۰۸:۲۸ - پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

توصیه های معاون بهداشتی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان؛

رعایت اصول شرایط بهداشتی در مسافرت های نوروزی

عید نوروز فرصت مناسبی برای مسافرت می‌باشد که می‌بایست ضمن رعایت نکات ایمنی در حین مسافرت نکات بهداشتی از جمله تامین آب و مواد غذایی سالم را در نظر داشت

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ دکتر محسن فیاض معاون بهداشتی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان طی سخنانی، برای اینکه مردم عزیز کشورمان  تعطیلات نوروزی خوشی را همراه با خانواده سپری نمایند، در خصوص رعایت نکات بهداشتی، در کنار مسایل ایمنی در حین مسافرت مطالبی را عنوان نمود:

 – عید نوروز فرصت مناسبی برای مسافرت می‌باشد که می‌بایست ضمن رعایت نکات ایمنی در حین مسافرت نکات بهداشتی از جمله تامین آب و مواد غذایی سالم را در نظر داشت، چرا که مصرف آب و غذایی ناسالم در طول مسیر سفر احتمال بروز و ابتلاء بیماری‌های عفونی و مسمومیت غذایرعایت اصول شرایط بهداشتی در مسافرت های نوروزیی را در افراد بالا می‌برد، لذا مسافرین عزیز بایستی در طول زمان مسافرت از آب لوله‌کشی شبکه‌های شهری و روستایی استفاده کرده و در صورتی که از سالم بودن آب مصرفی خود اطمینان ندارند باید آب را جوشانده و بعد از سردشدن مصرف نمایند.

– نکته بسیار مهم در مصرف آب در زمان‌های مراجعه به پارک‌ها و تفریحگاه‌ها این است که به تابلوهای راهنمایی آب شرب و غیر شرب توجه کنند و تا از وضعیت آب موجود در این اماکن  اطمینان حاصل ننموده اند آب ننوشند.

– برای آشامیدن آب از لیوان یکبار مصرف و یا لیوان شخصی استفاده نمایند.

– یخ را فقط از مراکز مطئمن تهیه کرده و ازخرید و مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شود به شدت پرهیز کنند.

– از نوشیدن آبهای سطحی، چشمه‌ها  و دریاچه های فصلی جداً خودداری شود.
– یکی از مهمترین مواردی که می تواند در خصوص انتقال و شیوع بیماری‌های انگلی و واگیردار مطرح شود شسشتوی صحیح و اصولی دست‌ها می‌باشد شستن دست‌ها با آب و مایع صابون قبل از خوردن انواع مواد غذایی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای روده ای از جمله اسهال دارد .
– سالمسازی سبزیجات قبل از مصرف در پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای عفونی و انگلی روده ای موثر می‌باشد و سالمسازی سبزیجات می بایست حتما در ۴ مرحله شستشو داد:

پاکسازی

انگل زادیی بوسیله مایع ظرفشویی

گندزدایی با مواد گندزادیی مناسب

و نهایتاً شستشوی سبزیجات انجام شود.

– دراین خصوص ذکر ۳ نکته مهم می باشد:

سبزیجات صرفاً سبزی خوردن لحاظ نشود و کلیه محصولات کشاورزی بوته‌ای از جمله گوجه، خیار ، کلم و کاهو، کدو بادمجان، هویج و … نیز مد نظر قرار گیرد که میبایست به روش مناسب ذکر شده سالمسازی گردند.
– در طول سفر چنانچه محلول گندزدا در دستر س نباشد می توان از محلول وایتکس یا همان آب ژاول که از ترکیبات  کلر می باشد به میزان یک قاشق چایخوری در ۵لیتر آب استفاده نمود. این محلول گندزادی بسیار مناسب و قوی می باشد .
– باتوجه به مدت زمان  سفر که می تواند چندین روز به طول بیانجامد مصرف سبزیجات و میوه را ترک ننموده و حتما در برنامه غذایی روزانه خود سبزیجات تازه گنجاند شود تا مبادا در طول این مدت دچار کمبود املاح و ویتامین های ضروری نشوند.
– در طول سفر از خرید مواد غذایی به ویژه نوشیدنی ها ازافراد دوره گرد و دست فروشان به شدت پرهیز گردد.

-مواد غذایی را در طول سفر از تابش مستقیم نور و حرارت خورشید دور نگه دارند .

– در زمان خرید مواد غذایی حتما، به مشخصات بهداشتی آن از جمله پروانه ساخت، تاریخ انقضاء و تولید و علامت استاندارد توجه داشته و از خرید مواد غذایی فله و فاقد مشخصات پرهیز نمایند .
– از خرید و مصرف لبنیات غیر پاستوریزه از جمله شیر، دوغ، ماست و پنیر فله‌ای خودداری شود.

– خریدن آجیل و خشکبار فله‌ای خصوصاً از دوره گردان کنار جاده ای باعث ابتلاء به بیماری شده و صرفاً آجیل و خشکبار بسته بندی شده را از مراکز معتبرخریداری نمایند. چرا که آجیل ها و خشکبار فله ای ممکن است به علت افت و کپک زدگی غیر قابل استفاده باشند .

– در طول سفر غذا را برای مصرف یک وعده غذایی تهیه کرده و غذای باقیمانده را در دمای حدود ۴ درجه (دمای یخچال ) نگهداری وتا حد امکان  از مصرف غذای مانده پرهیز شود.
– در صورت مراجعه به رستورانها و اغذیه فروشی های بین راهی از تهیه غذای بهداشتی مطئمن شده در غیر اینصورت از مصرف غذا در اماکن غیر بهداشتی صرف نظر کنند.
– در صورت تمایل به مصرف کنسروها، حتماً  قوطی کنسور را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشانده و سپس مصرف شود .
– از  ریختن زباله در اماکن و معابر عمومی خودداری گردد و زباله های خود را در طول سفر در کیسه های نایلونی نگهداری و در اولین سلطل زباله بریزند.

– نکاتی که مکرراً از همه رسانه ها و جراید به بهترین نحو اطلاع رسانی می شود را جدی گرفته و با رعایت انها زندگی خود را سرشار از نشاط، آرامش، سلامتی و شادی کنیم .
– از صحبت کردن با موبایل در حین رانندگی بپرهیزیم.

– از خوردن و آشامیدن موقع  رانندگی خودداری کنیم.

– سرعت غیرمجاز و سبقت های نابجا را از ذهن خود پاک کنیم و بدانیم و باور کنیم لذت سفر در آرامش و امنیت می باشد نه در تعجیل کردن و زیر پا گذاشتن قوانین .
– همراه داشتن کپسول آتش نشانی و جعبه های کمک های اولیه جهت خودرو، جزو ضروریات سفر می باشد – – رانندگی به مدت طولانی را حذف کنیم  و در زمانهای مناسب خستگی رااز تن به در کنیم  و با آسودگی و سرحالی به رانندگی ادامه دهیم .
– نهایتاً کمربندهای ایمنی را برای کلیه سرنشینان خودرو در طول رانندگی بسته نگهداریم .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.