۰۹:۳۰ - دوشنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

قطار تحول اقتصادی روی ریل افتاد!

سوت هدفمندی در گوش بازار اصفهان

از پنج شنبه هفته گذشته سرانجام قیمت بنزین و گازوییل اعلام شد تا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها کلید بخورد. رشد قیمت حامل های انرژی تا سقف حدود ۷۵ درصد باعث شد تا اعلام دولت مبنی بر تورم ۵درصدی فاز دوم با علامت سوالی درشت مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابه نقل از صاحب نیوز، همانطور که در خبرها آمده است، بنزین ۴۰۰ تومانی با ۷۵درصد رشد به ۷۰۰ تومان رسیده است.

بنزین آزاد نیز رشدی ۶۰ درصدی داشته وگازوییل هم ۶۶ درصد گران شده است این درحالیست که دولت مدام اعلام می کرد که رشد قیمت ها بیش از ۲۵ درصد نخواهد بود.

رشد قیمت کرایه تاکسی ها که از هفته گذشته کلید خورده بود از صبح شنبه ششم اردیبهشت وارد فاز جدیدی شد. قیمت میوه نیز رشدی قابل توجه نسبت به پنج شنبه هفته گذشته داشت.

این درحالیست که معاون برنامه ریزی واشتغال استانداری اصفهان، هفته گذشته اعلام کرده بود که نرخ حمل ونقل در حوزه درون شهری منوط به مصوبه شورای شهر اصفهان است که این شورا هرگونه افزایش کرایه تاکسیها را تا پایان خردادماه غیر قانونی اعلام نموده است.

همچنین به گفته همدانیان حداکثر گران شدن قیمت اتوبوس های برون شهری ۳درصد است و در حوزه حمل ونقل کالا کمتر از این خواهد بود.
اما از صبح روز گذشته تعدادی از راننده های تاکسی که از سوختن بنزین ۴۰۰ تومانی کارت خود گلایه کرده واز اعتصاب صحبت می کردند حداقل حدود ۲۰درصد کرایه ها را گران کردند و در بعضی خطوط، نرخ هر کورس کرایه به ۴۰۰ تومان رسیده است.

نوبخت معاون رییس جمهور اطمینان خاطر داده بود که بنزینهای ۴۰۰ تومانی موجود در کارتها تا پایان مصرف کامل، اعتبار داشته و از کارتها حذف نمی شود این در حالیست که راننده های تاکسی و دفاتر آموزش رانندگی از سوختن کامل سهمیه بنزین یارانه ای موجود در کارتهایشان سخن می گویند.

دراین خصوص رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشوراعلام نموده است که سناریوی اول دولت به منظور ساماندهی مصرف بنزین، سهمیه ویژه بنزین برخی از خودروها شامل آژانس‌های تاکسی، وانت بارها، خودروهای موسسات آموزش رانندگی و حذف سهمیه بنزین موتورسیکلت و خودروهای فرسوده است که عملا متوسط مصرف بنزین یارانه ای کشور ۸ تا ۹ میلیون لیتر در روز می دهد.

به گفته اواجرای طرح ساماندهی سهمیه‌ها، آن دسته از خودروهای عمومی که در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی نیستند سهمیه ویژه دریافت نخواهند کرد.

بااجرای این طرح در مجموع به طور متوسط روزانه حدود هشت میلیون لیتر در مصرف بنزین نیمه یارانه ای کشور صرفه جویی شده است.

عمده فروشان نمی فروشند
گران شدن نسبی قیمت سبزی و صیفی و به خصوص بعضی از میوه های نوبرانه که از جنوب به سمت مرکز ایران حمل می شود به گفته فروشندگان میوه وسبزی سطح شهر ناشی از رشد قیمت گازوییل است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود که در روزهای اخیر و به خصوص از روز گذشته با نهایی شدن قیمت سوخت، خرده فروشان برای پر کردن انبارهای خود با قیمتهای قبل، به سوی عمده فروشان مواد غذایی هجوم آورده اند.

عمده فروشان با این بهانه که امکان گرانی قیمتها وجود دارد از فروش بیش از نرم بازار خودداری می کنند.

گفتنی است وزارت صنعت معدن و تجارت در آخرین مصوبه، گروههای کالایی را تقسیم بندی کرده ودر گروه اول که کالاهای اساسی قرار دارد باید قیمت تنظیم بازاری توسط دولت اعلام شود وگروه دوم شامل نظارت مستمر ماموران شده است که البته این تقسیم بندی به گفته وزیر مربوطه به معنای ثابت ماندن قیمت گروه کالاهای نخست نیست.

می توان گفت که بخشی از رفتار خرده فروشان وعمده فروشان مواد غذایی در سطح شهر از این موضوع سرچشمه می گیرد.
به اعتقاد تعدادی از فعالان بازار شهر، افزایش قیمت مدت‌ها پیش از اجرای افزایش قیمت بنزین از سوی دولت، به بازار منتقل شده است و تولیدکنندگان نیز با هماهنگی با دولت یا بدون هماهنگی و به صورت خودسرانه، افزایش قیمت‌ها را اعمال کرده اند.

جابجاشدن قیمت دلارنیز به وضعیت فعلی بازار دامن زده ورفتارهای غلط اقتصادی را در میان فروشندگان ایجاد کرده است.

رییس اتاق اصناف مرکز اصفهان از انجام بازرسی های ویژه فاز دوم هدفمندی یارانه ها سخن می گوید واطمینان می دهد که خرده فروشان سطح شهر در قید وبند احتکار کالا ویا عدم فروش آن برای گرانتر شدن قیمتها نیستند اما حضور در بازار وخرید راوی حکایت دیگری است.

به نظر میرسد دوباره مباحث عدم تعادل در قیمتها ایجاد شده است چرا که در روزهای دوباره جمله« اگر امروز خرید نکنی فردا گرانتر می شود»را می توان از کسبه شهر شنید.

تنها تفاوت رفتارهای اخیر اقتصادی در این است که در سال گذشته، مردم برای خرید هجوم آورده بودند اما امروز تولید کننده ها وکسبه ها برای عدم تعادل بازارآستین بالا زده اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.