، روابط قوی و تاریخی که همه از آن آگاهیم، از سوی فرایندی قانونی و روابط مستقیم تامین شود ولی مناسب نیست که با حمله نظامی به یک کشور و تحمیل خواست های خود دنبال شود. این رفتار یک کشور گروه هشت در قرن بیست و یکم نیست. چیزی که ما به دنبالش هستیم، تامین منافع دو طرف با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. منشور سازمان ملل و توافقنامه نهایی هلسینکی، توافق هزار و نهصد و نود و چهار بوداپست و توافق هزار و نهصد و نود و هفت پایگاه ها بین روسیه و اوکراین همه مستلزم برخی معیارها هستند که در اینجا دنبال نشده اند. از دیگر سو من با صدر اعظم آلمان و دیگر مقامات اروپایی صحبت کرده ام و اطمینان دارم که ما یک پارچه و متحد هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.