۰۸:۳۰ - سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳

سردردهای میگرنی و دمنوش نعناع و بابونه

این دمنوش علاوه بر طعم ملایمش مزایایی دارد که از آن جمله است: خواص آرام بخشی و خواب آوری، کاهش سردردهای میگرنی، کمک به رفع مشکلات معدوی ماتنند سوء هاضمه و گاز معده، مفید برای دیابتی‌ها.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا” نوشیدن چای بابونه در میان بسیاری از ملل و فرهنگ‌ها رایج بوده و طرفدارانی دارد. این دمنوش علاوه بر طعم ملایمش مزایایی دارد که از آن جمله است: خواص آرام بخشی و خواب آوری، کاهش سردردهای میگرنی، کمک به رفع مشکلات معدوی ماتنند سوء هاضمه و گاز معده، مفید برای دیابتی‌ها. طرز تهیه آن ساده است که در ادامه بیان شده.

مواد لازم :

نعناع تازه             ۳-۴ ساقه

بابونه خشک              ۴ قاشق چای خوری

آب جوشیده             ۳ پیمانه

 

طرز تهیه چای نعناع و بابونه :

نعناع و بابونه را در قوری یا ظرف مناسبی ریخته، آب جوشیده را روی آن بریزید و پس از گذاشتن در ظرف، اجازه دهید برای ۴ دقیقه بماند. در صورت تمایل برای افزودن طعم چای، این مدت زمان را به پیش از ۴ دقیقه افزایش دهید. سپس آن را صاف کرده و نوش جان کنید.

در صورت عدم دسترسی به نعناع تازه، می توان از قاشق چای خوری نعناع خشک به جای آن استفاده نمود.

 

نـعـنــاع
نعناع گیاهی است كه تاكنون بیش از 33 گونه آن در جهان شناسایی شده است. بعضی از این‌گونه‌ها به صورت دارویی و بعضی به‌صورت خوراكی – دارویی مصرف می‌شوند. نمونه‌ای كه به نام فارسی نعناع قمی، نعناع تبریزی یا نعناع خراسانی است با نام علمی منتا اپیكاتا شهرت داشته كه دارای عطر و مزه مطبوعی است و اكثرا به صورت خوراكی مصرف می‌شود.

این نوع نعناع كه به‌صورت تازه (سبزی خوراكی) یا خشك به میزان زیاد در ایران و جهان مورد مصرف قرار می گیرد، دارای خواص ضدنفخ، ضد درد، ضد اسپاسم، هضم‌كننده، تقویت‌كننده معده، ضدتهوع، ضدمیكروب و ضد اكسیدان است. به علاوه، از این نوع نعناع فرآورده‌ای دارویی به شكل قطره و به نام كارمینت تولید شده كه دارای اثر قوی ضدنفخ و دل درد است كه هر گروه سنی حتی نوزادان می‌توانند از آن استفاده کنند. این قطره در درمان دل‌دردهای قبل از قاعدگی و كرامپ‌های حاصله نیز بسیار مفید است. گونه دیگر نعناع كه كمتر به مصرف خوراكی و بیشتر به صورت دارو مصرف می‌شود به نام علمی منتا پیپریتا و نام ایرانی نعناع فلفلی شهرت دارد. این نوع نعناع چون دارای مزه تندی است كمتر به صورت خوراكی مصرف می‌شود. اسانس (رایحه) برگ این نعناع نیز در خمیردندان‌ها، آدامس، قنادی و داروهای ضداحتقان و سرماخوردگی کاربرد دارد. خواص این‌گونه نعناع شامل اثرات ضدمیكروب، ضدتب، ضددرد، بازكننده بینی و برونش‌ها، خلط‌آور، ضدسرفه، ضدخارش، آرام‌بخش و ضدویروسی است. در ضمن، از آن فرآورده‌ای به نام قطره منتول تولید شده كه در درمان عوارض سرماخوردگی، حساسیت‌های فصلی و آسم استفاده می‌شود.

بـابـونـــه
بابونه گیاهی است كه به نام‌های بابونه گاوی یا بابونه معمولی و نام علمی ماتریكاریا ركوتیتا معروف است. قسمت مورد استفاده آن سرشاخه‌های گلدار آن است. بابونه از قدیم برای درمان دل‌درد و امراض گوارشی و مسكن استفاده می‌شده است. امروزه از فرآورده‌های این گیاه به صورت موضعی یا خوراكی استفاده می‌شود. به‌طور مثال، از پماد و كرم‌های تهیه‌شده از عصاره بابونه به‌عنوان ضدالتهاب و ضدزخم و از ماسك‌های آن برای جوش صورت (آكنه) استفاده می‌شود. داروهای خوراكی آن نیز به‌عنوان ضدنفخ، ضداسپاسم، ضداستفراغ، ضداسهال و آرام‌بخش مصرف می‌شوند. یادتان باشد که در طب سنتی از دم‌كرده و جوشانده بابونه به‌عنوان ضدنفخ، ضددرد، ضداسپاسم، ضدتهوع و استفراغ استفاده می‌شد و امروز نیز استفاده می‌شود.

 

منبع: کتاب 50نوع دمنوش گیاهی و خواص آنها

همچنین بخوانید:

2 Responses to “سردردهای میگرنی و دمنوش نعناع و بابونه”

  1. به لیمو گفت:

    مطلب خوبی بود ولی من چای به لیمو رو بسیار پیشنهاد می کنم

  2. کیان گفت:

    با سلام بسیار عالی و خوب سپاسگذارم تعمییر پمپ وکیوم https://kianparsco.com/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.