۱۱:۱۲ - شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲

بیانیه حزب الله سایبر پیرامون پیشامدهای حوزه ارتباطات و فن‌آوری

در حالی که در اکثر کشورهای دنیا موضوع فیلترینگ پذیرفته شده و برای حفظ سلامت و امنیت جوامع در حال اجراست،آیا خبر کاهش فیلترینگ از سوی دولت، نگرانی بسیاری از خانواده هارا در خصوص حضور فرزندان‌شان در بخش مسموم فضای اینترنت افزایش نمی دهد؟

hezb12

در حالی که در اکثر کشورهای دنیا موضوع فیلترینگ پذیرفته شده و برای حفظ سلامت و امنیت جوامع در حال اجراست،آیا خبر کاهش فیلترینگ از سوی دولت، نگرانی بسیاری از خانواده هارا در خصوص حضور فرزندان‌شان در بخش مسموم فضای اینترنت افزایش نمی دهد؟

 

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از فرهنگ نیوز، با عنایت به پیش‌آمدهای ماه های اخیر در حوزه های فضای مجازی ، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و نیز رسانه های دیجیتال ، حزب الله سایبر به عنوان تشکلی مستقل ، روزآمد و هوشیار ، بر خود لازم می داند که مسئولیت های خطیر دستگاه های حاکمیتی ، خصوصا نهادهای دولتی – که در آغاز راه دولت یازدهم ، به تازگی بار سنگین مسئولیت را بردوش گرفته اند – را یادآور شده و ضمن نقد مشفقانه ، وظایف همگانی « امر به معروف » و « نهی از منکر» را به شایستگی به جا آورد.
بنابر این، مطالب و نکات زیر را گوشزد می نماییم:

۱- در خصوص شورای عالی فضای مجازی؛
تصمیم قاطعانه و به‌هنگام رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ، حضرت امام خامنه ای – مدّ ظله العالی – مبنی بر تشکیل این شورا و نصب یکایک اعضای حقیقی و حقوقی آن و فرمان معظم له در تأسیس سازمان ملی فضای مجازی کشور ، همچنین اخبار حاکی از دغدغه ها و تأکیدات ایشان در موضوع فضای مجازی ، خود به روشنی گویای اهمیت و اولویت بی قید و شرط این موضوع و این شورا و سازمان است.
شاید این بیانیه ، مجال مناسبی برای نقد و بررسی عملکرد یک سال و چند ماهه‌ی دبیر سابق شورا و مسئول پیشین سازمان فضای مجازی در تهیه زیرساخت های لازم و فعالیت های کلان و دست‌یابی به اهداف تشکیل این شورا و سازمان نباشد، اما آن‌چه هم اکنون مورد ابهام است ، استعفای دبیر سابق شورا و تعیین وزیر محترم « ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات » به عنوان سرپرست است.
آیا طبق مُرّ اساسنامه شورای عالی فضای مجازی ، وزیر ارتباطات – که خود بزرگترین مجری پروژه های مجازی کشور بوده و در بسیاری از موارد می بایست تحت نظارت دقیق این شورا فعالیت نماید – می تواند به عنوان سرپرست انتخاب شود و آیا انتخاب سرپرست ، نیازمند آراء اعضای شورا نیست؟
آن‌چه به اعتدال ، تعادل و عدالت نزدیک‌تر می نماید، حفظ شأن فراقوّه ‌ای شورای عالی فضای مجازی و تعیین دبیری متعهد و متخصص و دارای اشراف و تسلط کامل بر اوضاع و نیازهای فضای سایبری طبق اساسنامه و نظر کلیه اعضای شوراست که پیآمد آن ، توانمندی در ریاست سازمان ملی فضای مجازی و نیل به اهداف تشکیل آن خواهد بود.

۲- در خصوص فیلترینگ و شرایط حاکم بر فضای اینترنت کشور؛
متأسفانه اخیرا اخبار ، اظهار نظرها و رفتارهای غیرمسئولانه‌ای از سوی برخی مسئولان! موجبات نگرانی اهالی دغدغه مند این عرصه را فراهم ساخته است.
از سویی مسئولان نهادهای دولتی و خصوصا وزارت محترم ارتباطات که وظیفه تأمین نیازها و حقوق حقّه مردم در فضای اینترنت را بر عهده دارند ، به جای در نظر گرفتن اصلی ترین حق کاربران اینترنت ، یعنی بهره مندی از اینترنت «پاک» ، «امن» و «سالم» – که متأسفانه عدم توجه به آن علاوه بر به مخاطره انداختن خانواده ها و تربیت نسل آتی ، جلوی پیشرفت علمی و اقتصادی کشور با بهره گیری از ظرفیت فن‌آوری اطلاعات را گرفته است – به جای عمل به تکلیف قانونی خود در زمینه ایجاد «شبکه ملی اطلاعات» – که می تواند تضمین کننده امنیت ، سرعت ، سلامت ، کیفیت و خودکفایی خدمات اینترنتی باشد – صحبت از افزایش بی حساب و کتاب سرعت و پهنای باند شبکه نا امن و ناسالم فعلی می نمایند.

سئوال اینجاست که آیا در شرایط فقدان شبکه ملی اطلاعات ، چنین تصمیمات و اقداماتی در مجموع به نفع مردم است یا به ضرر آنان تمام می شود؟ و اصولا چرا دولت ها در حالی که خودشان بیش از همه به بستر امن و مطمئن شبکه ملی اطلاعات برای خدمت رسانی برخط و سریع و عادلانه به اقصی نقاط کشور نیازمندند ، تأمین و بهره گیری از این زیرساخت فوری و ضروری را نادیده می گیرند؟
از سوی دیگر ، در حالی که در اکثر کشورهای دنیا موضوع فیلترینگ پذیرفته شده و برای حفظ سلامت و امنیت جوامع در حال اجراست، خبر کاهش فیلترینگ از سوی دولت، نگرانی بسیاری از خانواده هارا در خصوص حضور فرزندان‌شان در بخش مسموم فضای اینترنت افزایش داده است.

به نظر می رسد تصمیم گیری در این خصوص جزو شئونات قوه قضائیه به مثابه مدعی العموم باشد و صحیح نیست که به واسطه تمایلات یک اقلیت در فضای مجازی ، شرایط حضور در اینترنت برای اکثریت مردم نا امن و پرمخاطره گردد.
توقع این است که دولت های جمهوری اسلامی ایران در موضوع اینترنت ، عالمانه و پخته برخورد کنند و از شتاب‌زدگی و سلیقه‌ای عمل کردن بپرهیزند ، چرا که برخی اشتباهات در این حوزه ، جبران ناپذیر است. ای کاش وزیر محترم ارتباطات از اشراف بیشتر و تخصص به روزتری نسبت به فضای مجازی برخوردار بود و یا دست‌کم از نظر مشاورینی امین ، متخصص ، متعهد ، منصف و دغدغه مند در این عرصه بهره می جست تا خدای ناکرده به چنین اشتباهاتی دچار نشود.

مطلب دیگر در این باب ، تبعیضِ ایجاد شده در عبور از فیلترینگ است؛ متاسفانه فروش غیرقانونی VPN به برخی ، دست عده ای را برای قانون شکنی در فضای اینترنت به دور از چشم دستگاه های مسئول باز گذاشته است.
همچنین حضور رسمی تعدادی از دست اندرکاران دولت به عنوان مجریان قانون، در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر ، علاوه بر بی احترامی و نقض قوانین جاری کشور ، مصداق ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی است.

۳- در خصوص پروژه های مخابراتی و ارتباطی؛
سئوالات و ابهامات بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ آیا در این قبیل پروژه ها ، پیوست فرهنگی مناسب وجود داشته و به آن عمل می شود؟
آیا نگرانی ها و دغدغه های مراجع عظام تقلید و فعالان فرهنگی در خصوص تبعات فرهنگی فعالیت های اپراتور جدید تلفن همراه ، جدی گرفته شده است؟ آیا نباید ابتدا مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی خدمات این اپراتور حل شده و سپس به کار خود ادامه دهد؟ آیا کلیه ضوابط قانونی در این زمینه رعایت شده است؟
در پروژه های بزرگ حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ، آیا نظارت کاملی بر درآمدهای کلان و سودهای سرشار شرکت های دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی وجود دارد؟ آیا نباید این درآمدها منطق مشتری مداری پیدا کند؟ آیا نباید بخشی از این درآمدها به صورت عاقلانه و هدفمند به فعالیت های سازنده فرهنگی اختصاص یابد؟
آن‌چه مشهود است این است که وضعیت فعلی پروژه های مخابراتی و ارتباطی از لحاظ نظارت و جنبه های فرهنگی ، قابل قبول نیست.

۴- در خصوص حوزه رسانه های دیجیتال؛
اخیرا شاهد تغییر در ریاست مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – که متولی بخش عمده ای از فعالیت های فرهنگی در این عرصه است – بودیم.
حزب الله سایبر ضمن قدردانی از زحمات مدیران خدوم پیشین، به مدیریت جدید این مرکز عرض تبریک و خوشآمدگویی داشته و تاکید می نماید،اصلی ترین وظیفه این مرکز بسترسازی قوی و حمایت هدفمند و وسیع از صدها عنصر متعهد و توانا در قالب شرکت ها و موسسات گوناگون در جهت تولید محتوای سالم،جذاب و متنوع در فضای مجازی است و توقع می رود،ظرفیت های منحصر به فرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از گذشته به امر محتوا اختصاص یابد.

در انتها، حزب الله سایبر ضمن آرزوی توفیق مجدد برای مسئولان ذی ربط در فضای مجازی ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات و نیز رسانه های دیجیتال، اعلام می دارد که در خصوص رفع تک تک ایرادات مندرج در این بیانیه و حرکت به سوی بهره گیری از شایسته ترین سطح فن آوری های ارتباطی در چارچوب ارزش های انقلاب اسلامی برای فرد فرد ملت شریف و مؤمن ایران اسلامی، خود را موظف به مطالبه گری ، همکاری و تعامل دانسته و از هیچ تلاشی در این زمینه – در حد وسع و توان خود – فروگذار نخواهد کرد. ان شاء الله. تعالی.
إنّ اللهَ بالغُ امرِهِ قد جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیءٍ قَدراً
۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ – حزب الله سایبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.